Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 37560 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Hur lång tid tar kalvning?
« skrivet: 09 feb-08 kl 17:25 »
Jaha...kl 13 var det helt öppet och utan tvekan något på väg ut ur den ena kon. Alltså inget som stack ut men något mörkt omsvept av hinnor syntes tydligt därinne. En timme senare likadant med den andra. Lite senare är det helt stängt, de båda är lugna och äter i godan ro. Om det inte var för att de båda beter sig likadant skulle jag bli orolig....

Har en liten på 3 månader själv så jag kan inte sätta mig och vänta ute i ladugården även om jag inget hellre skulle vilja, utan får springa ut och kolla till dem med jämna mellanrum. SKulle så gärna vara med när de kalvar, om inte annat för att kolla att det går bra, men de verkar vilja invänta att få vara ifred ::).

Hur länge kan de "knipa"? Hur länge ska man vänta utan att ana oråd?
Självhushåll till nytta och nöje

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-08 kl 17:57 »
Tja, den avgörande frågan är ju om kalvningen faktiskt börjat? Du har inte sett dem krysta eller verkat ha ont alls? Har de ätit hela tiden är det mer sannolikt att kalvningen inte börjat. Men att du ser hinnorna låter konstigt, och om kalvningen har börjat, så är det ju så att det stänger sig efter ett tag, om man har felläge t ex, men då brukar kon ha varit riktigt orolig. Du har ingen kobonde i närheten som kan komma och kolla? Har kalvningen kommit igång är det inte så svårt att enkelt kolla om kalven ligger rätt, så kan kon fixa det själv sen, oftast.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 18:20 »
Nej, inga tendenser till krystning. Och båda korna är som sagt lugna. Ja någonting är det som syns, frågan är vad. Jag trodde ju det var kalven. Men det som kommer ut först kallas väl för vattenkalven? Rådgjorde dock precis med min närmaste kobonde,han menade på att om inte vattnet gått så har ju inte kalvningen börjat. Men det borde ju inte ta så lång tid när det öppnat sig därbak?

Tja, den avgörande frågan är ju om kalvningen faktiskt börjat? Du har inte sett dem krysta eller verkat ha ont alls? Har de ätit hela tiden är det mer sannolikt att kalvningen inte börjat. Men att du ser hinnorna låter konstigt, och om kalvningen har börjat, så är det ju så att det stänger sig efter ett tag, om man har felläge t ex, men då brukar kon ha varit riktigt orolig. Du har ingen kobonde i närheten som kan komma och kolla? Har kalvningen kommit igång är det inte så svårt att enkelt kolla om kalven ligger rätt, så kan kon fixa det själv sen, oftast.
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 18:31 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 18:33 »
Hmm... Är det kvigor eller äldre kor? Låter ju inte som om de har börjat kalva. Låg de ner eller stod upp när du såg "det där"?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 18:46 »
Samma har jag sett som liten hos mormor.. O då skällde hon på mig för jag sprang där o tjuvkikade i fönstret för då skulle hon aldrig börja kalva sa hon!

Jag märkte samma på mina nu som kalvade..att dom såg ut att lägga sig ner o krysta..men när dom såg min lilla tryne i fönstret fast jag smög på tå så studsade dom upp och o började äta istället.. ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 19:08 »
Det syntes när de låg ner, när de stod upp såg det ut som vanligt, alltså stängt.

Kor, 3:e kalvningen!

Hmm... Är det kvigor eller äldre kor? Låter ju inte som om de har börjat kalva. Låg de ner eller stod upp när du såg "det där"?
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 19:11 »
Jag är ganska novis på kor.. Men skulle tro att det är på G. Så länge kon ser ut att må bra så behöver man nog inte gripasav panik..tror jag.. Hoppas några mer erfarna kofolk kan hjälpa dig!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 19:23 »
har de släppt ner senorna ?korsbanden vid svans roten...

en del gamla kor kan ju ha slid framfall... när de ligger ner ser man att det bullar fram nåt... är ju då slid väggen.... kan vara stort som en appelsin...ungefär..

när de reser sig upp så åker de in...


Om de släppt ner senorna o de rinner mjölk ur spenarna o du kan se att de knystar, står med svansen rakt ut o trampar oroligt då är de ju helt klar på gång...

nu kan ju kor ha för värkar pecis som människor...


när vattnet gått så har man två timmar på sig att få ut kalven är den regel jag fått lärt mig...

men först kommer ju "vattkalven" en påse med foster vatten som skall bana väg för kalven.. det är när de spruckigt då har vattnet gått..


och händer de inget på en halv timme  o kossan ligger ner med kraftiga värkar så får man tvätta sig o kossans bak o tvåla in armen o känna efterom kalven ligger fel..


Man kan tex

försök att ha ljuset tänt i lagårn så att du tex kan kika i fönstret o se hur de går...

Min gamla kor är så att de kan stå o ha kraftiga värkar, älgga sig o knysta osv.. om jag då går in så tittar de på mig o börjar idissla...

de vill inte ha publik...

vill man sitta o kolla hur de går så skall man sitta lite avsides kanske med en bra bok o fika... o inte göra så mycket väsen av sig...


lycka till.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-08 kl 19:44 »
Jo det här med framfall nämnde också grannen...men dessa kor är bara 4 år...

Vet inte hur det ska se ut när senorna släppt.

Ingen mjölk men juvren ser rätt fyllda ut!

Ska smyga ut snart igen...återkommer med rapport!

Tack för tips så länge.

har de släppt ner senorna ?korsbanden vid svans roten...

en del gamla kor kan ju ha slid framfall... när de ligger ner ser man att det bullar fram nåt... är ju då slid väggen.... kan vara stort som en appelsin...ungefär..

när de reser sig upp så åker de in...


Om de släppt ner senorna o de rinner mjölk ur spenarna o du kan se att de knystar, står med svansen rakt ut o trampar oroligt då är de ju helt klar på gång...

nu kan ju kor ha för värkar pecis som människor...


när vattnet gått så har man två timmar på sig att få ut kalven är den regel jag fått lärt mig...

men först kommer ju "vattkalven" en påse med foster vatten som skall bana väg för kalven.. det är när de spruckigt då har vattnet gått..


och händer de inget på en halv timme  o kossan ligger ner med kraftiga värkar så får man tvätta sig o kossans bak o tvåla in armen o känna efterom kalven ligger fel..


Man kan tex

försök att ha ljuset tänt i lagårn så att du tex kan kika i fönstret o se hur de går...

Min gamla kor är så att de kan stå o ha kraftiga värkar, älgga sig o knysta osv.. om jag då går in så tittar de på mig o börjar idissla...

de vill inte ha publik...

vill man sitta o kolla hur de går så skall man sitta lite avsides kanske med en bra bok o fika... o inte göra så mycket väsen av sig...


lycka till.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-08 kl 19:45 »
De verkar ju som sagt lugna än så länge. Det är väl mest jag som är otålig och vill ha kalvar nu! Nu har lillen precis somnat också, får väl ta med mig babyvakten och smyga ut i ladugården strax... ;)

Jag är ganska novis på kor.. Men skulle tro att det är på G. Så länge kon ser ut att må bra så behöver man nog inte gripasav panik..tror jag.. Hoppas några mer erfarna kofolk kan hjälpa dig!
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-08 kl 21:17 »
Jo det här med framfall nämnde också grannen...men dessa kor är bara 4 år...

Framfall kan även första kalvare på 2 år få .... t.o.m kvigor som inte kalvat ännu kan få det.

När är dina kor betäckta ?
Du har väl ett beräknat kalvningsdatum på dom ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-08 kl 22:22 »
Men eftersom båda ser likadana ut så är det väl inte så troligt att det är framfall, eller är det vanligt?

Vi släppte dem på bete med tjuren 18 maj i fjol. Men en dag ett tag innan lyckades de öppna en hasp till en grind till tjuren (de går alla på lösdrift) och kanske kan de ha blivit betäckta redan då?

Nu såg det lite öppet ut igen där bak på ena kon och hon var rosa och svullen....så kanske kommer det en liten kalv snart?

Hur gör ni andra, vakar hela natten över korna när det verkar vara på G?

Framfall kan även första kalvare på 2 år få .... t.o.m kvigor som inte kalvat ännu kan få det.

När är dina kor betäckta ?
Du har väl ett beräknat kalvningsdatum på dom ?

Mvh Rosa
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-08 kl 22:30 »
Citera
Hur gör ni andra, vakar hela natten över korna när det verkar vara på G?

Nu hade minakor den godasmaken att kalva "på arbetstid", men annars har vi övervakningskamera så jag behöver bara tassa till köket för att titta.. Skaffa en sån, dom är snorbilliga numera!
Fast det hjälper ju inte just idag....
Men visst, jag skulle nog ha lite koll... Du behöver ju inte sova i lagårn, turas om o ställ klockan.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-08 kl 22:49 »
Men du! Nu kom jag på...har ju precis köpt en babyvakt. Dock utan videoövervakning, men den borde ju reagera på ljudet från korna när det väl sätter igång? För de stönar väl en del? Frågar eftersom jag lyckades missa förra årets kalvning som var vår första. Risken är kanske dock att jag väcks av vartenda litet råmande från de andra djuren...får väl lägga mig i soffan för att inte väcka sambon och sonen  ::)

Harald Nyborg har jag sett billiga. Och du kommer att ha nytta av den, jag lovar, om du tänkt att betäcka med..och kalvar blir det väl varje år?

Vi har vår även i hästtransporten och som övervakning på snurrmärren på nyårsafton, om inte annat kan man ha koll på ungarna om man vill :)

Vi har en trådlös och den ärhur bra som helst!
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Slidframfall
« Svar #14 skrivet: 10 feb-08 kl 00:17 »
Slidframfall är vanligt och ärftligt.
Ser rosa ut i färgen och är köttigt och hårt när man känner på det.

Vad är det för ras du har ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 09:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-08 kl 00:20 »
Rödkullor!

Slidframfall är vanligt och ärftligt.

Vad är det för ras du har ?

Mvh Rosa
Självhushåll till nytta och nöje

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #16 skrivet: 10 feb-08 kl 00:31 »
om det är rosa... då tycker då jag de låter som slid framfall... om de putar ut när hon ligger ner... o idisslar tex..
 skulle jag tro men vet ju inte säker efter som jag inte sett de...

vet väl själv hur slapp man kan bli efter graviditeter i bäcken botten...
vi damer upmanas ju att sedan knipa o träna varje dag resten av livet... ;)

är djuren lite tjocka också så kan de inverka... att de får fram fall..
har en 10årig ko som har de lite grann varje gång hon är högdräktig...
men de har inte varit några komplikationer för de..


Men ser hon svullen ut för övrigt i blygden...  hur är hon i hullet.. rödkullor är u en mjölkras och skall egentligen gå att ana de tre bakersta revbenen och man skall se hunger gropen...  då är de i lagom hull.. de skall INTE se ut som Kött djur... jämn runda som en korv...
då kan de bli problem .. om man har otur..

men ligger/ eller står de lugnt o idisslar då du tittar in gennom fönstret så är de nog lugnt...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-08 kl 00:41 »

Hur gör ni andra, vakar hela natten över korna när det verkar vara på G?


Nej, bara i undantagsfall.


(Tycker oxå att det låter som om det kan vara ett slidframfall du sett, har kalvningen satt igång brukar de inte lugnt stå och äta några längre stunder)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #18 skrivet: 10 feb-08 kl 01:00 »
Fast det som buktade ut första gången var inte rosa utan något mörkt täckt av hinna. Men de ligger nu lugnt och idisslar utan att ha någon tanke på att kalva....så det får nog bli några timmars sömn iaf.

Återkommer som sagt med rapport!
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #19 skrivet: 10 feb-08 kl 17:51 »
Ännu inga kalvar...! Korna är lugna och äter som vanligt. Eller ja, de ville absolut inte flytta sig i samband med rengöringen igår.

Ringde veterinären som tyckte det lät som framfall. Men helt klart verkar det vara nåt på gång snart eftersom juvren är fyllda...frågan är väl bara hur länge det dröjer.
Självhushåll till nytta och nöje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser