Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sent på år kan de ruvas ägg?  (läst 2148 gånger)

Greta_70

  • Inlägg: 50
  • Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« skrivet: 19 aug-13 kl 20:16 »
Jag har "sparat" eller vad man ska kalla de, ägg några dagar nu. Jag vänder på dem varje dag. Men kan man spara o låta hönor ruva ägg hela året om?
Vi äter inte så mycket ägg eftersom jag är allergisk mot de. Så spara för hushållsbehovet är inte stort.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-13 kl 22:13 »
Man kan spara ägg året om men det är ju dumt att lägga gamla ägg under hönorna

Savonit

  • Inlägg: 63
    • -
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-13 kl 22:27 »
ägg håller väldigt länge, men tror inte man skall låta hönorna ruva på de, bäst före datumet är på rumstempererade ägg, har man ägg i kylen håller de längre.
Logiskt sätt måste då ägg som ruvas utan kyckling hålla sämre än bäst före datumet?

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-13 kl 11:54 »
Jag har "sparat" eller vad man ska kalla de, ägg några dagar nu. Jag vänder på dem varje dag. Men kan man spara o låta hönor ruva ägg hela året om?
Vi äter inte så mycket ägg eftersom jag är allergisk mot de. Så spara för hushållsbehovet är inte stort.
Om Du menar med att låta hönsen ruva färska ägg hela året om så går det utmärkt. Mina silkes bryr sig inte om om det är vår eller vinter dom kan få för sig att ruva fram en kull i december om dom känner för det. Kycklingarna klarar sig bra med mamman som värmekälla. Har inte sett någon skillnad heller i livskraft och tillväxt mellan vårkycklingar eller de som är kläckta mitt i vintern.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-13 kl 12:31 »
Kycklingarna klarar sig bra med mamman som värmekälla.

Hur är det med detta egenligen? Jag såg på nyheterna att det skulle vi ned mot 2 grader på natten de närmaste dagarna, klarar sig kycklingarna då verkligen om de är utomhus i en liten hönsbur med sin höna-mamma? Eller ska man ta in dem i bostadshuset? Kycklingarna är en vecka gamla.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-13 kl 12:49 »
Kläcks det kycklingar mitt i vintern har jag dom inne i hönshuset. Det har varit temperatur på 28 minus ute och knappt över noll inne och det har gått bra utan missöden. Men för att det ska bli optimalt ska det vara torrt och dragfritt och fri tillgång till foder.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #6 skrivet: 20 aug-13 kl 13:04 »
Kläcks det kycklingar mitt i vintern har jag dom inne i hönshuset. Det har varit temperatur på 28 minus ute och knappt över noll inne och det har gått bra utan missöden. Men för att det ska bli optimalt ska det vara torrt och dragfritt och fri tillgång till foder.
Ok, tack. Jo jag kan ju flytta in kycklingburen i hönshuset och där är det nog lite varmare än utomhus. Men har dina klarat sig i nollgrader så borde även dessa klara sig. Jag är lite orolig att alla ska frysa ihjäl även fast de ligger under hönan i ett litet hus av spånplattor. Jag kan inte förstå hur det kan vara så varmt där under. Att jag frågar beror på att kycklingburen är så stor att man inte vill flytta den i onödan.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #7 skrivet: 20 aug-13 kl 15:55 »
Jag garanterar att de inte fryser ihjäl så länge de har en ordentlig hönsmamma att värma sig under. Jag har haft höns i över 30 år så jag vet det av erfarenhet. Jag har till och med haft minusgrader i hönshuset och kycklingarna har mått utmärkt. Det finns förvisso en del som påstår att kycklingarna får för lite foder och vatten när det är kallt för att dom inte vill lämna värmen under hönan. Har inte hänt hos mig. De går ut och äter det de ska och kryper sen under igen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Greta_70

  • Inlägg: 50
  • Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #8 skrivet: 20 aug-13 kl 16:57 »
Jag garanterar att de inte fryser ihjäl så länge de har en ordentlig hönsmamma att värma sig under. Jag har haft höns i över 30 år så jag vet det av erfarenhet. Jag har till och med haft minusgrader i hönshuset och kycklingarna har mått utmärkt. Det finns förvisso en del som påstår att kycklingarna får för lite foder och vatten när det är kallt för att dom inte vill lämna värmen under hönan. Har inte hänt hos mig. De går ut och äter det de ska och kryper sen under igen.

De va svar på några andra av mina frågor om hönshållning  ;)
Så tackar, nu känner jag mig lite lugnare inför vintern  :P
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-13 kl 18:05 »
Man lär sig ju av misstagen och blir erfaren med tiden. Det är ingen som kan allt från början. Och jag lär mig fortfarande något nytt trots att jag haft höns väldigt länge. Jag önskar Dig lycka till med hönsen och Du har ju alltid forumet att vända Dig till :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Greta_70

  • Inlägg: 50
  • Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #10 skrivet: 20 aug-13 kl 20:17 »
Man lär sig ju av misstagen och blir erfaren med tiden. Det är ingen som kan allt från början. Och jag lär mig fortfarande något nytt trots att jag haft höns väldigt länge. Jag önskar Dig lycka till med hönsen och Du har ju alltid forumet att vända Dig till :)

Är man facebook-nörd när man sitter o tittar efter gilla-knappen  :-[ ;D
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-13 kl 21:36 »
 :-[
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Hur sent på år kan de ruvas ägg?
« Svar #12 skrivet: 20 aug-13 kl 22:00 »
Klart mamman klara att värma sina ungar. Hur gör dom i naturen? kan bli kallt på vårkanten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 10 användare (2 dolda)
skräptanten, xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser