Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili  (läst 843 gånger)

edvin1990

  • Inlägg: 16
    • Uppland
chili
« skrivet: 14 maj-15 kl 15:56 »
Vad tror ni om att odla chili på friland? superchili,cili kulai, jimmie nardello. är ju sorter som inte tar så fruktansvärt lång tid på sig från för till frukt. dom sattes i januari:) många säger till mig att det inte går men förra året hade jag chiliplanta på  balkongen som gav frukt, visst det var bara 7 frukter men det funkade ju iaf:) så då borde man kunna lika gärna gräva ner dom i landet eller? gräver ett hål och lägger i plast med hål i så rötterna har ett stopp någonstan för annars vill dom ju satsa så mkt på rotsystemet som möjligt?:) någon som provat och har erfarenhet av detta?

 

Bassos

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: chili
« Svar #1 skrivet: 26 maj-15 kl 09:50 »
Jag har ganska stora erfarenheter av chiliodling :-[
Har vid två olika tillfällen testodlat på friland, i upphöjda bäddar. Två olika sorter, kommer inte ihåg exakt vilka men några ur chinese släktet sattes i pallkragar, samtidigt som samma sorts plantor sattes i 15l krukor. I slutet på säsongen var frilandsplantorna 1/2-1/3 i storlek av de kruk odlade och bara några, PYTTE små frukter hade producerats. Detta är i zon4, men ett bra söderläge som borde göra att det motsvarar zon 2-3.
Antar att chili behöver varmare om rötterna för att trivas?
Mycket möjligt att svagare/snabbare sorter funkar bättre att frilandsodla än de starkare sorterna.

Om man vill ha mycket frukt på sin chili är nästan övervintring ett krav. Då krävs åtminstonde hos mig extra belysning under senhöst och vinter för att plantorna ska överleva. Förra året var en perfekt sommar här för chiliodling, jag skördade omkring 10-12kg på ett 40tal plantor. Rekordplantan (brain strain) plockade jag över 900 frukter på under året.

Till i år har jag satt tre överblivna rocoto plantor i en upphöjd bädd, får se om denna sort trivs bättre där.
Rocoto tillhör pubescens släktet, den sort jag har är ganska köldtålig och kommer ursprungligen från Peru.
Mina andra chiliplantor, ca 40st står i 15l vita plasthinkar från jula. Har gjort dräneringshål i sidorna på hinkarna vid 2L, fyllt upp med lecakulor över hålen och sedan en bra jord. Med dessa dräneringshål en bit från botten behöver du inte vattna hela tiden, samtidigt drunknar de inte vid en regnigare period och kan inte bli övervattnade lika lätt.
Mvh Basso
Chilihead med alternativt tänkande


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser