Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filmer om båtbyggeri!  (läst 4378 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Filmer om båtbyggeri!
« skrivet: 21 feb-14 kl 19:39 »
Hej såhär på fredagskvällen tänkte jag fresta med två fina svenska filmer om båtbyggeri! Riktigt intressant, den ena filmen är en mera vanlig båt för insjöar medan i den andra filmen byggs det en båt för havet. Med enkla medel men stor erfarenhet bygger de rediga båtar. Inget glasfiber så långt ögat kan nå.
Hemming Forsell bygger båtar traditionellt. Han levde 1905-1984.
Båtbygge med Hemming Forsell 1

Båtbygge med Hemming Forsell 2


Här bygger familjen Holmström i Klungsten, Hållnäs 1972, en större båt för havsfiske.
Från vrång till sjösättning


Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Filmer om båtbyggeri!
« Svar #1 skrivet: 21 feb-14 kl 20:20 »
En av båtbyggarna här på Orust var bekant med min bror. Brorsan tyckte han fick så släta och fina ytor på trät, och undrade hur han bar sig åt.

Svaret blev: Jag hyvlar till dem, och sen jämnar jag till dem med yxan.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Filmer om båtbyggeri!
« Svar #2 skrivet: 23 okt-14 kl 20:59 »
Trevliga filmer, gjorde min dag måste jag säga  :)

Någon som ved vad man kallar den där finessiga sladd- och batterilösa skruvdragaren/borren som Hemming använder? Eller kanske till och med var man kan införskaffa en sådan?

Nu har jag inget i mot batteridrift tvärt om, har både batteridrivna skruvdragare och mutterknackare men tänker att man även kan ha nytta av ett sådant verktyg.

 

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Filmer om båtbyggeri!
« Svar #3 skrivet: 24 okt-14 kl 08:29 »
Någon som ved vad man kallar den där finessiga sladd- och batterilösa skruvdragaren/borren som Hemming använder? Eller kanske till och med var man kan införskaffa en sådan?

Kallas pumpskruvmejsel/tryckskruvmejsel/spiralskruvmejsel/yankee screwdriver etc. Är själv inget jättefan av dem men har kanske inte begripit mig på dess förträfflighet än.

http://www.fine-tools.com/schr2.htm
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser