Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruda??  (läst 7578 gånger)

Hönsmor

  • Gäst
Ruda??
« skrivet: 24 mar-05 kl 17:35 »
Är det någon som vet vart man kan få tag på denna fisk??
Jag har sökt land och rike, på min fars tid va det här en jättevanlig fisk som man hade i brand dammarna på  bondgårdarna för att de inte skulle växa igen.
Men i nutid verkar den nästa utdöd??:-(
Tacksam för tips!

MVH
Johanna

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Ruda??
« Svar #1 skrivet: 08 apr-05 kl 19:57 »
Nejdå! Rudan är inte alls utdöd, såg i fiskeriverkets provfiskedatabas att den fångats lite överallt här i landet från skåne till västerbotten.

Ring fiskeriverket och fråga om de vet nån som föder upp och säljer, eller hör med typ länsstyrelsens fiskeriansvarige eller liknande.

Annars får du väl ge dig ut och provfiska själv!

vedhuggarn

  • Inlägg: 2
Re:Ruda??
« Svar #2 skrivet: 08 apr-05 kl 22:14 »
Som sagt, på branddammarnas tid var den "vanlig". Med dessa dammars försvinnande försvann också rudan som "husdjur", men den är faktiskt en av sveriges mest allmänt förekommande/utbredda fiskarter! Det fångas ett fåtal exemplar runt 3 kilo (!) varje år vid riktat sportfiske, men då den är oerhört selektiv i födovalet samt gärna tillbringar mesta tiden i tät vass el liknande är den inte en så vanlig fångst vid mete. Antar att du vill ha tag på mindre fiskar, "dammrudor", kan du ge dig till tåls en vecka el två ska jag luska lite, det går säkert få tag på, jag kan svara på detta forum,  det är en härdig fisk men du bör inte bo allt för långt från Västra Götaland om vi ska ordna transport. Alt att du hör av dig m ett meddelande till mig. För övrigt en mkt intressant fisk som bl a klarar vintern i syrefattiga dammar nedbäddad i dyn genom att omvandla sockerarter i blodet till alkohol, växer på höjden om det finns rovfiskar i vattnet och som dessutom är en mkt nära släkting till  guldfiskarna vi har i våra akvarium. Mvh Jonas
När du fångat en stor fisk och är nöjd, då ska du veta att "det finns alltid en som är större..." Därför fiskar jag så mycket...

john

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #3 skrivet: 09 apr-05 kl 00:09 »
Aha, ruda är alltså någon form av karp? Måste vara det närmaste en urfisk vi kan komma, finns ju över hela jorden i princip. Fiskarnas fisk.  

Hönsmor

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #4 skrivet: 09 apr-05 kl 03:05 »
Vedhuggarn:-)
Här är min mail  jopettson@hotmail.com
MVH
Johanna

olivia

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #5 skrivet: 09 apr-05 kl 10:54 »
Det finns ruda i vattendrag runt hela landet. Det lättaste sättet att hitta är nog att ringa runt till sportfiskeklubbarna i närheten och helt enkelt be om antingen sjötips eller liknande. Jag provgooglade deras hemsida på rudaträffar och fick 34 träffar om tusentals kilo ruda som fiskats.

http://www.sportfiskarna.se/fiskeklubbar/

Rudan är väldigt närbesläktad med guldfisken. Så nära att de kan få fertil avkomma med varandra. Rudan och vår vanliga karp får bastarder nu och då.

/olivia

Hönsmor

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #6 skrivet: 09 apr-05 kl 11:21 »
Ja det är häftigt:-)  guldfisken är ju en ruda fast från asien från början.
Silver Ruda heter den egentligen som vildform, om man låter guld fiskar föröka sig naturligt i en damm utan att man lägger sig i ,så blir avkomman ganska snabbt viltfärgad ser exakt ut som små svenska rudor:-)

M

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #7 skrivet: 22 apr-05 kl 18:41 »
Jaha  :o
Ja då e det inte konstigt att jag har svarta guldfiskar i min damm numera  ;D
Jag köpte några guldfiskar förra året till min damm och dom har ynglat av sig massor, fast jag trodde ju inte att dom skulle bli svarta  :( utan att dom skulle ha kvar sin fina färg.
Fast dom är trevliga ändå  :D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ruda??
« Svar #8 skrivet: 23 apr-05 kl 08:06 »
Men vänta lite nu  ;D
Guldfiskar är grå som små!
Färgen kommer med tiden så dina blir röda ska du se, när de blivit lite äldre.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

M

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #9 skrivet: 23 apr-05 kl 21:17 »
Dom är inte små utan ca:10cm...dom växer så det knakar här. Dom som vi köpte förra året är superstora.

Neiklot

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #10 skrivet: 23 apr-05 kl 23:19 »
Ja det är häftigt:-)  guldfisken är ju en ruda fast från asien från början.
Silver Ruda heter den egentligen som vildform, om man låter guld fiskar föröka sig naturligt i en damm utan att man lägger sig i ,så blir avkomman ganska snabbt viltfärgad ser exakt ut som små svenska rudor:-)


Vad ska du ha rudan till?
Ska du använda den i någon damm som "hålla-undan-skräp-fisk" så satsa på gräskarp istället.
Billigare och större!

Och otroligt goda!  ;D
Prova att röka dom!  ::)

Och som hängiven fiskare : Otroligt roligare att få på kroken! ;D


Hönsmor

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #11 skrivet: 26 apr-05 kl 17:33 »
Det är ett projekt.... jag vill testa om dom kan korsa sig med vanliga guldfiskar:-)
Och så är det lite nostalgiskt eftersom de fanns i min omgivning som barn.

Men ärligt så tror jag inte att det blir några rudor i år, om jag ska fånga dom själv
Jag har inte tid..
Ha ha nej jag ska inte äta mina dammfiskar det är en prydnads damm, jag ska även ha sköldpaddor där och en massa vatten liljor,irisar....

Mocchino

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #12 skrivet: 12 maj-05 kl 01:18 »
Äter inte sköldpaddorna upp fiskarna?!??  ???

lilleulv

  • Gäst
Re:Ruda??
« Svar #13 skrivet: 12 maj-05 kl 07:04 »
Gir man skjöldpadorne ex. törr hundfoder ( fiskarne äter det också) rör dom aldrig fisken. Hundfodret är eller kan vara mycket billigt och innehåller allt vad "paddorne" behöv.
Jag har i flera år haft stora och mindra afrikanske Tilapia tillsammens med rödörade Terrapiner.
Lilleulv

Antalhorvath

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Re:Ruda??
« Svar #14 skrivet: 01 dec-15 kl 16:06 »
Jaha  :o
Ja då e det inte konstigt att jag har svarta guldfiskar i min damm numera  ;D
Jag köpte några guldfiskar förra året till min damm och dom har ynglat av sig massor, fast jag trodde ju inte att dom skulle bli svarta  :( utan att dom skulle ha kvar sin fina färg.
Fast dom är trevliga ändå  :D

Naturens försvar! Guldfiskyngel är färgade som normala fiskar första åren!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Ruda??
« Svar #15 skrivet: 01 dec-15 kl 19:16 »
Minns från jag var liten och pappa tog med mig och fiska. Ibland fick vi (stora!) rudor och eftersom vi brukade koka all "skräpfisk" till katterna så testade vi även med rudorna. Katterna vägrade äta! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare
Tli, fri, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser