Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna nyser och är hängig bland annat. Hjälp mig, snälla!  (läst 761 gånger)

Wennlund

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
Hej alla fina hönsmänniskor. Då jag är relativt ny på höns så vänder jag mig till er som är mer erfarna och kan hjälpa mig. Behöver det verkligen.

Jag köpte för några veckor sen lite nya höns till min flock, bland annat en liten MES (Modern engelsk stridshöna) som heter Margareta och är 1 år gammal. Redan från början kändes hon väldigt lugn, men tänkte då att det berodde på att hon var i en ny miljö med nya höns (hon fick fock med sig tre kompisar från gården hon bodde på innan, av andra raser). Problemet är att hon rör sig knappt. Hon står bara dagarna i ända i hönsgården, eller huset och tittar sig omkring. Dom andra springer ju omkring och härjar och när dom får gå fritt ute är det ju kapplöpning, men hon stannar liksom kvar i hönsgården. Hon sprätter också väldigt mycket med benen (lyfter dem bakåt och sparkar). Jag har kollat på fötterna och tvättat dem, men det verkar inte hjälpa. Hon nyser också en del. Säkert ett par gånger i timmen.
Hon äter och dricker mycket, så aptiten är det inget fel på.

Igår bestämde vi oss för att ta in henne i huset och värmen, så nu sitter hon i extrarummet och beter sig likadant där. Står still eller hoppar upp på en pinne och ligger still. Vi märkte också att hon liksom "skrovlar" i halsen eller näbben ca 1 minut innan hon nyser. typ som när man är förkyld och inte kan andas genom näsan låter det! Men efter nysningen låter hon ingenting alls tills det är dags igen. Kanske 2,3 ggr på en timme gör hon detta.
Jag älskar henne verkligen och vill göra ALLT i min väg innan jag överväger avlivning. Kosta vad det kosta vill.

Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra.

Hennes ben är liiite skrovliga (men inte mycket) och då läste jag om kalkben och blev livrädd. Men kan det vara därför hon sprätter med benen och inte rör på sig? Har ju aldrig haft den här rasen innan, så jag vet inte hur dom ska se ut...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser