Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrikande get o bock  (läst 3746 gånger)

ninaelisa

  • Inlägg: 8
skrikande get o bock
« skrivet: 24 okt-14 kl 00:24 »
Hej
Vet inte hur länge till mina grannar kommer ha överseende. Jag har en get o en bock,  sorten är afrikansk dvärgget ,båda är födda i mars 2014. Kommer från olika uppfödare.  Geten ropar efter mej om jag inte visat mej på 5 min, hon springer runt trädgården o hoppar upp på fönsterbläcken för att hitta mej. (Nu är det galler för fönstren) först ropar hon,sen ropar med tätare intervaller o verkar orolig.  Till slut så "hjälper" bocken henne o vrålar så man tror att det är fara. Egentligen går han o betar lungt men står väl inte ut med hennes oro. Dessa rutiner har jag: på morgonen kl.7, 30 släpper jag ut dom i hagen med hö, pellets o sly mm finns redan i hagen. Kl. 16, 30 kommer jag hem o släpper ut dom i trädgården som är öppen med 2hektar åker. Grannarna säger att dom börjar skrika kl.15, 00. Om dom ska vara tysta så måste jag vara ute med dom..som en herde..kl.18, 30 tar jag in dom i logen o där är dom tysta till morgonen.  Jag har försökt ignorera. .men snart skjuter väl grannarna dom..och det verkar som att getterna vill vara mer inne i mitt hus med mej än att gå o beta. Dom försöker smita in så fort jag öppnar dörren o har hänt att dom går sigsing inne o sen lägger sig under eller på köksbordet. Jag älskar dom men vill inte ha rasande grannar. Daltar jag med getterna när jag borstar pälsen,  kliar , pussas?
Tacksam för all hjälp, Nina

 

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: skrikande get o bock
« Svar #1 skrivet: 24 okt-14 kl 08:22 »
Du får skaffa några fler getter så att dom blir en liten flock... kanske en lite äldre geta som kan ge stöd åt dom här småglinen

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: skrikande get o bock
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 09:17 »
Tack det låter bra! en bekant sa att jag skulle skaffa vallhund för getter vill vallas..är det så?

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skrikande get o bock
« Svar #3 skrivet: 25 okt-14 kl 11:40 »
Mina getter är inte vana vid vallning och eftersom det är ett annat sett att valla getter än vad det är att valla t.ex får så är det onödigt särskilt som du inte har en stor getflock. Tycker att det är fint att du vill görs allt för dina nya vänner. Att borsta getter är inte konstigt jag brukar mysa med min flock ibland, de är personligheter alla 5 och jag vet vad de gillar.  :)
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: skrikande get o bock
« Svar #4 skrivet: 25 okt-14 kl 13:57 »
Håller med macker. Jag tror geten skriker efter dig för att du ingår i hennes flock och när du försvinner så är flocken halv. Om hon har fler kompisar kommer hon skapa en flock med dem förhoppningsvis.
Sen undrar jag lite om geten är flaskmatad av dig, för då tror den att du är hennes mamma och kan skrika efter dig på grund av det. Och eftersom de kommer från olika uppfödare så har den ingen kompis den känt sen den föddes heller så den kanske känner sig ensam.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: skrikande get o bock
« Svar #5 skrivet: 25 okt-14 kl 16:30 »
Valla getter är ingen god ide ..

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: skrikande get o bock
« Svar #6 skrivet: 25 okt-14 kl 18:28 »
Hoppas det löser sig. Getter kan vara väldigt sällskapliga...

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: skrikande get o bock
« Svar #7 skrivet: 25 okt-14 kl 20:26 »
Tack för alla svar o tips..blir rörd o glad. Ingen är flaskmatad av mej. Jag o Geten har lika ljust hår..kanske tror geten att hon är min avkomma..hihi.
Jag tänker skaffa nu en äldre get som flockledare. Skippar vallhunden.
Nya förhoppningar,Nina

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: skrikande get o bock
« Svar #8 skrivet: 28 okt-14 kl 07:26 »
Berätta gärna hur det går senare.

Jag har inga getter men skulle gladeligen skaffa om jag kunde.
Jag nöjer mig att läsa på gettavlan så länge.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: skrikande get o bock
« Svar #9 skrivet: 28 okt-14 kl 23:16 »
Jag har inte fått tag på någon äldre get som flockledare. Men dom har lugnat ner sig lite eftersom dom blir tystare nu när det blir mörkt tidigt.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skrikande get o bock
« Svar #10 skrivet: 29 okt-14 kl 08:55 »
Jag har lärt mig att getter trivs bäst om de är åtminstone 3st jag har 4getter och en bock just nu och det funkar väldigt bra. Jag vet att det heter att två är nog men för mig så är 3 en flock (och 2 ett par).
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: skrikande get o bock
« Svar #11 skrivet: 29 okt-14 kl 11:37 »
Är det någon här som vet någon äldre get till salu som kan fungera som flockledare. Jag bor i Västmanland.
Sen en till undring...getterna bajsar o kissar där dom är, till o med på deras hyllor som dom ligger på. Hyllorna är lätta att göra rent men hur gör ni med golvet. Dom har typ stampad jordgolv och massor med halm över. Varje dag ruskar jag halmen o byter lite här o där samt krattar golvet. Kan ju inte rulla ut en ny hel bal varje dag. Städtips gärna tack :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skrikande get o bock
« Svar #12 skrivet: 29 okt-14 kl 18:23 »
Instämmer med lavendula, ju fler desto bättre och lättare. Unggetterna behöver vuxet getsällskap. Prova en annons på annonser->getter sökes.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: skrikande get o bock
« Svar #13 skrivet: 29 okt-14 kl 19:44 »
Är det någon här som vet någon äldre get till salu som kan fungera som flockledare. Jag bor i Västmanland.

Getter finns det väl gott om?? Har du förutom att letat här på alternativ kollat blocket samt alla grupper på facebook som heter "lantbruksdjur köp och sälj," samt "getter diskussionsforum köp och sälj" etc. Det är väl inte säkert du behöver köpa en gammal get, en killing går väl lika bra?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skrikande get o bock
« Svar #14 skrivet: 29 okt-14 kl 19:45 »
Är det någon här som vet någon äldre get till salu som kan fungera som flockledare. Jag bor i Västmanland.
Sen en till undring...getterna bajsar o kissar där dom är, till o med på deras hyllor som dom ligger på. Hyllorna är lätta att göra rent men hur gör ni med golvet. Dom har typ stampad jordgolv och massor med halm över. Varje dag ruskar jag halmen o byter lite här o där samt krattar golvet. Kan ju inte rulla ut en ny hel bal varje dag. Städtips gärna tack :)

Ser att det finns getter till salu på annonser->getter finns. Städtips: Mocka ut blöt och smutsig halm och lägg på ny där det behövs. Eller mocka inte utan strö ett tunnare nytt lager halm över skiten. Under vintern bildas en s.k. djupströbädd som alstrar värme och blir en varm & go madrass för getterna att ligga på, men styvt jobb att mocka ut på våren.

Helianthus

  • Gäst
SV: skrikande get o bock
« Svar #15 skrivet: 08 nov-14 kl 08:45 »
Hallå Lavendula!
 Vad roligt att du skaffat getter! Jag måste få komma och träffa dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

994 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser