Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korna och klimatet  (läst 11084 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Korna och klimatet
« Svar #80 skrivet: 21 feb-16 kl 21:21 »
Det står en hel del om klimatfrågan i den där rapporten, men du kanske inte läste då du såg vem som var författare?

Mulljordar släpper ifrån sig mer växthusgaser än mineraljordar fattiga på mull. Och ekologisk odling går ju ut på att bygga upp mullen.

Men man kan ju odla ekologiskt i sand och med gräsklipp, så den lösningen borde var den mest lämpliga om man är rädd för klimatpåverkan?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korna och klimatet
« Svar #81 skrivet: 21 feb-16 kl 21:33 »
Ånyo OT.

Mulljordar släpper ifrån sig mer växthusgaser än mineraljordar fattiga på mull. Och ekologisk odling går ju ut på att bygga upp mullen.
Man måste skilja mellan mulljord och mullhaltig mineraljord. Mulljord betyder vad jag vet detsamma som mossjord eller en mer näringsrik mossjord.
Citera
Men man kan ju odla ekologiskt i sand och med gräsklipp, så den lösningen borde var den mest lämpliga om man är rädd för klimatpåverkan?
Varför det? Lera hjälper till att binda näringsämnen. Har du några jämförelser när det gäller avgång av växthusgaser som innefattar sand- och gräsklippodling?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Korna och klimatet
« Svar #82 skrivet: 22 feb-16 kl 08:05 »
Det som alltid måste funderas på, är hur snabb omsättningen är och om den tillhör den naturliga livscykeln. Kornas fisar och markens utsläpp om det orsakas av organiskt material, är en del iden naturliga livsprocessen och ska inte räknar som miljöskadlig.
kretslopp

EerikaEmiilia

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Korna och klimatet
« Svar #83 skrivet: 22 feb-16 kl 21:35 »
Enligt vad jag har fått lära mig (studerade bl a på SLU) så släpper bara idisslare (och ca 50 % av människor) ut metan, så det är onödigt att ta upp hästar i sammanhanget. Metan är en mycket effektivare växthusgas än koldioxid, men den omvandlas snabbt i luften till koldioxid. Koldioxid i sin tur tas upp av växtligheten.

Problemet är att det finns för mycket koldioxid och andra växthusgaser i atmosfären, eller för lite växtlighet att ta upp det genom fotosyntes och omvandla det till växtmassa.

Kor (och andra djur) som betar i naturen eller naturbeteshagar producerar metan och koldioxid när de andas ut och rapar. Men den koldioxiden tas upp av växtligheten lokalt och bidrar inte till ökningen av växthusgaser i atmosfären.

Kor och andra djur som samlas i stort antal inomhus och matas med hö, soja och spannmål som har producerats någon annanstans, kan bidra till nettoökning av metan och koldioxid i atmosfären, eftersom det i deras omedelbar närhet inte finns tillräckligt med växtlighet att ta upp alla växthusgaser som de producerar.

Dessutom när ett stort antal djur låses upp i små ytor läcker det lätt ut kväve från deras gödsel och urin som måste samlas i stora mängder. Det finns vanligtvis inte tillräckligt med växtlighet i närheten för att ta upp all koldioxid från en stor djurbesättning, och besättningen kan därför bidra till nettoökning av växthusgaser i atmosfären.

Dessutom läcker det ut växthusgaser i luften när man producerar vallfoder och kraftfoder för djuren med konventionella metoder, där man plöjer jorden i jämna mellanrum. Jord skulle kunna binda mycket koldioxid, men med det moderna jordbruket läcker det ut i atmosfären i stället.
 
« Senast ändrad: 23 feb-16 kl 11:20 av EerikaEmiilia »

Nils Engelbrekt

  • Inlägg: 122
    • Västergötland
SV: Korna och klimatet
« Svar #84 skrivet: 23 feb-16 kl 08:14 »
Seriös ekologisk odling innebär mer plog, mer öppen jord som läcker, mer diesel, jämfört med konv. Detta för att hålla nere ogrästrycket och få en acceptabel skörd. 2 år med vall är vanligt i växtföljden.

Oseriös ekologisk "odling" (tyvärr ganska vanlig) med långtliggande ogödslade kvickrotsvallar avkastar kanske 30% gentemot motsvarande konventionell.

Nu talar jag ur egen erfarenhet, så nu blir Anders arg på mig.... ( fy på mig, forskarkåren kan ju detta bättre än bonden)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Korna och klimatet
« Svar #85 skrivet: 23 feb-16 kl 10:38 »
Det måste väl vara bättre för klimatet med "oseriös ekologisk odling med långtidsliggande ogödslade kvickrotsvallar som avkastar bara 30%"". än högavkastande, besprutade, och kostgödslade vallar som läcker kväve och besprutningspreparat. Ekologisk odling är alltid bättre, för klimatet, för miljön och för att vi ska slipps bli förgiftade. Om man tittar på allt sammantaget är kemikaliejordbruket det största hotet, för klinat och miljö.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Korna och klimatet
« Svar #86 skrivet: 23 feb-16 kl 11:23 »
Men det blir svårt att mätta jordens växande befolkning på 30% avkastning...

EerikaEmiilia

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Korna och klimatet
« Svar #87 skrivet: 23 feb-16 kl 11:28 »
Ifall "seriös" ekologisk odling innebär att marken ligger bar och läcker mer är vid "oseriös" ekologisk odling eller vid konventionell odling som nyttjar syntetiska gifter, då får man nog fundera på sin definition av "seriös". Att man seriöst försöker maximera vinsten och samtidigt strunta i konsekvenser för miljö, klimat och ytterst sina medmänniskor, är ju inget nytt, det har människan sysslar länge med.

I klimatmötet i Paris i förra december tog man upp det här med att koldioxid med rätta odlingsmetoder kan lagras i marken. Det krävs mer forskning i ämnet, men alla som seriöst funderar på konsekvenserna av sitt jordbruk och djurhållning bör nog hålla sig informerade om detta och vid behov förändra sina praxis.

Det kan hända att avkastningen är mindre i vissa fall under vissa år när man inte förgiftar marken, bin, mångfalden och atmosfären. Slår man ut produktionen under längre tid - låt oss säga 150 eller 500 år - kan resultatet  bli helt annat. I vilket fall som helst är det inte försvarbart att förgifta biosfären och avsiktligen förändra klimatet.

Ifall odlingsmetoder och djurhållningsmetoder som tar hänsyn till naturen och klimatet (och medmänniskor och kommande generationer) innebär mindre skördar, ja då finns det inte något annat intelligent alternativ än att nöja sig med mindre skördar. Vilket i sin tur innebär att man slutar använda skörden för att föda upp djur för köttets skull. Då blir det plötsligt minst 50 % mer åkerareal tillgängligt globalt för att mätta mänskligheten! Så det skulle bli en plusaffär (globalt) att sluta upp att föda upp köttdjur med spannmål och soja och istället nöja sig med den skörden som kan produceras utan gifter på ett hållbart sätt.
« Senast ändrad: 23 feb-16 kl 11:42 av EerikaEmiilia »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Korna och klimatet
« Svar #88 skrivet: 23 feb-16 kl 12:42 »
Man skulle kunna börja med att stoppa den galna rensningen av diken och åar, vi lever i en uppfattning om att vi ska leda bort vattnet så fort som möjligt från våra fält, det får inte finnas ett jotta av sly eller annat i dikena och dom ska gärna vara så raka som möjligt.
iom det så leder vi avsiktligt bort alla mineralämnen, gifter och annat innan markerna hinner absorbera dem.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korna och klimatet
« Svar #89 skrivet: 24 feb-16 kl 13:43 »
Seriös ekologisk odling innebär mer plog, mer öppen jord som läcker, mer diesel, jämfört med konv. Detta för att hålla nere ogrästrycket och få en acceptabel skörd. 2 år med vall är vanligt i växtföljden.

Oseriös ekologisk "odling" (tyvärr ganska vanlig) med långtliggande ogödslade kvickrotsvallar avkastar kanske 30% gentemot motsvarande konventionell.

Nu talar jag ur egen erfarenhet, så nu blir Anders arg på mig.... ( fy på mig, forskarkåren kan ju detta bättre än bonden)

Det är bra att du talar om vad jag ska skriva, så slipper jag. Visserligen är det inte vad jag skulle ha skrivit, men det är vad du tror att jag skulle ha skrivit, så det duger säkert bra för dig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Korna och klimatet
« Svar #90 skrivet: 01 apr-16 kl 22:05 »
Fint att du startade den här tråden, Anders S!  Jag är rädd att den behövs, även för oss kolösa ostälskare!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Korna och klimatet
« Svar #91 skrivet: 10 maj-16 kl 13:28 »
Hej!

Utan att ha läst alla inlägg kan jag svara trådstartaren följande;

Det finns färre nötkreatur i Sverige nu än för 50 år sedan.
Det finns lika många älgar som kor- varför inte decimera antalet älgar??
Korv utan kött säljs av bensinstationer (o andra) och marknadsförs som miljövänligare ( än vanliga korvar)- Drivmedlet som säljs på samma mackar "glöms bort" , eller?
All koldioxid och annat som kor släpper ut är "ickefossilt".
Det är ju det fossila bränslena ( inklusive torvbrytning) som ger koldioxidökningen i atmosfären............

I sammanhanget kan man nämna att dagens skogsbruk binder mer co2 än vad man släpper ut- hade inte skogarna skötts hade växthuseffekten varit STÖRRE än den är.

MVH/ bo


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Korna och klimatet
« Svar #92 skrivet: 20 okt-16 kl 10:07 »
http://mobile.abc.net.au/news/2016-10-19/environmental-concerns-cows-eating-seaweed/7946630?pfmredir=sm

Genom att blanda en viss sjögräs i kornas dieter har man reducerat metanutsläppen med 99%, funkar även på får
Citera
"We have results already with whole sheep; we know that if asparagopsis is fed to sheep at 2 per cent of their diet, they produce between 50 and 70 percent less methane over a 72-day period continuously, so there is already a well-established precedent."


Vetenskapen kommer alltid med nya saker...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Korna och klimatet
« Svar #93 skrivet: 20 okt-16 kl 12:30 »
Våmfloran hos enskilda kor har större betydelse än fodertillsatser. Nu funderar man på att börja med avel istället.

9.2
Slutsatser
Sammanfattningsvis   visar   resultaten   i   denna   avhandling   att   individuella
skillnader  i  metanproduktion  var  större  än  effekt  av  foder.  Ökad  nivå  av
grovfoder   i   foderstaten   till   mjölkkor   hade   ingen   signifikant   effekt   på
metanproduktionen  eller  den  metanogena  populationen.  Genom  att  dela  upp
Methanobrevibacterarter i två grupper sågs en korrelation till metanproduktion
som  tyder  på  att  vissa  miljöer  främjar  de  olika  grupperna.  Beroende  på  våm-
miljö  bildas  mer  eller  mindre  metan,  men  ingen  effekt  visades  för  varken
mjölkproduktion  eller  foderutnyttjande  i  studien  med  kor  med  låg  och  hög metanproduktion.

http://pub.epsilon.slu.se/13308/1/danielsson_r_160427.pdf

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Korna och klimatet
« Svar #94 skrivet: 20 okt-16 kl 12:40 »
Sorry men det var upp till 99% reduktion med enkel fodertillsats här. Majoriteten är redan "accounted for". Aveln kommer isåfall få sikta in sig på de fåtal procent som blir kvar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Korna och klimatet
« Svar #95 skrivet: 20 okt-16 kl 16:16 »
Hej!

Utan att ha läst alla inlägg kan jag svara trådstartaren följande;

Det finns färre nötkreatur i Sverige nu än för 50 år sedan.
Det finns lika många älgar som kor- varför inte decimera antalet älgar??
Korv utan kött säljs av bensinstationer (o andra) och marknadsförs som miljövänligare ( än vanliga korvar)- Drivmedlet som säljs på samma mackar "glöms bort" , eller?
All koldioxid och annat som kor släpper ut är "ickefossilt".
Det är ju det fossila bränslena ( inklusive torvbrytning) som ger koldioxidökningen i atmosfären............

I sammanhanget kan man nämna att dagens skogsbruk binder mer co2 än vad man släpper ut- hade inte skogarna skötts hade växthuseffekten varit STÖRRE än den är.

MVH/ bo

Bara för att jag inte kan låta bli att anmärka på saker, men sen när blev älgstammen lika stor som antalet nötkreatur i landet??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Korna och klimatet
« Svar #96 skrivet: 20 okt-16 kl 18:57 »
Förutsatt att Bo menar mjölk-kor så stämmer hans konstaterande. Han skriver ju inte nötkreatur...


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Korna och klimatet
« Svar #97 skrivet: 21 okt-16 kl 12:53 »
Våmfloran hos enskilda kor har större betydelse än fodertillsatser. Nu funderar man på att börja med avel istället.

Du generaliserar kraftigt här. Det finns ju massvis med olika fodertillsatser. Har sjögräs av aktuellt slag undersökts av de forskare du åberopar?

Dessutom oklart med orsakssambanden. Fodertillsatser kan väl påverka vomfloran?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Korna och klimatet
« Svar #98 skrivet: 27 okt-16 kl 21:20 »
 :)
Exakt! 

Det måste finnas en dold agenda hos några, för det finns ingen möjlighet att nån på allvar kan tro att det är korna som är den stora risken här på jorden.

Och det var så otroligt befriande att höra jordbruksministern avfärda problemet och meddela att han tänker fortsätta äta kött.  Men gud så inkorrekt det var av honom att uttala sig så, och PK-nissarna förfasade sig ju som väntat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 7 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser