Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt första lamm!  (läst 1734 gånger)

Ryr

  • Inlägg: 16
Mitt första lamm!
« skrivet: 15 apr-06 kl 19:30 »
Hej och Glad Påsk!

Igår morse klockan halv sju på morgonen när jag kom till ladugården hade precis ett litet bagglamm blivit fött, såååå fin.
Gute tackan hade klarat det själv och där stod den lilla underbara varelsen, jag var alldeles till mig och visste inte vad jag skulle göra, lyckades glömma bort allt jag hade lärt mig men sansade mig till slut och flyttade tackan och lammet in i en lamningsbox (hade inte gjort detta tidigare för att jag var säker på att det skulle dröja ett par dagar till).

Nu till min fråga:
När skall jag låta tackan och lammet få gå tillbaka till de andra två tackorna som får gå ut och in som de vill?

Mycket tacksam för svar!!!

Ryr

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mitt första lamm!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-06 kl 09:05 »
Grattis till lammungen  ;D

Nu är det ju så att lamm ska aldrig gå i rasthage där vuxna djur gått under vintern..
De hagarna är alltid fulla av Coccidier !
Och lammen blir smittade och får Coccidios  :-\  (sympt:illaluktande diarre)

-I bästa fall blir inte infektionen så allvarlig och lammen "ser till synes friska ut" trots detta.
-Men blir infektionen av Coccidier för stor blir lammet väldigt sjukt och lammets tunntarm skadas (den får bestående skador) och i värsta fall dör lammet.

Så svaret måste ju bli:
-att det blir när du släpper tackorna i sommarhagen.


Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 apr-06 kl 10:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mitt första lamm!
« Svar #2 skrivet: 16 apr-06 kl 09:46 »
Hej
Det bästa är om man har två rasthagar så man kan släppa lammen i en "ren" miljö. Men det fungerar inte för alla.  Du kan ju inte ha fåren instängda till sommaren. Jag själv har inte den möjligheten och det har aldrig hänt något när jag släppt lammen i gamla vinterhagen.
Jag strör rikligt med nytt spån inne i fårhuset.

Jag har tackan med lamm instängda ca 2 dagar i ett bås inne i fårhuset, prövar släppa ut dem och tittar hur det fungerar.
Går det bra får de sedan vara ut med de andra. Är tackan hemskt orolig och springer bara omkring så får hon vara instängd ett tag till, så att tackan och lammet ska kunna äta ordentligt.

Det är så olika från tacka till tacka, beroende också på hur många lamm de fått, men pröva dej fram så ser du snart vad som passar er.

Lycka till/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Ryr

  • Inlägg: 16
Re:Mitt första lamm!
« Svar #3 skrivet: 16 apr-06 kl 15:48 »
Hej!

Tack för era svar.
Jag har en lammhage som inte varit använd förrut som jag ska släppa ut dem på.
Men, så lammet klarar att vistas utomhus redan efter två dagar då, visste inte riktigt hur tåliga dem är.
Han mår riktigt bra, är pigg och allert och diar ordentligt.


Mvh Ryr

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mitt första lamm!
« Svar #4 skrivet: 17 apr-06 kl 10:53 »
Jag släpper inte ut mina 2-dagars lamm i rasthage,
minst en vecka vill jag att dom ska vara.

Det kan ju hända allt möjligt.
-Räven kan komma förbi...
-Lammet kan trilla på nått oturligt vis (bland stenar) o inte ta sig upp och bli nerkyld och få lunginflamation.



Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser