En gräsklipparmotor har så låg kompression att det är praktiskt taget omöjligt för den att spika när man kör den på modern bensin. Skulle tändningen stå alldeles för tidigt, vilket i praktiken inte är möjligt, så kommer den istället att ge bakslag och vara omöjlig att få igång.
Ljud som kan förväxlas med spikningar kan uppstå t ex om topplockspackningen läcker, om tändstiftet är dåligt fastdraget, eller om ram- eller vevlager är mycket slitna. I det sista fallet bör man kunna konstatera aluminiumspån i motoroljan, för vevlager kan man också känna lagerspelet tydligt om man vrider svänghjulet försiktigt fram och tillbaks för hand.
När det gäller B&S -reservdelar så brukar enklaste sättet vara att plocka hem reservdelskatalog för motorn från
http://www.briggsandstratton.com/eu/en/support/manuals/engine , ta reda på artikelnumret för de delar man behöver och sedan söka på t ex eBay efter dem. Har man bråttom så brukar delar finnas hos alla lokala firmor som håller på med motorredskap av olika slag, men där brukar man få betala praktfulla överpriser.