Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med biodling  (läst 1207 gånger)

alexas

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Börja med biodling
« skrivet: 12 feb-17 kl 12:57 »
Har gått i dessa tankarna ett bra tag men brist på utrymme (bor i lägenhet) samt kunskap har gjort att jag inte vågat mig på det. Efter att ha läst böcker, kollat på videor, läst på forum så känner jag mig fullärd (eller inte :D ). Jag har dessutom ordnat med bra platser där jag kan välja att ha min kupa.

Jag tänkte börja med att införskaffa en Nacka eller Töreboda i Cellplast. De ligger på 900 - 1600 kr komplett beroende på antalet sargar. Nu till min första fråga, är det nödvändigt att införskaffa en fullfjädrad kupa med 4 sarger eller räcker det med 2 sarger till att börja med?
Det jag tänker på främst är risken för svärmning om jag inte har en andra låda att sätta dit. Skattningen kanske klarar sig tänker jag.

Vad tycker ni?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Börja med biodling
« Svar #1 skrivet: 12 feb-17 kl 13:08 »
Ganska ofta på våren så finns det "kampanjpris" på kupor och ganska ofta för man bättre pris om man köper mer så man lurar sig nog själv på att snåla på sånt som är rimligt att man behöver inom en snar framtid

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Börja med biodling
« Svar #2 skrivet: 12 feb-17 kl 18:58 »
Jag tänkte börja med att införskaffa en Nacka eller Töreboda i Cellplast. De ligger på 900 - 1600 kr komplett beroende på antalet sargar.
Att börja med sådana kupor tycker jag är ett bra val. De har god passform och ok i pris. Fastnar man sedan för biodlingen kan man börja snickra eget eller köpa mer fancy eller fortsätta med samma.

Citera
Nu till min första fråga, är det nödvändigt att införskaffa en fullfjädrad kupa med 4 sarger eller räcker det med 2 sarger till att börja med?
Det jag tänker på främst är risken för svärmning om jag inte har en andra låda att sätta dit. Skattningen kanske klarar sig tänker jag.
Ja det är alldeles nödvändigt - men kanske inte första året.

Det beror lite på. Om du köper en avläggare runt 1:e juli eller får tag i en svärm då så räcker så gott som alltid två lågnormallådor resten av säsongen.

Om du däremot får tag i ett bisamhälle tidigare på säsongen eller ett övervintrat i början av maj så är det helt nödvändigt att ha mycket mera plats. Redan i slutet av april är mina normalt på 3 st lågnormallådor och i mitten av maj är de oftast på 4-5, ibland 6 lådor innan maj är slut. Om du har ett annat ramformat (t.ex. 3/4 langstroth) så behövs ännu lite fler lådor.

Om du inte har höstraps inom flygavstånd så brukar man klara sig med 4 LN-lådor per samhälle, men blir det plötsligt bra drag så får man ett stort problem om man har för få lådor. När jag hade bina i skogsbygd så dimensionerade mitt material så jag hade i snitt 4,5 låda till varje samhälle. I rapsområde skulle jag inte gå under 5 lådor i snitt.

Det är inte bara honungen som ska få plats i kupan, bina ska också få plats. Ett starkt samhälle sitter mycket trångt på 3 LN-lådor i juni och trycker man ihop dem på 2 lådor då sitter de i klasar utanpå även i ösregn.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Börja med biodling
« Svar #3 skrivet: 12 feb-17 kl 20:23 »
Jag instämmer med Olof. Dock är det så, att just utrymmet i kupan är ett av de allra vanligaste felen en nybörjare vanligen gör, då han eller hon missbedömer Drottningens kapacitet. Jag vill lägga till 2 lådor per samhälle i Olofs olika exempel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Börja med biodling
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 10:56 »
Jag tycker att det svåra är att se till så att så många ramar som möjligt blir utbyggda.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Börja med biodling
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 17:21 »
Jag tycker att det svåra är att se till så att så många ramar som möjligt blir utbyggda.

När under säsongen är det du syftar på?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Börja med biodling
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 10:05 »
Jag menar bara att man måste vara realistisk. Idealet är förstås att man har en bra mentor och att man får sitt första samhälle före traktens dragperiod. Och att samhället är stort och friskt med mycket yngel. Då kan man fundera på antal lådor, och då har man också bra koll på sånt som t.ex varroa. Men de flesta får sitt samhälle efter draget, och har kanske heller ingen att fråga, och då hjälper det inte att sätta på fler lådor med outbyggda ramar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, von tratt, xaelanar, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser