Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vem tar mina höns?  (läst 10939 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #40 skrivet: 04 nov-16 kl 00:28 »
Att korpen i och med EU saknar jakttid innebär inte på något sätt att den är sällsynt. Eller att det skulle vara negativt för övrigt vilt om den jagades.

Vad menas tro...Är det mycket korp lokalt kanske den är fåtalig på andra ställen...Då behövs den basen för fortsatt önskvärd spridning...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #41 skrivet: 04 nov-16 kl 00:28 »
Tyvärr kan du som människa inte bedöma det...Djuren har en instinkt som gör att dom angriper sjuka djur...


Har du gått på den lätta? Djur tar den mat som är lättast att komma över. Och för korpen är det ett dukat smörgåsbord när ungar kommer ut. Inte avstår en korp från att äta för att ungen är frisk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #42 skrivet: 04 nov-16 kl 00:29 »
Viktiga i det hela är att man provar i nya banor...

Där håller jag med.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #43 skrivet: 04 nov-16 kl 00:30 »
Drömvärld? Inte är det fel på tackan för att korpen står och väntar när hon trycker ut lammet. Tror du kanske att tackan skall kunna skydda sitt lamm när det är halvvägs ute? Och lammet är det inget fel på heller!

Avgör du om lammet är friskt om det är halvvägs ute  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #44 skrivet: 04 nov-16 kl 00:30 »
Vad menas tro...Är det mycket korp lokalt kanske den är fåtalig på andra ställen...Då behövs den basen för fortsatt önskvärd spridning...

Det är inte ont om korp i Sverige, möjligen i Bryssel.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #45 skrivet: 04 nov-16 kl 00:33 »

Har du gått på den lätta? Djur tar den mat som är lättast att komma över. Och för korpen är det ett dukat smörgåsbord när ungar kommer ut. Inte avstår en korp från att äta för att ungen är frisk.

Djur som äter andra djur för sin överlevnad inte perverst nöje,tar det lättaste bytet vilket betyder skadade eller sjuka djur i första hand....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #46 skrivet: 04 nov-16 kl 00:35 »
Det är inte ont om korp i Sverige, möjligen i Bryssel.

Om så är behövs vår bas för fortsatt spridning till Bryssel  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #47 skrivet: 04 nov-16 kl 00:37 »
Avgör du om lammet är friskt om det är halvvägs ute  ;D

Om jag har friska tackor som normalt får friska lamm och jag låter dem lamma ute så anser jag att det inte kan vara så att alla lamm var sjuka den dagen korpen slog till. Dessutom så ser man hur lammet ser ut, det behöver man inte göra när det är halvvägs ute. Att ögonen saknas och det är ett hål i magen efter korpnäbben räknar inte jag som medfödd skada.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #48 skrivet: 04 nov-16 kl 00:40 »
Djur som äter andra djur för sin överlevnad inte perverst nöje,tar det lättaste bytet vilket betyder skadade eller sjuka djur i första hand....

Självklart äter inte korpen ungar som något perverst nöje. Men vet du kanske något mer lätt-taget byte än ett nyfött lamm? Och de är oftast friska!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #49 skrivet: 04 nov-16 kl 00:46 »
Självklart äter inte korpen ungar som något perverst nöje. Men vet du kanske något mer lätt-taget byte än ett nyfött lamm? Och de är oftast friska!

Men du vet inte eller hur?Fel på tacka eller lamm... Det är din svaghet som människa...Blinda älgar i skogen är väl bra utan rovdjur som rensar ut dom sjuka... Kollade lite på korpen...Största hjärnan  :D...Städar naturen...kan smaska åkersork... Dyrkas som en gud på en del ställen  ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #50 skrivet: 04 nov-16 kl 00:50 »
 :D ...Man kan lugnt säga att det saknas vuxna personer som på skarpen säger till dessa personer som jagar fridlysta djur...Av med den tillfuskade licensen för sådana personer ska inte få härja i vår allas natur...Dom är en en skam för jägarkåren...Sportfiske är min gebit...När jag fiskar med min dotter så lär jag ut hur man gör...Inte befrämjar jag eller visar hur man tar och dödar fisk som inte håller måttet  (:) ...Jag visar på ett vuxet sätt hur fisket ska bedrivas vilket gör att jag sprider viktig kunskap  :D ...Min dotter kommer i sin tur att sprida goda kunskaper som hon lärt av mig vidare  ;D ... Bara positiva effekter...Bara lite vuxenhet och stolthet för sin hobby behövs...svårare än så är det inte...Gör man tvärtom som vuxen så blir spiralen naturligtvis negativ... Ondska sprids över sportfisket...
« Senast ändrad: 04 nov-16 kl 01:08 av Tännlappen »

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #51 skrivet: 04 nov-16 kl 08:45 »
Vad menas tro...Är det mycket korp lokalt kanske den är fåtalig på andra ställen...Då behövs den basen för fortsatt önskvärd spridning...
Det finns massor av korp här med. Det finns där i mot inte mycket kråka. Efter ha sett hur ursinnigt kråkparen försvarar sitt revir mot korp anar jag ett samband.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #52 skrivet: 04 nov-16 kl 08:55 »
Det där har jag märkt också. Inte för att det saknas kråkor, men det är onormalt mycket korp. Förr såg man ett korp-par om man hade tur men kråkor fanns det gott om. Nu kryllar det av korp. Har inte räknat men har en känsla av att de är något fler än kråkorna.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #53 skrivet: 04 nov-16 kl 15:13 »
Jag vet inte om det är lönt att ens försöka förklara för dig Tännlappen, för antingen är du världsfrånvänd, saknar relevant kunskap i ämnet eller så spelar du bara korkad.

I de fall där en ras av vissa djur ökar i population till sådan grad att de rubbar den övriga balansen så finns det utrymme för skyddsjakt i viltvårdande syfte.
Det kan tex vara av sådan grad att rådjurens förökning helt uteblir vissa år eftersom deras kid dödas av rovdjur de första dagarna, det drabbar även harar, och fasaner och rapphöns, tranor, gäss, änder med mera.

Kråkan är den värsta boplundraren medans korpen utan vidare ger sig på levande nyfödda/kläckta ungar och dödar dessa.

Och det är inte alltid så att det är korpen eller kråkan som dödar djuret utan kråkfåglarna är oftast de första som upptäcker att ett djur håller på att födas, vilket drar till sig fler kråkfåglar som i sin tur uppmärksammas av marklevande rovdjur, främst räv, som snabbt tar sig dit och kniper åt sig ungarna.

Korpen var tidigare utrotad över en stor del av landet, och anledningen till det är inte att det var så förträffligt roligt att skjuta korp.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #54 skrivet: 04 nov-16 kl 19:31 »
Tännlappen, lägg av! (No offense)
Du har inte ens sett detdär på riktigt!
Det har jag.

Man måste vara en verkligt extrem fågelvän (vilket jag är) för att inte vilja döda korpar som gör sådär med lammen (som alla var fullt friska).
Annars hade jag inte övervägt (laglig) skyddsjakt på fåglar.

Men, jo, allt har en plats i naturen, jag tror inte heller att det finns fåglar som är skapta onda, de har så klar tockså samma rätt att existera som vi.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #55 skrivet: 04 nov-16 kl 20:06 »
Däremot har det varit en explosion av lodjur här och det var däremot ett riktigt skit här för i princip allt, men sedan svalt de i ihjäl... Naturvård på hög nivå säger jag...  ::) ;)

Edit, jag gillar lodjur så det är inte det men det är ett djur som alla andra som man måste sköta på ett korrekt sätt om det skall fungera.


Det är som sagt ingen korp som tagit kycklingarna.
Det kan jag säga med en gång.

Huruvida duvhöken stannar eller ej beror mycket på hur mycket mat den kan hitta i sitt nuvarande revir.
Kycklingar är ju litet som en hamburgerbar för dem tyvärr, men har man svåra problem kan man spänna nät över hagen så att man får en stor kub av nät.
Man kan ha glesare nät i toppen så att hökarna inte kan dyka igenom.

Använt sådana  nätkuber ändå ibland om man har höns som flyger runt mycket och vill kunna hålla dem under kontroll när de inte kan gå fritt tex.
Man spänner det med grov ståltråd mellan höga stolpar tex så att det blir relativt tätt överallt så hönsen inte kan fastna.
Det behöver förankras ganska väl.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #56 skrivet: 05 nov-16 kl 00:31 »
Jag vet inte om det är lönt att ens försöka förklara för dig Tännlappen, för antingen är du världsfrånvänd, saknar relevant kunskap i ämnet eller så spelar du bara korkad.

I de fall där en ras av vissa djur ökar i population till sådan grad att de rubbar den övriga balansen så finns det utrymme för skyddsjakt i viltvårdande syfte.
Det kan tex vara av sådan grad att rådjurens förökning helt uteblir vissa år eftersom deras kid dödas av rovdjur de första dagarna, det drabbar även harar, och fasaner och rapphöns, tranor, gäss, änder med mera.

Kråkan är den värsta boplundraren medans korpen utan vidare ger sig på levande nyfödda/kläckta ungar och dödar dessa.

Och det är inte alltid så att det är korpen eller kråkan som dödar djuret utan kråkfåglarna är oftast de första som upptäcker att ett djur håller på att födas, vilket drar till sig fler kråkfåglar som i sin tur uppmärksammas av marklevande rovdjur, främst räv, som snabbt tar sig dit och kniper åt sig ungarna.

Korpen var tidigare utrotad över en stor del av landet, och anledningen till det är inte att det var så förträffligt roligt att skjuta korp.

Det där första du skriver kan du nog vända mot dig själv...Att djurpopulationerna varierar i antal är helt naturligt...Det du skriver om kråkfåglarna är inget problem utan dom ska ju äta som alla andra...Effekt kan bli att djuret som blir av med ungen väljer en bättre plats nästa gång...Vår Djurfauna fungerar som en kedja...Så gör det även i andra länder...Djuren vet vem som är fiende och anpassar sig efter det...Du ondgör ju dig över att andra djur äter för sin överlevnad...Ondgör du dig även över dig själv då tro för det verkar ju som du dödar djur som hobby (tvärtemot vad djuren gör)ej överlevnad...Som sagt djuren håller inte på med någon hobby vad jag vet...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #57 skrivet: 05 nov-16 kl 00:37 »
Däremot har det varit en explosion av lodjur här och det var däremot ett riktigt skit här för i princip allt, men sedan svalt de i ihjäl... Naturvård på hög nivå säger jag...  ::) ;)

Edit, jag gillar lodjur så det är inte det men det är ett djur som alla andra som man måste sköta på ett korrekt sätt om det skall fungera.


Det är som sagt ingen korp som tagit kycklingarna.
Det kan jag säga med en gång.

Huruvida duvhöken stannar eller ej beror mycket på hur mycket mat den kan hitta i sitt nuvarande revir.
Kycklingar är ju litet som en hamburgerbar för dem tyvärr, men har man svåra problem kan man spänna nät över hagen så att man får en stor kub av nät.
Man kan ha glesare nät i toppen så att hökarna inte kan dyka igenom.

Använt sådana  nätkuber ändå ibland om man har höns som flyger runt mycket och vill kunna hålla dem under kontroll när de inte kan gå fritt tex.
Man spänner det med grov ståltråd mellan höga stolpar tex så att det blir relativt tätt överallt så hönsen inte kan fastna.
Det behöver förankras ganska väl.
Hur menar du med lodjuren...lodjuret är ett vilt djur men du skriver man ska sköta det? Lodjuren klarar väl sig själva...och dom kan röra på sig...Kan flytta till andra områden med mer mat om så behövs....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #58 skrivet: 05 nov-16 kl 00:42 »
Tännlappen, lägg av! (No offense)
Du har inte ens sett detdär på riktigt!
Det har jag.

Man måste vara en verkligt extrem fågelvän (vilket jag är) för att inte vilja döda korpar som gör sådär med lammen (som alla var fullt friska).
Annars hade jag inte övervägt (laglig) skyddsjakt på fåglar.

Men, jo, allt har en plats i naturen, jag tror inte heller att det finns fåglar som är skapta onda, de har så klar tockså samma rätt att existera som vi.
Kollar man på det där med korp så finns det inga studier som tyder på att dom äter får eller lamm vad jag sett...Själv har jag inte sett en liten kraka smaska i sig hästar eller kor eller får eller lamm...Men det är bra dom städar hagarna så det inte blir en riktig illavarslande stinkande bakteriehärd i hagarna...Kan kanske kosta hela besättningen...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #59 skrivet: 05 nov-16 kl 00:59 »
Du är visst så världsfrånvänd som jag misstänkte och inte nog med det, du vet inte vad du pratar om heller.

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/faglar/korp/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser