Förmodligen sitter det en plastdistans mellan förgasaren och cylindern. Kolla att den är hel och inte har börjat mjukna och tappa formen pga överhettning. Kolla också att ev packningar på båda sidor om den där distansen är i bra skick.
Ibland kan det bli fullt med rostflagor och annan smuts innanför locket under förgasarmembranet (längst ner på förgasaren), får man inte motorn att gå bra på annat sätt kan det vara idé att ta loss det locket och kolla hur det ser ut innanför. Problemet är värst på sådana maskiner som har en slangnippel kopplad till en primerblåsa på locket, där kan det komma in fukt om primerblåsan eller slangen är trasig.
När man justerar tomgången på en sån där förgasare bör man kolla både spjällstoppskruven som varvtalet ställs in med och skruven för tomgångsblandning (den ena av de två små skruvarna intill varandra på sidan av förgasaren). Denna justerar man till högsta tomgångsvarvtal samtidigt med jämn tomgång, medan man följer efter med spjällstoppskruven så att tomgångsvarvtalet blir lagom högt.
Tändstift brukar man inte behöva byta om det inte har några synliga fel (t ex rundbrända elektroder) eller om det är av helt klart fel typ för motorn. Kolla dock att elektrodavståndet är rätt. Om det inte går att hitta några säkra uppgifter i handböcker, så ställ in på 0,5 mm om motorn har brytarspetsar, 0,7 mm om den har elektronisk tändning.
En del äldre Husqvarna/Jonsered/Partner -maskiner med elektronisk tändning har stora problem med tändspolar som går sönder. Man kan nämna att de är gjorda av samma underleverantör som tillverkade Saabs illa beryktade tändkassetter på 90-talet.
Det är svårt att mäta sig fram till det där tändspolefelet, säkraste felsökningsmetoden är att flytta den misstänkta tändspolen till en annan snarlik maskin och se om felet följer med.