Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Heta tips på att få bukt med mördarsniglar  (läst 17744 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #40 skrivet: 14 okt-15 kl 09:31 »
Jag instämmer precis med Halte. Det tog bara ett par veckor om ens det, så var alla sniglar borta från det område som ankorna hade tillträde till, plus grönsakslandet som fanns inuti ankornas område. Men HUR mycket som helst utanför vår gård.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #41 skrivet: 14 okt-15 kl 13:32 »
Vi har inga mördarsniglar här  och har aldrig haft, men här finns pantersniglar. Min trädgård är stor med gott om gömställen så pantersniglarna håller till i alla skrymslen där ankorna och hönsen inte kommer åt dagtid, sen på nätterna kan de patrullera hela trädgården ostörda, Så här har jag konststycket att här finns en del åkersnigel, vanlig trädgårdssnäcka och en och annan vinbergssnäcka.... samt mycket pantersnigel, men inga mördarsniglar....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #42 skrivet: 14 okt-15 kl 17:19 »
Antalet sniglar man plockar, bestämmer ju också vad/hur man kan göra. Personligen skulle jag inte vilja fylla frysen, vissa dagar plockar jag upp till 500-600 st per tillfälle!
Skulle de avlivas med kokhett vatten skulle jag få besvärligt, ta med flera termosar med kokhett vatten, eller?


Du kan ju använda spolarvätska i en spann med lock...se till att nivån är över sniglarna...ska inte lukta...Googlar man på att döda sniglar med salt så avråds man från det p.g.a. att det ska vara onödigt plågsamt...

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #43 skrivet: 17 okt-15 kl 21:00 »
:D...Då sniglar dom sig över brädorna...Om man nu inte lägger väldigt tjockt med aska...Eller du kanske tänkte på att ställa två brädor på högkant med mellanrum fyllt med aska och regnskyddsbräda eller dylikt över...

Jo på högkant som du skriver. Hönsen gillar ju att rulla i sand med lite askinblanding som ohyremedel.  :)

Bullen

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #44 skrivet: 06 nov-15 kl 07:55 »
Kaffesump och äggskal kan hjälpa. Det går åt en del, så det är bra att lagra nu under vinterhalvåret.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #45 skrivet: 06 nov-15 kl 13:40 »
Det norska tricket med att dela på sniglar, lägga i vatten med nematoder och sedan lägga ut snigeldelarna igen, det testade jag för något år sedan på koloniområdet. Ingen effekt alls. Tror det berodde på att snigeldelarna torkade ut i solen, och därmed dog nematoderna, innan sniglarna kunde äta upp dem. Så om någon testar detta igen, skydda snigeldelarna mot solen, lägg ut dem skyddat med "tak" över, kanske i små gropar, så de behåller fukten så länge som möjligt. Då kanske det fungerar.

Johann#

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #46 skrivet: 24 nov-15 kl 13:16 »
Skrev en längre text men den försvann så sammanfattar kort;

Snigelfälla med öl i burk nedgrävt lockar passivt på morgonkvist om du inte är uppe då.

Djurvänliga metoden är att frysa in dem stackarna, då slocknar dem innan de slocknat. Ogillar att hugga en snigel och sedan se en liten bebis födas...
Staden borde bli mer som skogen.

andtol

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #47 skrivet: 24 nov-15 kl 13:34 »
Djurvänliga metoden är att frysa in dem stackarna, då slocknar dem innan de slocknat. Ogillar att hugga en snigel och sedan se en liten bebis födas...

Se en bäbis födas? Sniglar lägger ägg.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #48 skrivet: 24 nov-15 kl 13:48 »
Det finns säkert inte mycket forskning på hur man skonsammast tar ihjäl mördarsniglar så allt får väl räknas under grova gissningar.

Men....Det finns ganska så väl utförda studier på fiskar och reptiler som ju också är växelvarma djur. Denna forskning har lett till rekomendationer som är att man skall antingen kapa nerverna mellan hjärnan och resten av kroppen eller använda sig av därför avsedda preparat (gifter). Nerfrysning eller kokning är ohyggligt plågsamt. Sen om man kan överföra denna kunskap på mördarsniglar vet nog ingen. Men jag kommer åtminstonde att fortsätta att klippa itu dem nära huvudet på samma sätt som jag gör när jag avlivar alla andra djur.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #49 skrivet: 24 nov-15 kl 13:53 »
Det där lät intressant och lite konstigt. Har du något tips om var man läser om att nedfrysning skulle vara oerhört plågsamt?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #50 skrivet: 24 nov-15 kl 20:14 »
Nu var det nästan 10 år sedan som rekommendationerna för fiskar skapades. Jag var indirekt inblandad då jag arbetade på en remissinstans. Varifrån informationen om att infrysning skulle vara plågsamt kom ifrån vet jag inte, men förarbetet var gediget, så det finns säkert hänvisningar i det materialet. Om du vill ha hänvisningar till personer som kan hjälpa dig vidare så skicka pm.

Mvh
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #51 skrivet: 24 nov-15 kl 21:46 »
Dela här i tråden i stället.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #52 skrivet: 24 nov-15 kl 22:18 »
Jag föredrar att inte ge referenser till ett helt community utan att bett om lov innan, båda personerna som jag har personlig referenser till är idag pensionerade.

Men en snabb googlade på detta gav denna träffen: nu.https://www.ciklid.org/forum/archive/index.php/t-65797.html

Eftersom personen i fråga är både aktiv idag och en flitig skribent på nätet borde det vara en ok hänvisning.

Ola Svensson är forskare inom ekologisk zoologi, om ni verkligen vill veta vilka publikationer han har som källa borde det gå att få fram.

Men jag tycker nog att vi kommit lite väl off topic. Om erfarenheter från fiskar går att överföra på mördarsniglar har jag inte en aning om. Men jag schansar på det när jag själv väljer metod.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #53 skrivet: 24 nov-15 kl 23:50 »
Att akvariefisk reagerar på kyla med smärta har jag inga större invändningar emot , men att nordiska fiskar skulle göra det tvivlar jag på. Likaså att sniglar som övervintrar nära fryspunkten skulle ha någon som helst nytta av ett nervsystem som gav dem smärtimpulser när det blev så kallt att de kunde riskera att dö, de är ju så fixerade vid sin plats att en förflyttning skulle skett tidigare på hösten.

Avklippning av huvudet hindrar visserligen snigeln att känna kroppen, men med dess tröga system så slocknar inte hjärnan så fort.


Nåja, intressant är det och man skall försöka avliva djur på bästa sätt, men det är inte alltid så enkelt. Hur gör man när man tillreder vinbergsnäckor?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #54 skrivet: 25 nov-15 kl 06:59 »
Enkelt är det förståss inte. Men jag måste nog påpeka att Olas specialområde är sandgobis. Bland annat lerstubb som återfinns i skagerack och Kattegatt. Oavsett att försöken gjorts i akvarium så kan det knappast anses som akvariefiskar. Sen skall man vara försiktig med generaliseringen att alla akvariefiskar är tropiska fiskar, för det stämmer inte. Så som jag läser skriften så gäller den fiskar i allmänhet, inte specifikt akvariefiskar. Just fiskar som finns inom den kommersiella akvariehandeln är nog ganska så ointressanta för forskare inom ekologisk zoologi.

Jag tror nog att nerfrysning av tropiska fiskar är mindre plågsamt än av våra nordiska. Rimligtvis borde det åtminstone ta mycket kortare tid. Vissa nordiska fiskar kan nog leva i timmar fastfrusna i is, det tycker jag låter plågsamt. Jag tror att man måste gå till källan om man verkligen vill veta vad påståendet bygger på.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #55 skrivet: 25 nov-15 kl 12:13 »
Ja, vad som sker när fisken dör av kylan vet jag ju inget om, bara hur de reagerar ned till nollan, sedan är det gissningar. Får läsa mera om de djurförsök som lett fram till att man vet att fiskar känner så stor smärta då iskristaller bildas i gälarna att man inte skall välja den metoden för avlivning.

När det gäller sniglar så finns det ju "professionella" råd fastän de verkar vara dåligt underbyggda  http://www.snigelshopen.se/doda-mordarsniglar

En grundregel är ju trots allt att stänga av hjärnan först, och det innan obehagliga nervimpulser hinner nå den. Ett avklippt snigelhuvud kan kanske leva och förnimma smärta många timmar. Ett avklippt ålhuvud lever i alla fall länge, och då är det ju ändå vad man kan tycka ett lite "högre" stående djur.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #56 skrivet: 25 nov-15 kl 12:40 »
Det norska tricket med att dela på sniglar, lägga i vatten med nematoder och sedan lägga ut snigeldelarna igen, det testade jag för något år sedan på koloniområdet. Ingen effekt alls. Tror det berodde på att snigeldelarna torkade ut i solen, och därmed dog nematoderna, innan sniglarna kunde äta upp dem. Så om någon testar detta igen, skydda snigeldelarna mot solen, lägg ut dem skyddat med "tak" över, kanske i små gropar, så de behåller fukten så länge som möjligt. Då kanske det fungerar.

I år har ingenting funkat. Sniglarna käkade upp allt, alla vinbärsbuskarna  :o och all potatis- och lökblast. Har aldrig varit med om det tidigare... hönsens matskål hade ett tjockt lager av sniglar varje kväll och natt.

Förra året hade vi nästan inga sniglar pga. torka.

Men! För två år sen gjorde jag enl. "Norska metoden" i flera omgångar och det gav mycket bra resultat. En hink med sniglar blandas med nematoder, nästa kväll klippa sönder allt och sprida ut. Efter en halvtimme så satt det en klase sniglar och mumsade på varje kadaver... sen minskade det väldigt snabbt.

Om det var mitt arbete som gjorde susen eller om det var andra faktorer, väder, som påverkade får vi aldrig veta.

Sniglarna är ju nästan 100% nattaktiva så kvällen är rätt tid att sprida ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser