Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min väg upp som hobbybiodlare.  (läst 5623 gånger)

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #40 skrivet: 22 nov-16 kl 19:27 »
Eftersom 2016 blev ett bottenår som biodlare måste man trösta sig med något nytt  ;D min självvändande 4ramars slunga såld. Under vintern ska jag köpa mig en ny slunga. Blir troligen en självvändande 6ramars 33*44 Korg Automatik SAF, då har jag plats för dubbla 3/4 Langstroth ramar per korg och den tar då 12 ramar åt gången. Att detta skulle vara ett ekonomisk och klok beslut för mig tror jag inte på men den kommer att göra mitt liv så mycket lättare och fikapauserna blir längre. En nöjd biodlare går inte att prissätta  ;D

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #41 skrivet: 22 nov-16 kl 20:05 »
Slunga Självvändande 6ramars 33*44 Korg Automatik SAF
http://www.sigtunahonung.se/biredskap/produkter/honungshantering/slunga-sjalvvandande-6ramars-3344-korg-automatik-saf

Fråga? 1. Vad är bra och vad är dåligt med denna slunga. 2. Skulle ni rekommenderar denna slunga.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #42 skrivet: 23 nov-16 kl 11:17 »
Eftersom jag hade fasat ut träramarna och mina plastramar hade varit i yngelrummet några år nu bytte jag ut den nedersta lådan våren 2016. Perfekt att göra det på våren för då är nedersta lådan tom på bin och bina kan börja det nya året med rena ramar i yngelrummet. Nästa år blir det byte av dom gamla ramarna som är kvar. Skrapade av vaxet med kupkniven och nu skulle jag i princip kunna sätta tillbaka ramarna och låta bina bygga ut dom. Jag ville ha riktigt rena ramar så jag provade först några i diskmaskinen vilket inte var så lyckat. Frun i huset fick ny diskmaskin efter det experimentet. Köpte mig en Kärchers högtryckstvätt vilket fungerade riktigt bra och särskilt vario munstycket som fick mina ramar att bli som nya igen. Nackdelen eller egentligen fördelen att ramarna blev så rena från vaxet att jag nu måste rolla på vax igen. Att förnya vaxet i yngelrummet känns jobbigt men det måste göras och med en högtryckstvätt går det fort och är lekande lätt.

När man nu är i gång med rengöringen åker varmluftspistolen fram och spärrgallren av metall blir som nya. Gillar inte dom där i plast och tycker att bina har svårare att gå igenom dom.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #43 skrivet: 23 nov-16 kl 14:01 »
En hög vaxomsättning är att rekommendera mot olika sjukdomar så på min önskelista ligger den där behållaren med thermo olja för att rensa och sterilisera vax. Oljans temperatur kan ställas från 0 till 180 grader och med eget vax har man helt kontroll över processen. Men först ska jag skaffa mig en ny slunga.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #44 skrivet: 23 nov-16 kl 15:32 »
När jag smälter ner vax har jag två linjer att gå. Avtäcknigsvaxet smälts ner och hälls över i mjölktetror. Detta vax rollas bara i ramar som ska till skattlådorna. Det mörkare vaxet smälts också ner och hälls över i mjölktetrorna. All gegga sjunker till botten och bara att skrapa av efter att vaxet har kallnat. Vill man ha riktigt rent vax gör man om det en gång till. Det mörkare vaxet rollas bara på ramarna som ska till yngellådorna. För att veta vilka ramar som hör till vad kör jag med vita ramar i skattlådan och svarta ramar i yngellådan.

Den lilla honung som blir kvar från täckvaxet sjunker till botten och vaxet flyter överst i mjölktetrorna. Mycket av skräpet sållas också bort i vaxgrytan. Vill man sila vaxet fungerar det mycket bra att sila över en biforhink genom ett par gamla strumpbyxor.
« Senast ändrad: 23 nov-16 kl 16:49 av Dan »

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #45 skrivet: 25 nov-16 kl 10:34 »
Jag brukar låta honungen klarna i en behållare efter att jag har silat den och det som flyter upp tar jag bort med bakplåtspapper. Nu får man njuta av avskrapet från pappret som är en fröjd för smaklökarna. En positiv överraskning är att fruns asma har blivit så mycket bättre sedan vi börjat med biodlingen. Nu kan hon njuta av våren utan en massa piller och honung äter hon gladeligen vilket inte hade varit möjligt tidigare.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #46 skrivet: 25 nov-16 kl 10:48 »
En del pollenallergiker får allergiska reaktioner av honung. Man kan kalla det för ”honungsallergi”, men det är helt enkelt rester av pollenpartiklar som man reagerar mot. Är man kraftigt allergisk gör man klokt i att vara försiktig. Likaså om man vet med sig att man direkt inte tål honung.

I en finsk studie av Saarinen med flera lät man personer med allergi mot björkpollen äta honung under flera veckor innan pollensäsongen. En grupp fick äta honung som särskilt var framställd från björk. Den andra gruppen fick äta honung från bin som även besökt olika växter. Resultatet var tydligt:
1. I gruppen som fick björkhonung upplevde 60% symtomlindring, mätt med en daglig skattningsskala.
2. De rapporterade även 70% färre dagar med svåra besvär av sin allergi
3. Användningen av allergitabletter minskade med hela 50%
Gruppen som fick ”blandad” honung rapporterade nästan lika bra resultat, men minskningen av medicinering var inte lika stor. Än så länge finns det dock inte tillräcklig med forskning för att kunna ge några klara riktlinjer för hur metoden kan användas, eller ens om, den bör användas. Tillsvidare får det betraktas som ett intressant och lovande fenomen.

Vill man testa att lindra sin pollenallergi med honung bör man prova med en närproducerad produkt. Det fungerar rimligtvis bättre. Importerad honung har troligtvis en helt annan sammansättning av pollen.
« Senast ändrad: 25 nov-16 kl 11:20 av Dan »

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Min väg upp som hobbybiodlare.
« Svar #47 skrivet: 25 nov-16 kl 11:12 »
Genom att äta små mängder honung dagligen tror jag att metoden faktiskt hjälper och att man kan lindra sin pollenallergi genom att äta små mängder honung dagligen, här hemma äter vi bara nyslungad honung året om på allt från biffarna till plättarna.

Vårt barn barn fick ett sår på läppen som inte ville läkas men med nyslungad honung läkte det på några dagar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser