Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddslagen, katter.  (läst 4637 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Djurskyddslagen, katter.
« skrivet: 15 jul-15 kl 15:36 »
Jag har två katter. En tre år gammal hona som sällan lämnar tomten och är väldigt lätt att locka in. Och så en hona till som jag köpte för några veckor sedan. Två år gammal och tam men tydligen med stort frihetsbehov. Hon lyckades slingra sig ut genom en minimal fönsterspringa på övervåningen och hoppade 4 meter ner på gräsmattan. Sen tog det tio dagar innan jag lyckades fånga henne.
Jag har ett par grannar som lever för djuren. Dom har många egna hundar och katter och dessutom har dom djurpensionat. Tanten har anmält mig ifjol pga i lagen står det att katter ska ha tillsyn två gånger om dagen då man är borta men mina kära vänner kan omöjligt åka hit mer än en gång om dagen! Den handläggaren förstod mig och hon tyckte inte det var så allvarligt eftersom katten har lucka o kilar in o ut som hon vill. Nu har samma tant anmält igen och utöver "bristande tillsyn" så handlar det om att jag inte skulle ha letat tillräckligt mycket efter försvunna katten. Sanningen är att jag letade mycket och dessutom spred ut nära 200 lappar i brevlåorna på bygden pga jag var rädd att hon försökte hitta tillbaks till Storfors! Nya handläggaren på länsstyrelsen har skickat ett brev till mig där hon redogör för samtalet och ber mig återkomma då jag löst problemet med tillsyn. (Jag gav besked då katten blivit fångad.) Jag frågade henne vad som händer om jag inte kan fixa tillsyn 2 ggr om dagen, får jag djurförbud då? Men fick inget klart svar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #1 skrivet: 15 jul-15 kl 18:40 »
är du iväg hela dygn? tillsyn 2ggr om dagen kan ju vara morgon o kväll,bor man o är hemma på natten är det väl inga problem?
Själv har jag två katter o lucka,de sköter sig själva men visst ser jag dem på morgonen (matdags) och på kvällen när jag kommit hem.
En katt som kan gå ut o in ,har tillgång till vatten o mat har litet behov av mänskligt sällskap i jämförelse med t.ex hund.
En "ny" katt måste dock bo in sig,annars är risken att den smiter. när den väl etablerat sig brukar det inte vara några problem. ulf

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #2 skrivet: 16 jul-15 kl 00:40 »
Jag jobbar sju nätter i månaden i Oslo, 2 eller 3 nätter åt gången och ibland något extra arbetspass. Mina vänner turas om att åka hit och se till djuren en gång om dagen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #3 skrivet: 16 jul-15 kl 09:25 »
Räknas övervakningskamera som "1 daglig tillsyn" så är det bara 1 tillsyn kvar...

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #4 skrivet: 16 jul-15 kl 09:44 »
Räknas övervakningskamera som "1 daglig tillsyn" så är det bara 1 tillsyn kvar...

Det tror jag inte gills. För att det ska räknas som tillsyns av katter så ska man väl (försöka) locka till sig katterna och se att de mår bra, inte har skadat sig/fastnat i något, se att de har vatten, m.m

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #5 skrivet: 16 jul-15 kl 11:31 »
Det är andra gången du startar en tråd med frågor ang att lämna katter ensamma, svaren torde ju bli snarlika för inget har väl ändrats lagmässigt sett?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=166391.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #6 skrivet: 16 jul-15 kl 17:04 »
Jag hade glömt att det var så nyss jag startade den där tråden! Ursäkta att jag är tjatig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #7 skrivet: 16 jul-15 kl 19:11 »
Jag hade glömt att det var så nyss jag startade den där tråden! Ursäkta att jag är tjatig.
Det är lugnt och det är samma här - minnet är bra men lite kort :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #8 skrivet: 17 jul-15 kl 01:40 »
Fråga dina grannar om dom mot betalning kan ge mat till dina katter. Det kan ju vara så att dina vänner inte kommer så ofta som du tror, speciellt om dom inte få betalt. Det är mycket begärt att kompisar skall ställa upp så ofta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #9 skrivet: 17 jul-15 kl 03:20 »
 :D...Jag tycker att djurskyddslagen behövs, katter är inte slit och släng, lämna här och där utan tillsyn, man är sällan hemma. En katt behöver lite kel den med, inte bara mat. Borde finnas en anledning till din grannes anmälan...Min ståndpunkt är att man inte ska skaffa djur och pådyvla andra ansvaret för passning....Är man sällan hemma ska man inga djur ha...inte pådyvla på andra helt enkelt  :o ...Detta skriver jag inte för att vara typ elak... Vill du tagga ner kan du lyssna på...

https://www.youtube.com/watch?v=xCOHI9F00lM

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #10 skrivet: 27 jul-15 kl 15:05 »
Få se här nu. Det handlar här om myndigheter som till stor (?) del bygger sin verksamhet på angivare. När de fått korn på en i deras ögon suspekt djurägare fortsätter de ofta att hålla koll på denna. De har befogenhet att göra betydande ingrepp i människors privatliv (beslagta deras djur). Möjligheterna att överklaga är begränsade. Vad påminner detta om? Särskilt detta med att basera sig på angivare. Jo, just det: STASI. Ändamålet kan synas gott, men uppnås det? Medlen anstår inte en demokrati utan en stat som Östtyskland.

Dock tror jag STASI var effektivare. De hade en heltäckande koll på det östtyska samhället. Djurskyddet verkar mer hipp-som-happ. Åtminstone delvis slumpvis styrt av anmälningar och uppgifter i massmedia.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #11 skrivet: 11 aug-15 kl 23:50 »
:D...Jag tycker att djurskyddslagen behövs, katter är inte slit och släng, lämna här och där utan tillsyn, man är sällan hemma. En katt behöver lite kel den med, inte bara mat. Borde finnas en anledning till din grannes anmälan...Min ståndpunkt är att man inte ska skaffa djur och pådyvla andra ansvaret för passning....Är man sällan hemma ska man inga djur ha...inte pådyvla på andra helt enkelt  :o ...Detta skriver jag inte för att vara typ elak... Vill du tagga ner kan du lyssna på...

https://www.youtube.com/watch?v=xCOHI9F00lM

Jag behøver djurpassning 6-10 dagar i månaden, beroende på hur mycket jag jobbar. Har 2-3 nætter åt gången på schemat och då o då jobbar jag extra men vill inte vara borta mer æn max fem nætter i stræck. Jag tror nog att mina vænner kommer då dom sagt. Som nu då jag bara ær borta måndag-onsdag så ser jag ju om C varit dær. C har sjælv djur och jag brukar passa hennes ibland. Øvriga stæller jag antingen upp med gentjænster till eller betalar rætt bra + att dom får ægg så hær års då hønsen værper. Jag anser att djuren behøver besøk varje dag, men att det ræcker med ett. Grannen som klagar har sjælv hundpensionat + rætt många egna hundar o katter och hon o hennes gubbe børjar bli gamla så dom har fullt upp som dom har det, utan att hjælpa mig.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #12 skrivet: 12 aug-15 kl 00:10 »
Djur ska inte hållas i fångenskap för nöjes skull. Inte bra för vare sig dem, eller naturen.
Det gäller inte minst för leksakskatter som får ränna lösa ute.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #13 skrivet: 12 aug-15 kl 09:37 »
Djur ska inte hållas i fångenskap för nöjes skull.

Vad menar du med fångenskap? Är alla tamdjur fångar?

Citera
Inte bra för vare sig dem, eller naturen.
Om det inte är bra för dem, varför lever då djur längre i fångenskap än i naturen? Jag tänker här bl.a. på vilda djur på zoo, som jag verkligen tycker lever i fångenskap. Det tycker jag är diskutabelt och i många fall rent fel, trots att de lever längre. De är ju inte anpassade för ett sådant liv utan vantrivs i många fall. Men tamdjur lever också längre än vilda djur, i den mån man kan jämföra, och de är anpassade till att leva med människor, dock anpassade i varierande grad och på olika sätt. Katter är främst anpassade till att vara måttligt domesticerade och kunna röra sig relativt fritt. Övriga varianter på kattliv är undantag enligt mitt synsätt och mer vanskliga att få en katt att trivas med.

Och varför skulle inte djuren kunna ha nöje av att vara husdjur? En del katter verkar trivas mycket bra med livet. Om de inte gör det tycker jag däremot att något är fel.

Citera
Det gäller inte minst för leksakskatter som får ränna lösa ute.
Vad är en leksakskatt? Om man bara har en katt som leksak så är något fel, tycker jag. Man ska respektera katten som individ.

Vad gäller påverkan på vilda djur så bör man hålla katter med viss måtta, det kan jag hålla med om.

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #14 skrivet: 12 aug-15 kl 10:41 »
Djur ska inte hållas i fångenskap för nöjes skull. Inte bra för vare sig dem, eller naturen.
Det gäller inte minst för leksakskatter som får ränna lösa ute.

Så du menar att om man föder upp katter för pälsproduktion är det OK?

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #15 skrivet: 12 aug-15 kl 10:43 »
Jag behøver djurpassning 6-10 dagar i månaden, beroende på hur mycket jag jobbar. Har 2-3 nætter åt gången på schemat och då o då jobbar jag extra men vill inte vara borta mer æn max fem nætter i stræck. Jag tror nog att mina vænner kommer då dom sagt. Som nu då jag bara ær borta måndag-onsdag så ser jag ju om C varit dær. C har sjælv djur och jag brukar passa hennes ibland. Øvriga stæller jag antingen upp med gentjænster till eller betalar rætt bra + att dom får ægg så hær års då hønsen værper. Jag anser att djuren behøver besøk varje dag, men att det ræcker med ett. Grannen som klagar har sjælv hundpensionat + rætt många egna hundar o katter och hon o hennes gubbe børjar bli gamla så dom har fullt upp som dom har det, utan att hjælpa mig.

Kan inte arga tanten se till dina katter en gång om dagen, eller någon annan granne? Och så dina kompisar en gång, då blir det ju två gånger.

Ju fler gånger din granne anmäler desto mer less kommer länsstyrelsen att bli på henne.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #16 skrivet: 12 aug-15 kl 11:03 »
Kan inte arga tanten se till dina katter en gång om dagen

Jag skulle inte söka en sådan lösning. Jag skulle minimera min kontakt med en sådan granne.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #17 skrivet: 12 aug-15 kl 12:15 »
Jag skulle inte söka en sådan lösning. Jag skulle minimera min kontakt med en sådan granne.
Absolut!

Jag skulle dock kunna lägga ner rätt mycket tid på att få denne granne att ångra sitt tilltag  >:D

Var vänlig mot de vänliga och hård mot de ovänliga >:(

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #18 skrivet: 12 aug-15 kl 21:52 »
Så du menar att om man föder upp katter för pälsproduktion är det OK?

Det är oftast resurskrävande att hålla djur, så det beror på. Och så klart måste i så fall köttet också tas tillvara, samt katternas levnadsstandard vara väldigt bra.
Tex inte i bur som man håller mink och svenska fabriksgrisar.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Djurskyddslagen, katter.
« Svar #19 skrivet: 15 aug-15 kl 02:51 »
Det är oftast resurskrävande att hålla djur, så det beror på. Och så klart måste i så fall köttet också tas tillvara, samt katternas levnadsstandard vara väldigt bra.
Tex inte i bur som man håller mink och svenska fabriksgrisar.
Är du provokativ eller vad , trist är du vilket fall som helst.
Jag har tre katter här i Stockholms närförort, katterna kommer och gå som dom vill eftersom jag har en vajerlåsarrangemang.
Du skulle kanske kalla mina katter leksakskatter, stockholmare som vi är, katterna och jag.
Men så här är det, mina katter är duktiga råttjägare, likaså alla andra utekatter som finns här i området.
Jag får då och då som present från mina katter någon död  halvvuxen råttunge, annars finns det inte råttor här. Men bara någon kilometer härifrån vimlar det av råttor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 4 användare
Manimals90, peterm, ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser