Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesburar  (läst 17302 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Betesburar
« skrivet: 17 aug-16 kl 21:35 »
Hur har ni byggt era betesburar? Behöver inspiration!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #1 skrivet: 18 aug-16 kl 10:25 »
Jag går i samma funderingar och tänker ha 10 stora kaniner, köttras bara för omväxling till annat kött.

Jag har gott om gräs och bete, tänkte göra flyttbara burar så att de får nytt gräs när det behövs och det skall vara enkelt att bygga.
Tänkte ha kaninerna så pass långt från huset, bland gäss och får att de måste vara säkra nog för pilliga gäss, kliiga får och räv/grävling/mård m fl.

Har ritat lite skisser men är inte nöjd i tanken ännu.

Har dock hittat "prototyper" som har lite plus vardera men långt ifrån vad jag vill ha. En kombo av dessa fördelar och lite mera rationellt nytänk slutar det säkert med.

Hade inte tänkt bygga någon villa villerkulla eller hotel tvärdrag, lite som den första med lite stil. Snyggt och prydligt som håller.
« Senast ändrad: 18 aug-16 kl 10:40 av Gilbert »

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Betesburar
« Svar #2 skrivet: 18 aug-16 kl 11:08 »
Har funderat på att bygga vanliga trekantsburar, men de kanske blir väldigt lätta och blåser omkull?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #3 skrivet: 18 aug-16 kl 11:32 »
En trekantig betesbur får för lågt i tak om man läser in sig på de regler som gäller kaninhållning.
Man måste juh upp mot metern för att det skall bli godkänt.

Jag byggde så att jag köpte ett ganska kraftigt nät i botten med hål som är 20x 40. Det är omkring  metern brett.
Långväggarna putsnät.
Stommen byggde jag superlätt i 40x40 reglar och 1 cm brädor till gavlar och hyllor i i buren. Dörrar i bägge ändar klädda med putsnät.
Jag byggde med nock som var ca 20 högre än långsidan och klädde taket med lättviktspressening.

Dessa burar blev ruskigt lätta och ändå så pass dragiga att dom inte blåser omkull. I ena änden byggde jag in tvår hyllplan ett ca 25 cm från marken och ett med golvet i samma höjd som presseningens nederkant den övre hyllan fick en vägg mot centrum av buren och hjälper till att staga upp taket. För att småttingar skall kunna ta sig upp och ner så böev det ramper mellan planen.
Presseningen häftades mot ramen och sedan la jag dit en tunn regel för att låsa den på plats, dessa burarna har varit i drift i tre eller fyra år nu och stått ute hela året utan problem.
Vintertid bebodda men stående på en skiva som vilar på däck för att dom inte skall få markfukt, samt med skivor på långsidorna för att ge bättre lä.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 11:32 »
Trekantburen är den "klassiska" för kanin och små fjäderfän. Jag vet inte om den är den mest hållbaraste konstruktionen, men väl den enklaste.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #5 skrivet: 18 aug-16 kl 11:33 »
Trekantburen är den "klassiska" för kanin och små fjäderfän. Jag vet inte om den är den mest hållbaraste konstruktionen, men väl den enklaste.

Och den svåraste att få laglig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #6 skrivet: 18 aug-16 kl 13:47 »
Har funderat på att bygga vanliga trekantsburar, men de kanske blir väldigt lätta och blåser omkull?

Det är ingen som kommer och chafsar om cm på burar till husbehovskaniner, man bygger så att de trivs och får nytt bete ofta. Viktigare att ytan blir så pass stor att man inte behöver flytta dem dagligen.
Vår stora bur till de små kycklingarna kan blåsa av, därför har vi lagt sten på taket i hörnen. Då blir det inte så lätt för objudna gäster att komma åt dem heller.
Någon form av övervakning måste man ha. Är kaninerna på samma sida som gässen får man larm omgående.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #7 skrivet: 18 aug-16 kl 14:06 »
Det är ingen som kommer och chafsar om cm på burar till husbehovskaniner, man bygger så att de trivs och får nytt bete ofta. Viktigare att ytan blir så pass stor att man inte behöver flytta dem dagligen.
Vår stora bur till de små kycklingarna kan blåsa av, därför har vi lagt sten på taket i hörnen. Då blir det inte så lätt för objudna gäster att komma åt dem heller.
Någon form av övervakning måste man ha. Är kaninerna på samma sida som gässen får man larm omgående.

Bravo!   
I andra trådar tjafsar du om att man skall göra saker och ting på rätt sätt.
Men det gäller visst inte kaniner.  ::)

Det finns en gällande lagstiftning och den skall följas!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #8 skrivet: 18 aug-16 kl 14:12 »
Jag bygger mina 60 cm höga, mina kaniner flyger inte.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #9 skrivet: 18 aug-16 kl 14:55 »
Ännu en flyttbar betesbur, ca 50 cm hög.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #10 skrivet: 18 aug-16 kl 15:22 »
Jag bygger mina 60 cm höga, mina kaniner flyger inte.


Vet inte vad för ras du har.   Men det är säkerligen efter dom gamla reglerna.
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.htm

60 cm är i mina ögon väldigt lågt.  Nästan lite elakt mot kaninerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #11 skrivet: 18 aug-16 kl 15:33 »
En variant till på flyttbar bur. Gör man den dubbelt så bred och dubbelt så lång så kan ett dylikt bygge fungera och uppfylla alla krav.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #12 skrivet: 18 aug-16 kl 15:40 »
Om man läser jordbruksverkets regelverk och följer det så blir det bra.
Gör man buren högre så är det ännu bättre.

Att ens hävda att man skall bygga på ett sätt som inte är rätt är ytterst olämpligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #13 skrivet: 18 aug-16 kl 15:54 »
Hittade en version till på "flyttbar" dubbel betesbur, för två grupper.

Den verkar lätt och enkel och inte så skrymmande.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #14 skrivet: 18 aug-16 kl 16:00 »
Kaninbur för 4 kaniner med enkel vattenanläggning.


Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #15 skrivet: 18 aug-16 kl 16:19 »
En enkel variant till på godkänd kaninbur från butik.

Den är definitivt inte värd priset eftersom den är så lätt att bygga själv där större delen blir nätdel.


Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #16 skrivet: 18 aug-16 kl 16:38 »
Man kan bygga ergonomiska nätburar för flera kaniner i ganska behändig höjd.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #17 skrivet: 18 aug-16 kl 17:00 »
En enkel variant till på godkänd kaninbur från butik.

Den är definitivt inte värd priset eftersom den är så lätt att bygga själv där större delen blir nätdel.

Med tanke på att man beräknar golvytan i den delen som har den för viktklassen godkända takhöjden, så är den inte godkänd.   

Det vill säga om man har säg 60 cm i lodlinje och lodlinjerna är säg 20 cm ifrån varandra så måste man bygga en jävligt lång bur för att få ihop en tillräcklig godkänd golvyta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #18 skrivet: 18 aug-16 kl 17:01 »
Kaninbur för 4 kaniner med enkel vattenanläggning.

Även denna har för lågt i tak och för liten golvyta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #19 skrivet: 18 aug-16 kl 17:02 »
Man kan bygga ergonomiska nätburar för flera kaniner i ganska behändig höjd.

Denna bur är inte heller godkänd i Sverige då den verkar vara en vintebur med nätbotten. Det skall vara hel botten. Eller tillräckligt tät spalt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #20 skrivet: 18 aug-16 kl 17:03 »
Ännu en flyttbar betesbur, ca 50 cm hög.

Denna buren saknar bolåda eller liknande lösning.  Ej godkänd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Betesburar
« Svar #21 skrivet: 18 aug-16 kl 17:10 »
Denna buren saknar bolåda eller liknande lösning.  Ej godkänd.

Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #22 skrivet: 18 aug-16 kl 17:36 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.



Självklar och höja taket till godkänd höjd.  :)

Och inte lyssna på folk som anser att det är ok att bryta gällande regelverk.
För det är jävligt tråkigt den dan man får en kontroll av sin djurhållning och om man då lyssnat på fel råd.
Även om risken är väldigt liten så finns den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #23 skrivet: 18 aug-16 kl 17:42 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Redan idag finns det riktlinjer och veterinären här säger "att hur djuren sköts och allmäntillståndet för djuren är betydligt viktigare". Ser de att djuren inte far illa så är de inte cm känsliga.

Hon berättade att det finns de som har jätteburar men blivit av med tillstånden pga vanvård.

Bygg din kaninbur som du vill ha den och sköt om kaninerna. Många kaniner får inte ens lämna burarna trots att de klarar av alla minimimått.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #24 skrivet: 18 aug-16 kl 17:48 »
Vanliga kaninburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Man kan ha kaniner på många sätt. I stallet kall vintertid, i burar och i betesburar när vädret är lämpligt vår/sommar/höst beroende på väderlek i den zon man bor.

Bry dig inte om chafset, det är tyvärr mera regel än undantag nuförtiden.
« Senast ändrad: 18 aug-16 kl 19:59 av Gilbert »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #25 skrivet: 18 aug-16 kl 17:56 »
Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Redan idag finns det riktlinjer och veterinären här säger "att hur djuren sköts och allmäntillståndet för djuren är betydligt viktigare". Ser de att djuren inte far illa så är de inte cm känsliga.

Hon berättade att det finns de som har jätteburar men blivit av med tillstånden pga vanvård.

Bygg din kaninbur som du vill ha den och sköt om kaninerna. Många kaniner får inte ens lämna burarna trots att de klarar av alla minimimått.

Nu spelar det ingen som helst vad veterinären säger.  Lagen gäller oavsett vilket.
För du har väl knappast fått nått på papper av denne? Och kan delge det?

Och när det gäller djurhållning så har Sverige den absolut strängaste synen.
Det innebär att EU:s regelverk sätter den absoluta miniminivån men Sverige har förhandlat fram undantag från det regelverket och kan därför ställa högre krav på sin djurhållning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #26 skrivet: 18 aug-16 kl 17:59 »
Vanliga karburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Man kan ha kaniner på många sätt. I stallet kall vintertid, i burar och i betesburar när vädret är lämpligt vår/sommar/höst beroende på väderlek i den zon man bor.

Bry dig inte om chafset, det är tyvärr mera regel än undantag nuförtiden.

Grejen är att man kan sälja transportburar som kaninburar. Det är helt lagligt.
Det är därimot olagligt att använda den som bostad till kaninerna.

Det är lite samma sak som att man kan sälja en bössa som alla vet kan döda en människa som jaktvapen. Helt lagligt.
Men det är olagligt att använda den för att skjuta på människor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #27 skrivet: 18 aug-16 kl 18:10 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Man kan bygga bodel och betesbur på olika sätt och ändå ha godkänd bur. Det är ingen som kommer och mäter efter de nya måtten om allt annat är välskött och man inte får någon anmälan. Det är stor skillnad på sällskapskanin, självhushåll och kommersiell drift. Alla förstår inte det där nöjet är att ensidigt gå in och medvetet förstör så många trådar som möjligt och har det som huvudsaklig sysselsättning här på forumet. Bara att beklaga.

Själv tänker jag använda samma nät som till hönsen 19 x 19 1 mm svetsade kors. 4/5 kommer att vara nät till själva betesburen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #28 skrivet: 18 aug-16 kl 18:26 »
Man kan bygga bodel och betesbur på olika sätt och ändå ha godkänd bur. Det är ingen som kommer och mäter efter de nya måtten om allt annat är välskött och man inte får någon anmälan. Det är stor skillnad på sällskapskanin, självhushåll och kommersiell drift. Alla förstår inte det där nöjet är att ensidigt gå in och medvetet förstör så många trådar som möjligt och har det som huvudsaklig sysselsättning här på forumet. Bara att beklaga.

Själv tänker jag använda samma nät som till hönsen 19 x 19 1 mm svetsade kors. 4/5 kommer att vara nät till själva betesburen.

Om man följer de i min länk angivna måtten.  Så är det inga som helst problem.

Och om du nu anser att det är att förstöra trådar genom att informera om gällande regelverk och dessutom styrka dessa med länkar till dessa så förstår jag inte hur du tänker.
Jag förstår inte heller hur du tänker när du uppmanar någon att bryta mot gällande regelverk när du själv hänvisar till gällande praxis och vetenskap i andra trådar, dock utan att styrka dina påståenden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #29 skrivet: 18 aug-16 kl 18:34 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Här finns flera typer av burar.



Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #30 skrivet: 18 aug-16 kl 18:36 »
Några till.

Ur alla dessa tycker jag att man kan komma fram till en bra bodel och en bra betesbur, helt enligt normen.


Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #31 skrivet: 18 aug-16 kl 20:37 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #32 skrivet: 18 aug-16 kl 20:53 »
Här finns flera typer av burar.


Bägge dessa burar är för låga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #33 skrivet: 18 aug-16 kl 20:54 »
Några till.

Ur alla dessa tycker jag att man kan komma fram till en bra bodel och en bra betesbur, helt enligt normen.


Dom är antagligen för låga.
Minsta höjd är 60 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #34 skrivet: 18 aug-16 kl 20:56 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.

Är höjden och golvytan ok så fungerar den typen riktigt bra. Dock tvivlar jag på att höjden är ok.
Antagligen ligger den på ca 50 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #35 skrivet: 18 aug-16 kl 21:38 »
Jag har ritat lite men lägger upp det på ett annat forum.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Betesburar
« Svar #36 skrivet: 18 aug-16 kl 21:57 »
Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Jag trodde jag kunde lagstiftningen någorlunda, men undrar över var jag kan hitta de riktlinjer du hänvisar till. Har du nån länk?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Betesburar
« Svar #37 skrivet: 18 aug-16 kl 22:03 »
Vanliga kaninburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Såvitt jag förstår finns det 4 olika regelverk för kaniner i Sverige, de för sällskapsdjur, de för produktionsdjur, de för försöksdjur och de för djurparker.
För självhushåll är det de två första som kan komma ifråga. Där är ingen skillnad i burmåtten. 

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #38 skrivet: 18 aug-16 kl 22:33 »
Hur många burar tror du det finns i djuraffärer, sällskapskaniner och byggen runt om inom EU tror du? Tror du alla ändrar? Ni har kanske själva kaninburar som är byggda efter de gamla måtten men klagar givetvis desperat på andra. Så brukar det vara. Alla byggen på nätet och kaninbur i butiker ser lika dana ut som de alltid har gjort.

Vilka kommer man att kräva de nya måtten hos? Jo, de som ansöker om kaninproduktion, nyetablering av större kabinbesättningar. Ingen kommer att klaga på någon som har kanin hemma med 10 cm för låg eller 5 cm för kort bur. De kan fortfarande använda de gamla burarna.
Har kaninen tillgång till fritt bete och frigång större delen av året upp till t ex 14 veckor och sedan slakt är ändå betesburarna väl dimensionerade för kaninen.
Bodelen på fältet som inte är stationär tillsammans med betesburen gör att kaninen har frigång och sitter inte stadigvarande i bur. Min vetrinär chafsar mindre om burstorlekar än vad man gör här.


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Betesburar
« Svar #39 skrivet: 18 aug-16 kl 22:34 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.


Tråden handlar i och för sig om betesburar men den vinterburen ser väldig trevlig ut. Men vill man det ska vara praktiskt bygger man inte våningsburar. Dom burar jag byggde när jag var kanninfarmare i ungdomen var i ett plan. Man sätter dom i lagom höjd för en själv utan att behöva sträcka sig eller kröka sig. Burarna ska mockas då är det praktiskt att man kommer under lite med skottkärran och kan raka ner allt direkt. Det är bra med om man slipper bökiga hörn med. Kan man lösa med två luckor så man kan öppna hela framsidan en kan vara tät. Men det är klart har man många kanniner blir det långa kanningårdar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #40 skrivet: 18 aug-16 kl 22:42 »
Tråden handlar i och för sig om betesburar men den vinterburen ser väldig trevlig ut. Men vill man det ska vara praktiskt bygger man inte våningsburar. Dom burar jag byggde när jag var kanninfarmare i ungdomen var i ett plan. Man sätter dom i lagom höjd för en själv utan att behöva sträcka sig eller kröka sig. Burarna ska mockas då är det praktiskt att man kommer under lite med skottkärran och kan raka ner allt direkt. Det är bra med om man slipper bökiga hörn med. Kan man lösa med två luckor så man kan öppna hela framsidan en kan vara tät. Men det är klart har man många kanniner blir det långa kanningårdar.

Tipset om mockningen är intressant, tack. Då blir det burar på rad i lämplig höjd så att skottkärran når under.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Betesburar
« Svar #41 skrivet: 19 aug-16 kl 03:29 »
Hade länstyrelsen här idag. Mina kaniner bor i betesburar byggda av kompostgaller med en bolåda i och pressning över ca halva.
Dom blev godkända😁
Dock så klagade dom på att inga höhäckar fanns?? Kaninerna äter ju gräs!
Mina burar är två meter långa o en meter hög o en meter breda.
Enkelt o billigt att knåpa ihop med lite ståltråd bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #42 skrivet: 19 aug-16 kl 06:54 »
Hade länstyrelsen här idag. Mina kaniner bor i betesburar byggda av kompostgaller med en bolåda i och pressning över ca halva.
Dom blev godkända😁
Dock så klagade dom på att inga höhäckar fanns?? Kaninerna äter ju gräs!
Mina burar är två meter långa o en meter hög o en meter breda.
Enkelt o billigt att knåpa ihop med lite ståltråd bara.

Med tanke på att kompostgaller mäter 70x90cm så är dom perfekta att bygga med. Och passar dom flesta raser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Betesburar
« Svar #43 skrivet: 19 aug-16 kl 09:41 »
Hur många burar tror du det finns i djuraffärer, sällskapskaniner och byggen runt om inom EU tror du? Tror du alla ändrar? Ni har kanske själva kaninburar som är byggda efter de gamla måtten men klagar givetvis desperat på andra. Så brukar det vara. Alla byggen på nätet och kaninbur i butiker ser lika dana ut som de alltid har gjort.

Jag trodde, enfaldigt nog, eftersom vi är i Sverige diskuterar svenska regler. I EU finns ett otal nationella regelverk, så där kan du säkert hitta något som passar dig.


Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Betesburar
« Svar #44 skrivet: 19 aug-16 kl 15:23 »
En enkel variant till på godkänd kaninbur från butik.

Den är definitivt inte värd priset eftersom den är så lätt att bygga själv där större delen blir nätdel.
Ser inte godkänd ut :/
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #45 skrivet: 19 aug-16 kl 15:43 »
Håller med att det inte är mycket till bur. Avskräcker inte buren så gör priset det. Lika dåligt som att använda kompostgaller. Men den säljs fortfarande av nästan varenda smådjursbutik och zoo butik i landet. Den finns också som lagervara hos flera leverantörer till lantbruket etc.

http://www.lantbutiken.se/butik/kaninhus-for-dina-kaniner-eller-andra-gnagare/7678-kopa-kaninhus-classic-med-stor-utegard.html

Som betesbur 12-15 kvadratmeter, flyttbar eller ej har kaninen det absolut bäst.


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #46 skrivet: 19 aug-16 kl 22:27 »
Om man har bra ekonomi och vill bygga något som håller så är minknät bäst.
Eftersom det är stadigt så behövs bara lite ribbor resten monteras med  klammers.
Alla trädetaljer ska vara på utsidan av nätet för annars kan kaninerna bita sönder ramar mm.
Kaninerna ska vara skyddade mot regn/väta och sol, många kaniner dör av värmeslag, Ett tak är att föredra.
Jag vill ha 3 sidor täckta så att kaninerna inte kan bli skrämda av ex hund som rusar runt buren, panikslagna kaniner springer så benpiporna ryker. Har sett det själv. Dessutom så blir dom mer skyddade mot vind ex pressenning. Ingen lag på detta men jag kan dela dåliga erfarenheter.

Hö ska kaninerna ha för att slita ner tänderna som växer helatiden. Mjukt gräs sliter inte ner dom tillräckligt så bett fel kan uppstå om man har otur.

Jag byggde betes bur med putsnät på samma sätt som jag gjorde med minknät förr och den har hållit bra, botten kommer jag att få byta kanske nästa år så då blir det kompost galler, det hade varit ett bättre alternativ i botten.
Kaniner gräver så nät i botten bör det vara, om man inte gillar att jaga kaniner.

Höjd och längd mått på burar bör man följa, blir så dyrt sen när man måste göra om och göra rätt, marginaler är ju inte fel,  större bur ger marginaler om något ändras.

Vatten koppar som hänger på näten är lättast att ha och sköta, vattnas utifrån med ex vattenkanna.


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #47 skrivet: 19 aug-16 kl 22:53 »
Lite bilder från bygget (år 2013)
Burarna blir lätta, dvs lättare att flytta. Stora kaniner väger en hel del.
Handtag i gavlarna har tillkommit så att det är greppvänligt.
Som tak och väggar blev det transportbands mattor för att det fanns, men annars så fungerar presenning lika bra.
« Senast ändrad: 19 aug-16 kl 23:03 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #48 skrivet: 19 aug-16 kl 23:16 »
Tack Maria för konstruktiv input!! Sådant uppskattas.


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Betesburar
« Svar #49 skrivet: 19 aug-16 kl 23:47 »
Har inget emot betesburar har själv haft många. Men ibland undrar jag hur mycket dom bidrar till födan tror mest det är sysselsättning. Jag skaffa mina första kaniner när jag var sju år och det var självklart att dom skulle ha färskt gräs när det fanns. Det börja på våren när maskroserna kom i diken och solväggen då repa man dom. Senare när det blev mer var lien standarverktyget. Oavsett om dom var i vanliga burar eller betesburar fick dom extra gräs. Jag slog gräs med lie varenda dag från jag var sju tills jag var sexton (när det fanns). Hö fick dom aldrig sommarperioden. Kraftfodret dom fick var endast havre då till digivande och ungar. När dom skulle ha ungar eller yngla som vi sa repa vi det där torra vissna gräset längst in under buskarna för kaninerna att boa med. Det här var dom kunskaperna vi fick av äldre kaningubbar (en del födda på 1800 talet). Fördelen med Kaniner och lie är att det blir väldigt välskött kring husen när man slår allt av fodervärde.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #50 skrivet: 20 aug-16 kl 10:52 »
Jag håller med dej Ek !
En betes bur ger inte dagsbehovet av mat eller ersätter utfodrings behovet, då får man flytta buren flera gånger om dagen och vet endå inte om dom fått vad dom behöver.
Vårgräset är proteinrikt men sen sjunker värdet.
Jag ser nog att vinsten är att man slipper städa burar och att dom får en bredare kost, diverse örter.
Pellets idag ger kaninen vad dom behöver i foderväg, så det är grunden sen får dom grönt upptill.
Gräsklipp upptill måste man ge om dom ska klara sig på bara "natur foder" + grenar och det kan vara ett styvt jobb i sig.

Så den egentliga vinsten är minskat arbete med att strö och mocka ur burar, strö kostar det med.

Kaninernas känsliga punkt är magen och vått gräs kan ställa till problem så burarna flyttas på eftermiddagen eller när daggen gått.
Jag har personligen aldrig sett att kaniner får problem med tänderna om dom får bara gräs eftersom jag aldrig gett bara gräs.
Men det är grunden till att inspektörer vill se hö häckar med hö i hos alla kaniner.

Nackdelar med betes burar finns, försommaren med mycket knott ser jag som problem, då kaniner i betes burar verkar bli mer utsatta.
Det spelar roll hur man ställer burarna mina står med öppningen mot norr eller öster för att skydda dom från het sommar sol.
Vind riktning gör att gavlarna bör vara mot öster här hos oss, så det ska man kolla var det blåser ifrån.

En bild med betesburar i längor.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #51 skrivet: 20 aug-16 kl 16:46 »
Tack Maria för konstruktiv input!! Sådant uppskattas.

Såg alla de bilder du lagt in och kände att det var läge att säja nåt av värde.
Så, vasse go !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #52 skrivet: 20 aug-16 kl 17:01 »
Det var inga betesburar jag eller någon annan vill ha, men man kan kolla och se lite andra byggen. Det handlade om inspiration men det förstod inte alla, bl a dendär som alltid skriker i förebyggande syfte.

Jag tror fortfarande på betesburen, med krypin och höhäck, gott om vatten och en foderautomat. Är den tillräckligt stor är den bra och bättre för kaninen än buren trots alla mått. En bur med gräsmatta.

Men är den stor så blir den svårare att flytta, då hade jag tänkt använda hjul och kunna dra den några meter.
Den skall vara så pass stor att man bara behöver daglig tillsyn några gånger och sedan sköter den allt ett par dagar. Allt beroende på vad som finns i buren förstås.

Vinterburarna är redan tillsågade och en är nästan klar. Här går det undan när beslutet väl är fattat.

Hjulen blir lite större än de på inspirationsbilderna.

Skall hitta på något liknande till nästa års gässlingar. De har samma behov och skydd mot rovfågel.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #53 skrivet: 20 aug-16 kl 17:50 »
Nätet är fullt med ideer det finns många godbitar att plocka. Men det kan lätt bli fel om man vet för lite om djurslaget man tänker hålla.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #54 skrivet: 20 aug-16 kl 18:08 »
Jag pysslar med jakt till stor del, även på hare och kanin. Det är inget problem, vi har dessutom en hel del djur och sköter dem.

Vill jag få bra preferenser går jag och besöker stora uppfödare och får veta det jag behöver veta.

Stordrift har också en annan syn och många burar finns det. Vill att mina kaniner skall få leva lite friare och mår de bra så blir kvaliteten också bra. Man skall ju själv äta köttet.

Det är inte så konstigt, det finns många gräs/hö/pellets ätare här. Blir det problem med en ras byter man. Så har djuren på gården vuxit fram.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #55 skrivet: 20 aug-16 kl 19:27 »
Det var inga betesburar jag eller någon annan vill ha, men man kan kolla och se lite andra byggen. Det handlade om inspiration men det förstod inte alla, bl a dendär som alltid skriker i förebyggande syfte.

Jag tror fortfarande på betesburen, med krypin och höhäck, gott om vatten och en foderautomat. Är den tillräckligt stor är den bra och bättre för kaninen än buren trots alla mått. En bur med gräsmatta.

Men är den stor så blir den svårare att flytta, då hade jag tänkt använda hjul och kunna dra den några meter.
Den skall vara så pass stor att man bara behöver daglig tillsyn några gånger och sedan sköter den allt ett par dagar. Allt beroende på vad som finns i buren förstås.

Vinterburarna är redan tillsågade och en är nästan klar. Här går det undan när beslutet väl är fattat.

Hjulen blir lite större än de på inspirationsbilderna.

Skall hitta på något liknande till nästa års gässlingar. De har samma behov och skydd mot rovfågel.


Problemet är fortfarande att du måste hålla dig inom lagens ramar för att göra rätt.
Sedan hur du förhåller sig till lagstiftning och regler är helt upp till dig och din egen moral.
Att uppmana någon att bryta lagen på ett publikt forum är synnerligen ogenomtänkt och direkt skadligt för forumet.

Dessutom är det väldigt olämpligt att försöka använda härskarteknik för att framhäva sin åsikt eller sin så kallade överlägsenhet, i det fallet skulle det vara betydligt smartare att komma med länkad motbevisning som visar att din åsikt håller.

Det var inga betesburar jag eller någon annan vill ha, men man kan kolla och se lite andra byggen. Det handlade om inspiration men det förstod inte alla, bl a dendär som alltid skriker i förebyggande syfte.
[qoute]
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #56 skrivet: 20 aug-16 kl 19:35 »
Som sagt 0,6 m högt blir skitbra!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #57 skrivet: 20 aug-16 kl 19:51 »
En bra väg att gå som du beskriver. Någon god mentor är alltid bra att ha när man startar.
Sverige har många duktiga kaninuppfödare så det är bara att finna en som passar en själv.

Harmoniska djur ger bra mat.

Tyvärr så blir det fel ofta pga att människor inte förstår hur djuren fungerar.
Folk bygger inte betes burar i syfte att ge djuren ett sämre liv, tvärtom är tanken god men det blir ofta fel endå.
En sån sak som att sätta alla ribbor på insidan drabbar ju inte djuren ett dugg men det blir en dyr bakläxa att göra om det, senare när allt har blivit flis.

Ska bli spännande att se vad du byggt sen.

Facken till vinterburarna blir lättare att städa om dom har 2 graders lutning ut. Blir plant med ströet men gör skillnad när man städar.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #58 skrivet: 20 aug-16 kl 19:59 »
Du skrev foder automat, kaniner kan ha fri tillgång på hö och vatten så klart, men kraftfoder får man begränsa annars får man honor som inte går att få dräktiga.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #59 skrivet: 20 aug-16 kl 20:01 »
Betesburarna är i första hand till tillväxt, men visst helt fritt blir det inte. Vi har haft kaniner under många år när barnen var små, jag fick lova att inte äta upp dem ...

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #60 skrivet: 20 aug-16 kl 20:04 »
Betesburarna är i första hand till tillväxt, men visst helt fritt blir det inte. Vi har haft kaniner under många år när barnen var små, jag fick lova att inte äta upp dem ...

Aha okej !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Betesburar
« Svar #61 skrivet: 10 sep-16 kl 21:22 »
Hur gick det Gilbert, lite nyfiken på bilder på burarna. Blev lite småsugen själv på att återuppta kanninfarmandet. Obs jag kräver inga bilder då jag själv inte bidrar med några.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #62 skrivet: 10 sep-16 kl 21:55 »
Betesburarna är klara och har kaniner, men de saknar hjul för enkel förflyttning än. Vinterburarna kommer att bli klara innan vintern, har byggt en nästan klart. Sedan går allt av bara farten när man väl kommer igång. All planering kom av sig lite av värmen men nu har gräset kommit igång igen.
Men forumet är för chafsigt för att lägga upp bilder på all verksamhet. Sedan är det inte bara att skaffa kaniner heller, de som normalt säljer har inga till salu. Nu har jag fått hjälp av en uppfödare för att komma igång som är långt mera professionell än vad jag sett hittills. Forumet bidrar tyvärr inte med så mycket fakta som det borde göra.

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Betesburar
« Svar #63 skrivet: 23 jan-17 kl 21:03 »
Jag har skissat på en lösning där man kan köra in säckakärran under buren och flytta betesburarna så. Så behöver man inte köpa hjul till alla burarna..

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Betesburar
« Svar #64 skrivet: 12 jun-17 kl 23:58 »
Nu byggs det betesburar igen, ska ta bilder snart !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Liliac

  • Inlägg: 20
  • Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
SV: Betesburar
« Svar #65 skrivet: 15 jun-17 kl 12:39 »


Här är min kaninbur på 2 x 1 m. Snart flyttar det in en rexkanin där :) Impregnerad regel utgör stommen. Putsnät (rovdjurssäkert) är fasthäftat på insidan av buren, så att kaninen inte ska kunna gnaga på konstruktionen. Hönsnät i botten så att den inte ska kunna gräva sig ut. Öppningsbart tak också.



I buren ska den här bolådan stå också. Impregnerad med roslagsmahogny. Ska bara sätta dit ribbor på rampen så att kaninen inte halkar, samt sedan fästa fast rampen på något smart sätt.

Kanintobbe

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Betesburar
« Svar #66 skrivet: 16 jun-17 kl 21:57 »
Snygg bur men så här på sommaren behöver du också tänka på skuggskydd.

Postat med Alternativ.nu´s app


Liliac

  • Inlägg: 20
  • Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
Betesburar
« Svar #67 skrivet: 02 jul-17 kl 15:12 »
Snygg bur men så här på sommaren behöver du också tänka på skuggskydd.

Postat med Alternativ.nu´s app


Inga problem. De får skugga av tak och bolåda [emoji3]


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 5 användare (3 dolda)
mommo, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser