Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37551 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #200 skrivet: 13 sep-17 kl 11:07 »
Okej men jag kommer ändå ta bort sladdarna
Ja, det är det bästa.  För säkerhets skull.

  Fina bilder!  Förslag:  Försök lägga upp det där fina gräset, så att de inte behöver äta sådant som har nuddat gödsel.  Vi la det på deras hus, numera skulle jag försöka göra en foderhäck av en gammal kylskåpshylla.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #201 skrivet: 13 sep-17 kl 17:34 »
Dom hade det i en låda men den syns knappt... om det var de du mena.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #202 skrivet: 14 sep-17 kl 10:01 »
Jag menade mest att det goda gräset nog borde komma upp en bit.  Om de vill äta "från marken", så kan du sätta foderhäcken bredvid ett av husen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #203 skrivet: 14 sep-17 kl 11:41 »
Marsvin är byggda för att äta på marken. Om de äter från foderhäck kan de få problem med nacke och rygg. Så bricka/skål är nog den bästa läsningen om man är rädd för att gräset skall nudda gödsel.

MVH
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #204 skrivet: 14 sep-17 kl 20:44 »
OK, låter logiskt.  Hur är det, klättrar de gärna, så att de kan gå på en landgång upp till gräset?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #205 skrivet: 15 sep-17 kl 18:00 »
Mina hoppar men inte klättrar dom på väggar?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #206 skrivet: 15 sep-17 kl 20:25 »
Jag tänkte mera som en hönsbräda, en landgång där de kan komma upp till maten.

  När jag tänker efter. så såg jag mina beta ute på sommaren.  De tog tag i ett grässtrå och började tugga det i sig,   När det började bli nära marken, så bet de av, och fortsatte tugga med två grässtråändar stickande ut ur munnen.  De börjar alltså en bit upp på strået.

  Det såg väldigt gott ut!   :-*

  Men om tropfrog föreslår skål, så ska jag inte envisas.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #207 skrivet: 16 sep-17 kl 07:16 »
Vi hade ingen skål. Lade maten i samma hörn alltid och mockade ordentligt.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #208 skrivet: 17 sep-17 kl 10:07 »
Kan marsvin äta ekollon? Tack för snabbt svar.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #209 skrivet: 17 sep-17 kl 18:56 »
Ekollon är giftiga för de flesta andra husdjur, så servera inte förrän du är 200% säker på att det är bra för dem!  De litar ju på dig att du visar vad som är bra att äta!

  Och vi gav marsvinen gräs m m ovanpå deras lilla hus.  De stod med framfötterna på kanten och tuggade.  Kan det vara farligt för deras ryggar, tropfrog, eller är det att böja huvudet bakåt som kan vara negativt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #210 skrivet: 18 sep-17 kl 16:02 »
Okej tack för svar... skippar ekollon.. Vad tycker ni om att ställa ut marsvin är det dumt och elakt mot djuret eller går det bra om man tränar marsvinet innan?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #211 skrivet: 19 sep-17 kl 10:40 »
Jag är emot utställningar framför allt därför att de kan snedvrida avelsarbetet.  Man avlar t ex på en viss färg, och glömmer de inre egenskaperna såsom lynne, hälsa.

  Inom rasen fjällko fanns det för hundra år sedan både mörka och behornade djur, men avelsföreningen bestämde att rasen skulle vara "ren!:  Hornlös och med endast små svarta fläckar.  Men då råkade man samtidigt avla fram djur med äggstocksdegeneration, vilket förstås inte är något bra för en koras som ska försörja en småbrukarfamilj med mjölk.  De djur som inte bar på defekten fick inte föröka sig, eftersom de hade "fel" färg.  Det finns massor av skräckexempel inom hundaveln också.

  Så fort pengarna styr, är det lätt att det går ut över djuren, som får leva hela sina liv med olika missbildningar.

  Men du är ju en tänkande ung människa, och kan genomskåda sådant  Att åka på en utställning är säkert kul.

  Ännu mera kul tror jag du kan få om du tränar dina marsvin, så att du kan ha dem mera lösa, och de kommer till dig även när det är stökigt omkring.  Då kan du ge dem mera frihet.  Detta tar lång tid, men jag tror att just du kan klara av det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #212 skrivet: 20 sep-17 kl 14:10 »
Tack!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #213 skrivet: 23 sep-17 kl 10:07 »
Nu är alla fyra marsvin 11 veckor


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #214 skrivet: 01 okt-17 kl 09:56 »
Jag har säkert frågat det här men har glömt bort och hittar inte vad det står.

Så min fråga är hur mycket mat ska jag ge dom? Jag ger dom mat två gånger om dagen. Jag brukar ge gräs men det är lite svårt att säga hur mycket jag ger dom av gräset men skulle det funka med en halv morot och ett salladsblad ett sånt stort ellr är det för lite mat?mina känns hungriga hela tiden.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #215 skrivet: 01 okt-17 kl 11:53 »
Jag har aldrig hört talas om att marsvin skulle kunna få för mycket gräs och örter.  Däremot förstås av kraftfoder.  Slutar de inte äta när de är mätta?  Verkar de tjocka?  Mina valde det godaste och lämnade resten.  Har tropfrog info?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #216 skrivet: 01 okt-17 kl 13:49 »
Våra hade ständig tillgång på hö och fick c-vitamin berikade pellets en gång om dagen. Detta slängde de i sig på bara några minuter. Under sommaren fick de gå på grönbete några timmar i veckan på gräsmattan, men då fick de inga pellets. Godis, såsom gurka morot etc fick de bara någon gång i veckan. Marsvin har väldigt lätt att bli övergödda och många problem man kan råka ut för med djuren går att koppla till detta. De är alltid hungriga.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #217 skrivet: 01 okt-17 kl 15:41 »
Okej


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #218 skrivet: 01 okt-17 kl 20:08 »
De är alltid hungriga.
Även när de inte "producerar", dvs när de inte växer, inte är dräktiga, inte ger di och inte är sjuka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #219 skrivet: 01 okt-17 kl 23:33 »
Jag skulle säga att de var som ungarna här hemma, de visslade så fort de anade en gurka eller annat gott, men åt sig aldrig riktigt mätta på hö. Gottegrisar skulle de heta istället ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser