Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värt att odla här  (läst 2275 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Värt att odla här
« skrivet: 05 jan-17 kl 14:19 »
Jag gillar att odla. Har hittills odlad i djupsängar och högbäddar i trädgården.
Nu har grannen som har mark intill vårt hus erbjudit en bit mark att odla potatis på ( han tyckte väl det såg fjuttigt ut med mina 200kvm odlingar) om jag vill.
Det är ju lockande såklart och marken jag tänker på gränsar till mitt trädgårdsland.
Nu till marken då. Det finns ett stycke mark dit inga maskiner kommer till. Marken är vad jag gissar en fd åkerlapp i en småländsk skog som idag är hägnad och betas under några veckor av kor.
Marken är fuktig under vår höst och veketåg och tuvtåtel dominerar. Betestryck för lågt och som sagt kommer ingen traktor in.
Är det värt att hägna in ett område och plöja upp med vad man nu kan använda ( van vid spade och grep)? Och potatis skulle det verkligen fungera här?
Hade verkligen varit kul att kunna odla mer av potatis och annat också för den delen :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Värt att odla här
« Svar #1 skrivet: 05 jan-17 kl 14:27 »
Jag skulle lätt prova. Mylla ner rejält med stallgödsel på hösten och lägg aska om du har på våren och sommaren.

Mvh
Magnus

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Värt att odla här
« Svar #2 skrivet: 05 jan-17 kl 16:20 »
 Veketågen tyder ju på dålig dränering. Frågan är ju bara hur dålig? Gräv lite och se vad det är för jord! Potatis gillar lättare jordarter.


/Daniel

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Värt att odla här
« Svar #3 skrivet: 05 jan-17 kl 17:39 »
Absolut värt att testa, har ett liknande bit mark här, fuktigt med dålig avrinning, fullt med veketåg men potatisen blir fin när den växlar in på markbiten speciellt sorten Asterix.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #4 skrivet: 05 jan-17 kl 18:00 »
 Tack för svaren!
Marken ligger lågt mot omgivning. Det är dikat men det räcker kanske inte till alltid.

Jag ska absolut ut och gräva och se vad som gömmer sig under svålen. Just nu är det snö och svinkallt så kanske väntar något.

Gösel från eko-kor har jag tillgång till. Aska är det svårare med.

Men hur tar jag mig an marken? Ska jag fixa nån jordfräs eller låna in några grisar?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Värt att odla här
« Svar #5 skrivet: 05 jan-17 kl 18:07 »
 "Men hur tar jag mig an marken? Ska jag fixa nån jordfräs eller låna in några grisar?"

Båda har sina fördelar. Jordfräsen behöver inget stängsel, men grisarna är självgående!

 8) 8) ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #6 skrivet: 05 jan-17 kl 18:22 »
Tack för svaren!
Marken ligger lågt mot omgivning. Det är dikat men det räcker kanske inte till alltid.

Jag ska absolut ut och gräva och se vad som gömmer sig under svålen. Just nu är det snö och svinkallt så kanske väntar något.

Gösel från eko-kor har jag tillgång till. Aska är det svårare med.

Men hur tar jag mig an marken? Ska jag fixa nån jordfräs eller låna in några grisar?

Jag tycker att du skall göra det enkelt för dig själv.
Ge katten i att gräva och dona utan gör bäddar av halm.
Vill du köra överkursvarianten så skaffar du dig papp på rulle rullar ut den och lägger ett lager halm i botten, ut med potatis och om du nu hade tillgång till väl brunnen gödsel så lägger du ett tunnt lager på det och sedan mer halm.
När gräset kommer igång så klipp det och samla klippet som du använder till att täcka halmbädden, och skapa ytterligare bäddar. I de nya bäddarna kan du med fördel göra en lite finklänning där du gör en liten vall i mitten av väl brunnen gödsel och i detta sätter du ut squach och sedna fyller du på med gräsklipp tills du har en bädd som är 80-100 cm bred bara ös på med klipp hela sommaren.
Året därpå kan du odla potatis och squach i samma bäddar en gång till och sedan kan du ge dig på dessa med grepen om du känner att du behöve det. Givetvis utökar du antalet bäddar allteftersom du tycker dig behöva det.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Värt att odla här
« Svar #7 skrivet: 06 jan-17 kl 12:38 »
Bara för att jag är enormt skeptisk till den där potatis i halm metoden så tror jag banne mig att jag ska pröva detta år. Halm, potatis, gödsel, halm och sedan vattna så att halmen blir tung och ligger kvar antar jag? Något mer än att skörda?


/Daniel

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Värt att odla här
« Svar #8 skrivet: 06 jan-17 kl 12:47 »
Bara för att jag är enormt skeptisk till den där potatis i halm metoden så tror jag banne mig att jag ska pröva detta år. Halm, potatis, gödsel, halm och sedan vattna så att halmen blir tung och ligger kvar antar jag? Något mer än att skörda?


/Daniel
Ja, bekämpa mördarsniglar under halmtäcket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #9 skrivet: 06 jan-17 kl 13:38 »
Bara för att jag är enormt skeptisk till den där potatis i halm metoden så tror jag banne mig att jag ska pröva detta år. Halm, potatis, gödsel, halm och sedan vattna så att halmen blir tung och ligger kvar antar jag? Något mer än att skörda?


/Daniel

Halmen ligger kvar utan vatten men det växer ruskigt dåligt när det är torrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #10 skrivet: 06 jan-17 kl 13:40 »
Jag testade att odla potatis i halm i fjol.
Jag fick potatis men de var inte så bra (kan bero på sort också). Men ett stort problem var att åkersniglar ätit på stor del av potatisen, något jag inte haft problem med när jag odlat i jord.

Så jag är inte jättesugen på att odla potatis i halm igen tyvärr

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #11 skrivet: 06 jan-17 kl 13:43 »
Jag testade att odla potatis i halm i fjol.
Jag fick potatis men de var inte så bra (kan bero på sort också). Men ett stort problem var att åkersniglar ätit på stor del av potatisen, något jag inte haft problem med när jag odlat i jord.

Så jag är inte jättesugen på att odla potatis i halm igen tyvärr

Det är ett problem, och jag har råkat ut för det oxå.
Men det är ett bra sätt att bryta marken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Värt att odla här
« Svar #12 skrivet: 06 jan-17 kl 14:54 »
Det är ett problem, och jag har råkat ut för det oxå.
Men det är ett bra sätt att bryta marken.

Absolut :).
I min trädgård måste jag bygga på höjden då matgjorden bara är några centimeter tjock innan sand och grus tar vid.
 Därför är jag väl lite sugen på att gräva i åkern kan jag tänka mig.  Tänk att kunna gräva ett helt spadtag djup utan att det säger klonk  ::)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Värt att odla här
« Svar #13 skrivet: 06 jan-17 kl 16:01 »
Har en liten åker där det är ungefär sån jord jag misstänker du har där. Helt kolsvart lite mossjord. Jag tänkte att här kommer det växa ordentligt. I andra änden är det lätt och fin sandjord. Det syntes direkt när det bytte jordart på potatisen. Vart ungfär halvskörd på mossjorden.


/Daniel

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Värt att odla här
« Svar #14 skrivet: 24 jan-17 kl 21:59 »
Kanske behövs bättre dränering (veketpg och tuvtåtel säger der)
Halmmetoden är något som sork blir glada av. Alltså de äter upp potatisen. Kolla om det verkar finns gott om sorkbon innen du väljer metod.
Jordfräs är mindre sorkvänligt :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser