Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?  (läst 2927 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« skrivet: 08 apr-16 kl 13:11 »
Har för första gången börjat sälja avelsägg från mina blommehöns. Hade inte så stora förväntningar inför detta, men nu måsta jag göra en kölista :). Hur gör ni?

Jag har även ett problem. Den första som kontaktade mig som ville köpa ägg ville komma och hämta i april. Jag meddelade att detta gick bra och hon skulle återkomma med datum inom en vecka ( detta var innan påsk). Hon har fortfarande inte hört av sig och jag får in fler och fler beställningar. Jag provade att ta kontakt med henne för att få ett datum så jag vet när jag ska ha ägg till henne men hon har inte svarat. Hur hade ni gjort med en sådan beställare??

Tack på förhand.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-16 kl 13:43 »
De kunder som är dryga kan man släppa därhän.

vad gäller kölistan, ställ dom i kö bara på enklaste sätt, förklara för dem att det är kö och ge dem ett preliminärt datum på när leverans kan ske.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-16 kl 14:05 »
Nu har jag inga avelsägg just nu, men då de ska säljas kommer jag inte ha någon kö. Bättra att lägga ut exempelvis här: NU har  jag 12 ägg, (eller 5 eller 10 eller 20) vem vill ha dem?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-16 kl 14:35 »
Tack för snabba svar :)

Då gör ni med listan som jag har tänkt.

Och vad gäller hon som inte hör av sig så får hon väl ta det jag har om hon kommer med kort varsel.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #4 skrivet: 08 apr-16 kl 19:38 »
När man börjar med sådant där  inser man att många "beställningar" inte är så allvarligt menade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #5 skrivet: 08 apr-16 kl 19:50 »
Men vad tycker ni är det smidigaste, att sälja avelsägg eller att själv kläcka fram kycklingar och sälja dem?
Det är ju lite meck att hålla på med kölistor, packa och sen köra ner på stan och skicka iväg äggen. Jag är så nervös att det ska bli dåligt resultat för köparen. Fast jag har ju skrivit att jag packar så väl jag kan och inte ansvarar för postens hantering.

En fråga till nu när vi pratar att skicka avelsägg. Jag tar 100 kr för frakten upp till 2 kg, är det lagom? Ibland blir ju frakten lite mindre, men jag ska ju även ner till stan och dit har jag ju drygt 1 mil.
« Senast ändrad: 08 apr-16 kl 19:56 av Lillhönan »
Fembarnsmamma med man och liten gård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #6 skrivet: 08 apr-16 kl 20:55 »
Att sälja skickade ägg ger MÅNGA fler köpare. Inte många vill resa långt.

Ska man sälja  kycklingar bör man noga klargöra att de ska hämtas vid överenskommen tid. Det är så irriterande att stå med djur som man räknat med ska vara levererade, man kanske behöver utrymmet till nästa kull.     (om du visste hur många gånger jag hört orden "men vi är inte riktigt klara med deras hus/gård ännu...")
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #7 skrivet: 08 apr-16 kl 21:21 »
Bäst affär blir nog om man köper avelsägg själv och sen kläcker upp och säljer avkommorna.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-16 kl 22:11 »
Att sälja skickade ägg ger MÅNGA fler köpare. Inte många vill resa långt.

Ska man sälja  kycklingar bör man noga klargöra att de ska hämtas vid överenskommen tid. Det är så irriterande att stå med djur som man räknat med ska vara levererade, man kanske behöver utrymmet till nästa kull.     (om du visste hur många gånger jag hört orden "men vi är inte riktigt klara med deras hus/gård ännu...")

Jo, det är ju klart. Man måste ju bli av med djuren också. jag har i och för sig inte så stor kläckare nu, bara 15 ägg, men jag hade ju tänkt införskaffa en större någon gång.

Bäst affär blir nog om man köper avelsägg själv och sen kläcker upp och säljer avkommorna.

Hur kan det bli bäst affär om du måste köpa kläckäggen av någon och sen kläcka och sälja? Har man äggen själv är de "gratis", om man inte räknar med vad djuren äter såklart, men även om jag köper ägg måste jag ju fodra mina egna höns ändå.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-16 kl 22:46 »
Nu är det kanske inte det du frågade om men ändå....

Om du har en kölista så kan det vara så att du tar för lite betalt. Ett något högre pris skulle kunna reducera listan och sortera bort oseriösa köpare.

Mvh
Magnus

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #10 skrivet: 08 apr-16 kl 23:26 »
Nu är det kanske inte det du frågade om men ändå....

Om du har en kölista så kan det vara så att du tar för lite betalt. Ett något högre pris skulle kunna reducera listan och sortera bort oseriösa köpare.

Mvh
Magnus

Är 15 kr för lite? Jag har ju aldrig sålt avelsägg tidigare, men det är vad jag gett som mest när jag har köpt själv. Om någon vecka ska jag ju i och för sig köpa ägg för 20 kr styck (dock inte blomme utan australorp). Tänker bara på om blomme är en sådan ras som folk vill betala mer än 15 kr/st för ett ägg. Eller vad tror ni? Vet ju att Hedemora är väldigt populär, om man nu ska jämföra med en annan lantras, så där har jag sett att folk tar 20+ för äggen. Jag vill ju inte heller vara för dyr heller, det är ju roligt att kunna sälja till andra som vill ha den rasen man själv gillar :), men som sagt är jag nybörjare på det här med att sälja avelsägg.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #11 skrivet: 08 apr-16 kl 23:39 »


Hur kan det bli bäst affär om du måste köpa kläckäggen av någon och sen kläcka och sälja? Har man äggen själv är de "gratis", om man inte räknar med vad djuren äter såklart, men även om jag köper ägg måste jag ju fodra mina egna höns ändå.

Exakt.
är tanken att få någon form av ekonomi så är det så man får räkna.


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #12 skrivet: 08 apr-16 kl 23:40 »
15kr st för äggen är väl ett vettigt pris om man inte har någon udda ras. Frakten brukar gå på 84kr för 12-15ägg sådär.. Själv har jag 1mil enkel väg till närmsta ställe att skicka..och så får man lägga tid på att packa och skaffa kartonger. De ägg som inte blir sålda hamnar i den egna kläckaren, har flera olika.
För de sålda äggen köps hönsmat och spån..och då går det hela runt lite bättre...
Fjäderfän och kaniner

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #13 skrivet: 09 apr-16 kl 19:40 »
Min kommentar rör bara grundläggande ekonomisk teori och hur de flesta företag ser på prissättning. Om tillgången är begränsad pga hög efterfrågan så är varan för billig. Tänk om det hänt mjölk eller bröd i butik......skulle du acceptera att sätta upp dig på kölista? Om man lever efter andra värderingar eller  principer så skall man förståss inte bry sig om mitt inlägg.

Mvh
Magnus

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #14 skrivet: 09 apr-16 kl 19:55 »
Min kommentar rör bara grundläggande ekonomisk teori och hur de flesta företag ser på prissättning. Om tillgången är begränsad pga hög efterfrågan så är varan för billig. Tänk om det hänt mjölk eller bröd i butik......skulle du acceptera att sätta upp dig på kölista? Om man lever efter andra värderingar eller  principer så skall man förståss inte bry sig om mitt inlägg.

Mvh
Magnus

Det var inget illa menat med att fråga om jag var för billig. Jag försöker bara komma på ett fungerande och smidigt sätt att sälja avelsägg (då jag är småbarnsmamma också :)).
Jag har endast 7 hönor av denna ras och blomme är ju ingen högvärpare direkt. Ibland får jag 7 ägg och ibland bara 2 om dagen. Att jag då gör en kölista är för att jag ska kunna leverera när kunden helst vill ha äggen. Det ska ju stämma överens med att deras kläckare är ledig eller att en höna vill ruva.

Det är kanske bättre att samla och göra som weasel, att lägga ut att man har ett visst antal ägg och se om någon vill ha dem.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-16 kl 18:27 »
En snabb fråga, behöver helst svar idag.

Jag har en beställning på ägg som ska skickas imorgon bitti och jag har gett köparen mitt kontonr och hon skulle sätta in pengar där, senast idag. (Det rör sig bara om 150 kr). Köparen har inte satt in några pengar än, fast jag påminde henne igår via sms, och hon skulle fixa detta. Hade ni skickat iväg ägg om köparen inte betalat och ni ville ha betalt i förskott? Ska jag påminna henne igen eller ska jag bara skita i det hela och inte skicka några ägg?

Fembarnsmamma med man och liten gård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #16 skrivet: 10 apr-16 kl 19:13 »
Skicka inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #17 skrivet: 10 apr-16 kl 19:37 »
Skicka ALDRIG om du inte fått betalt. Hen har fått ditt sms och valt att inte hålla sin del av affären, då kan du med gott samvete erbjuda äggen till näste på kö.

En snabb fråga, behöver helst svar idag.

Jag har en beställning på ägg som ska skickas imorgon bitti och jag har gett köparen mitt kontonr och hon skulle sätta in pengar där, senast idag. (Det rör sig bara om 150 kr). Köparen har inte satt in några pengar än, fast jag påminde henne igår via sms, och hon skulle fixa detta. Hade ni skickat iväg ägg om köparen inte betalat och ni ville ha betalt i förskott? Ska jag påminna henne igen eller ska jag bara skita i det hela och inte skicka några ägg?
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #18 skrivet: 10 apr-16 kl 20:16 »
Tack för era svar! Vad skönt det känns att kunna fråga er som är mer vana när man är nybörjare :).

Fembarnsmamma med man och liten gård.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #19 skrivet: 10 apr-16 kl 21:02 »
Fast ibland kan det ta någon dag innan pengarna syns på kontot.. Man vill ju kunna lita på folk...
Fjäderfän och kaniner

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Hur gör ni med era kölistor över avelsägg?
« Svar #20 skrivet: 05 mar-17 kl 20:47 »
Vi gör såhär, detta är taget direkt från vår infofil.

Beställningsvillkor
En beställning registreras först när vi har postadress och mobilnummer. Leveranser sker i turordning efter den ordning beställningen inkommit. Vi försöker leverera alla ägg vid samma tillfälle, om man beställt av flera raser, men ibland blir det flera leveranser.
Vi levererar efter överenskommelse i hela landet, på köparens risk. Vi packar väl, men ägg är ömtåliga så vi kan inte ge garantier. Vi skickar helst med Schenker, eftersom de har gett bäst resultat, enligt våra erfarenheter. Eventuell fraktkostnad tillkommer. Paketet aviseras med sms, så det är viktigt att ni kan nås på det mobilnummer ni angett.
Vi skickar bara på måndagar, så att paketet säkert är framme före helgen.
Betalningsvillkor: 10 dagar netto. Det följer med en faktura i paketet och man betalar till vårt bankgiro. Vi förbehåller oss rätten att ta betalt i förskott i vissa fall. Det går också att få försändelsen mot efterkrav, det kostar i så fall 55 kr extra. Obetalda fakturor kommer att gå till inkasso och i förlängningen till kronofogden. Behöver man lite längre kredit, ta kontakt med oss, så ser vi om vi kan hitta en lösning.
I nuläget kostar pack och frakt 130 kr för upp till 30 hönsägg, eller ca 27 ankägg, eller ca 10 gåsägg. Det går bra att beställa ägg från flera arter, som kan packas i samma förpackning, förutsatt att de ryms. Beställer man fler ägg än vad som ryms i en förpackning, så kostar efterföljande förpackningar 120 kr. Vi reserverar oss för prishöjningar på frakten, som är utanför vår kontroll.

Outlösta paket kommer att faktureras till hela varu- och fraktpriset, plus eventuella returfraktskostnader.

Det är ingen ångerrätt på skickade ägg, i enlighet med lagen ”Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”, §11.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser