Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger som går ihop  (läst 1779 gånger)

juliabonde

  • Inlägg: 9
    • Halland
Färger som går ihop
« skrivet: 06 jul-16 kl 18:45 »
Undrar om någon har koll på vilka färger som går ihop om man ska ta ungar av tysk jättescheck? Jag har en svart hane och står i valet och kvalet att köpa en havannafärgad  (scheckad) eller en tricolor  (scheckad) hona som kan passa honom. Enligt uppfödaren är det bäst med tricolor då kan jag få flest olika färger och scheckade. Men tycker det känns som att han mest vill sälja henne för hon har inte stamtavla (antar att färgen inte är godkänd). Någon som har bättre koll än jag som är nybörjare? Rasmus som jag har hemma har härstamningsbevis och blå anlag samt havanna-anlag.

Tacksam för svar! :-)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färger som går ihop
« Svar #1 skrivet: 06 jul-16 kl 20:21 »
Om din svarta är renavlad får du svart med båda de honorna. Vad står det i hans stamtavla?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Färger som går ihop
« Svar #2 skrivet: 06 jul-16 kl 21:19 »
Om den svarta hanen bär på blått och havana (är hans föräldrar en blå och en havana alltså?) så kan du iaf få svart och havana med havanahonan. Med tricolorhonan lär det bara bli svart skulle jag tro.
Känns hursomhelst lite märkligt med en uppfödare som blandar blått och havana, är det ett färgprojekt eller avlar denne inte för utställning?

juliabonde

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Färger som går ihop
« Svar #3 skrivet: 10 jul-16 kl 13:00 »
Han far är blå. Farfar svart/vit scheckad. Farmor blå/vit. Mor svart/vit. Morfar svart/vit. Mormor svart/vit.

Nej jag tycker det känns märkligt att han så entusiastiskt vill sälja en havannafärgad att ta ungar med på en svart hane. Min spontana känsla är ju att det svarta kommer ta över samt att det inte kommer bli godkända färger? Det är alltså samma uppfödare som jag köpte den svarta hanen av som nu vill sälja en hona i någon av de andra färgerna.

juliabonde

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Färger som går ihop
« Svar #4 skrivet: 10 jul-16 kl 13:02 »
Det är också uppfödaren som sagt att min hane har havanna-anlag, inget som verkar finnas i härstamningsbeviset så vitt jag kan se. Är han bara oseriös tror ni?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färger som går ihop
« Svar #5 skrivet: 10 jul-16 kl 18:15 »
Det troliga är att det bara blir svart, och det är godkänt. Ungarna får anlag för brunt och kanske blå. Man behöver inte vara oseriös för att man saknar säkra färgkunskaper. Frågan är om egern är godkänd på din ras. Är den inte det ska man skilja brunt och blått åt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

juliabonde

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Färger som går ihop
« Svar #6 skrivet: 10 jul-16 kl 20:32 »
Men det kan ändå bli scheckade ungar antar jag? Men med svart teckning och inte någon annan? Jag menar inte att han är oseriös pga bristande färgkunskap men att det kändes skumt att den svarta inte skulle slå igenom. Min hane är inte scheckad utan helsvart. Detta är vad han skrev till mig

"Rasmus som du köpte har både havanna och blå anlag. Med tricolorhonan så kan du få både svart och blå helfärgad men även kanske isabelle, blå och svart scheckade. Med havannahonan ska du kunna få havanna och svart enligt experterna."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färger som går ihop
« Svar #7 skrivet: 11 jul-16 kl 12:14 »
Jaha, han är bara svart inte scheck! Då får du 50/50 tecknat.
Om du får isabella med den japantecknade betyder det att han (och japanen) även bär på gult.
Ska du inte hålla på med utställning och sådant, välj den honan som är trevligast :) Återkom sedan med vilka färger du fick :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Färger som går ihop
« Svar #8 skrivet: 14 jul-16 kl 10:09 »
Troligen får du bara svart oavsett vilken hona du väljer. Förutsatt att honan är scheckad så får du 50% scheckade ungar. Hanen du har bär blått men det går inte att säga att han bär havana (troligen inte).
Svart är ju godkänd färg, egern är det inte.
Tycker det är lite märkligt att sälja en tricolor. Såvitt jag vet finns de bara i Holland, och borde vara import?
Ska du inte avla för utställning så spelar det ju ingen roll vilka färger det blir. Ska du avla för utställning så är det vettigt med en blå eller svart scheckad hona.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser