Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil  (läst 2755 gånger)

Honken79

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« skrivet: 13 okt-13 kl 13:38 »
Jag är långtifrån expert, men väldigt intresserad av att bygga både miljövänligt, men också traditionellt och tidstypiskt. På mitt fritidshus i Dalarna, från slutet av 1800-talet, så vill jag bygga ett bastuhus/friggebod. Men jag vill göra det så det ser gammalt ut och därför är min idé kallmurad stengrund, liggande timmer, alt stående panel som målas falurött, samt grästak eller gamla takpannor som jag har i jordkällaren.
 
Har ganska bra koll på hur man kallmurar, men jag undrar lite vad som är viktigt att tänka på för att få träkonstruktionen att ligga stabilt uppe på den kallmurade grunden. På de befintliga byggnaderna ser det ut att ligga mycket kraftiga balkar som grund rakt på stenen., behöver jag ha så kraftiga också? Jag funderar dock lite på hur reglarna som går under huset och som golvet sedan ska fästas på är fästa i själva balkarna... Om det finns någon som har all typ av rådgivning och vägledning i detta så är jag mycket tacksam!=) Eller är jag alltför optimistisk kring att detta ska gå?...  :D Tack!

Huggorm

  • Gäst
SV: Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« Svar #1 skrivet: 13 okt-13 kl 13:42 »
Ofta ligger understa stocken inte på hela muren utan bara på hörnstenarna, därför måste den vara grov för att bära upp husets vikt. Bygger man en grund som avlastar stocken hela vägen kan den vara betydligt klenare.

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
SV: Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« Svar #2 skrivet: 13 okt-13 kl 19:15 »

Är det liggande timmer tror också jag att det är vanligast att nedersta stocken vilar bara på hörnstenarna. Om stockarna är väldigt långa går det förstås en gräns för när det är lämpligt att stötta upp stocken med ytterligare grundstenar för att undvika nedböjning. Vågar dock inte säga var den gränsen går, beror väl bl a på hur grova syllstockarna är. På större hus finns det ofta intimrade mellanväggar och det är då naturligt att ha grundstenar där olika väggar möts.

Ganska ofta ser man huggna stenar som man lagt som grundmur och som löper längs hela stockarnas längd. Det blir förstås ett bättre stöd, och syllstockarna borde kunna vara av klenare dimension, förutsatt att man passat in stockarna bra mot grundstenarna så att de vilar på större delen av längden. Inte så sällan tycker jag man ser att dessa stenar är bredare än stockarna och sticker utanför några centimeter. Det blir då som en liten hylla längs stockens nederkant, vilket samlar vatten, snö och is, och som kan bidra till rötangrepp på stockarna.

Om man har bara hörnstenar för att bära upp huset kan man förstås lägga upp sten som en (ej bärande) kallmur mellan dessa. Tror att man gjort detta bl a för att minska draget under huset, men kanske också för utseendets skull.

På bilden syns hur jag gjorde på ett enkelt hus med innermåtten 3x4 m. Alltså grundstenar bara i hörnen. Försökte dra in stenarna så mycket som möjligt för att undvika vattensamlande hylla utanför stockarna. Stockarna är blocksågade till 5,5 tums bredd. Höjden på stockarna är ca 2-3 dm.

Golvbjälkarna kan man fästa in i timmerväggarna genom att göra urtag i stockarna och sedan passa in golvbjälkarna i dessa. På mitt lilla hus valde jag dock att använda balkskor för att fästa in golvbjälkarna i nedersta stocken. Anledningen var främst att jag ville få golvet så långt ned som möjligt för att få bättre höjd inomhus. Gör man urtag i nedersta stockarna måste det finnas tillräcklig med virke kvar under golvbjälkarna för att bära upp dessa. Med de dimensioner jag hade så var min amatörmässiga bedömning att jag i så fall inte ville göra dessa urtag i nedersta stocken utan först i den andra, vilket gjort att golvet i så fall kommit ganska högt upp. Om man timrar med runt virke så kanske det är svårt att fästa balkskor på ett smidigt sätt, och det faller sig mer naturligt att där fälla in golvbjälkarna i nedersta stockarna. Om man har stor spännvidd på golvbjälkarna kan förstås också dessa behöva extra stöd förutom infästningarna i ytterväggarna.

På bilden syns också att det på kortsidan längst ned sitter en stock med bara halva höjden. I det här fallet är den intimrad, men man kan också se ibland att den bara passats in mellan knutarna. Kanske att det är en bättre lösning med en lös utfyllnadsstock eftersom långsidesstocken då behålls hel där den vilar på knutstenen. Ofta har man inte justerat för detta att de nedersta stockarna på de olika sidorna är förskjutna i höjdled med en halv stockhöjd. Denna förskjutning får man då ta hänsyn till när man bestämmer sig för hur och var golvet ska fästas in. Om man murar en heldragen grund är det väl antagligen smidigast att se till att undersidan på samtliga väggar ligger på samma nivå.

Man har gjort på många olika sätt! Kan vara intressant att gå runt och titta på gamla hus och se olika konstruktioner och fundera på hur man själv vill göra.

Kan rekommendera Sven-Gunnar Håkanssons bok ”Från stock till stuga”. Finns här i Åters bokklubb. Ny upplaga som man kanske borde skaffa!
Träd, stjärnor och stenar.

Honken79

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« Svar #3 skrivet: 14 okt-13 kl 13:34 »
Tack så mycket för råd och hjälp!

Fråga; hur får man tag i timmer och syllstock av bra kvalitet? Vad brukar kostnaden ligga på för sådant virke?

Tack


Huggorm

  • Gäst
SV: Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« Svar #4 skrivet: 14 okt-13 kl 16:14 »
Tack så mycket för råd och hjälp!

Fråga; hur får man tag i timmer och syllstock av bra kvalitet? Vad brukar kostnaden ligga på för sådant virke?

Tack
Sånt bör man leta efter i Norrland, furorna där växer långsamt och får bättre kvalitet. Men en frodvuxen åkergran har väll en betydligt bättre isoleringsförmåga iofs

 

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
SV: Bygga bastuhus/friggebod i gammal stil
« Svar #5 skrivet: 16 okt-13 kl 10:19 »
Dalatallar är nog av tillräckligt bra kvalitet! Timmerstockar kan man köpa av någon skogsägare i närheten, eller hör med skogsägareförening eller annan virkeshandlare. Till det lilla huset som jag skrev om i förra inlägget blocksågade vi stockarna med en Solosåg, vilket fungerade bra. Är många av stockarna bortåt fem meter eller längre är det bättre att anlita en byasåg eller liknande för blocksågningen. Går också att höra med ett sågverk så kan de säkert ordna de stockar du vill ha.

Går förstås att timra med runda stockar också. Vilket man väljer styrs väl ganska mycket av hur de hus som finns sedan tidigare på platsen är gjorda.

Ett annat sätt är att hålla utkik efter gamla timmerstommar som är till salu. Då blir arbetet bra mycket enklare eftersom timringen, med knutar, långdrag mm, redan är gjord. Eventuellt kan man behöva byta de nedersta stockarna, syllstockarna, och kanske stockar i anslutning till fönster mm där de ibland är angripna av röta.

Går förstås att beställa en färdig timmerstomme av någon firma som tillverkar sådana. Behändigt men ganska dyrt! Tänk på att det är ett ganska omfattande arbete att själv timra även ett litet enkelt hus! Gå gärna en kurs i knuttimring om du funderar på att göra jobbet själv.
Träd, stjärnor och stenar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser