Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snustillverkning  (läst 8613 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Snustillverkning
« Svar #20 skrivet: 09 sep-15 kl 12:09 »
Citera
Kör man med köttkvarn får man sätta klämringen lite lösare an normalt så fungerar det hyggligt...Min erfarenhet..
bra tips. Jag tyckte kaffekvarn (krups) var ineffektivt när jag testade på torr tobak. tog en vansinnig tid och blev inte ens så fint.
Ska testa nån annan metod, köttkvarn helt klart intressant (har köttkvarnsinsats till assistenten jag använde att riva med).
Nyinskaffad kompostkvarn (vals) har jag också, ska provköras med färska stammar inom kort.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
Torkproblem
« Svar #21 skrivet: 13 sep-15 kl 23:14 »
Några frågor från en nybörjare:

1) Mina Virginia-blad torkar lite ojämnt. De flesta blir bruna men ganska många blir bruna på ovansidan och guldgrönaktiga eller brungrönaktiga på undersidan. Vad kan detta bero på?

2) Är det dåligt att ta med lite gröna bladdelar i snuset?

3) Eftersom jag skördat en del för tidigt och långt innan de börjat skifta färg har jag lagt en del på hög. Det har gått ganska bra och jag har börjat hänga upp de blad som är mest bruna eller gula. Några blad i högen skiftade däremot färg från grönt direkt till brunsvart i blöta fläckar och där "vittrar" liksom bladen sönder och det blir hål med sladdriga kanter. Jag antar att detta inte är riktigt bra så jag har tagit bort dessa blad. Var det röta eller början till mögel i dessa fläckar?

Resten av skörden, kanske 40 % hänger kvar på plantorna tills vidare.

ps. jag malde en liten sats ikväll med assistenten till mitt första tobaksmjöl  :) Jag fick sikta det tre gånger för att få bort det mesta av nervdelarna. ds.
« Senast ändrad: 13 sep-15 kl 23:21 av Kahavia »

chrillez

  • Inlägg: 1
SV: Snustillverkning
« Svar #22 skrivet: 14 sep-15 kl 12:32 »
Tjena! Har just börjat skörda och hänga upp Blad för torkning. Min första gång med egna plantor istället för snussatser. Jag har. Fastat lite i funderingar angående fermentering och har efter massa surfande ännu inte hittat svar på min rookie fråga :)
Jag ska göra snus. Räcker det då med att torka bladen och sen göra pulver av det? Kan jag glömma allt vad fermenteringslådor och sånt innebär då ju pulvret ändå ska snusfermenteras senare?

Hoppas på svar!

//Chrille

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #23 skrivet: 14 sep-15 kl 12:53 »
Jag ska göra snus. Räcker det då med att torka bladen och sen göra pulver av det? Kan jag glömma allt vad fermenteringslådor och sånt innebär då ju pulvret ändå ska snusfermenteras senare?

Hoppas på svar!

//Chrille
Vad jag läst är det många som bara torkar, maler och sedan tillverkar snuset i ugn eller riskokare etc. Fermenteringen är nog viktigast för röktobak men kan kanske ge lite bättre/kraftigare smak även på snuset?

Sen är det kanske så att en långsam torkning ger en sorts fermetering?

Åldermännen och -kvinnorna här kan säkert ge dig ett bättre svar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Snustillverkning
« Svar #24 skrivet: 15 sep-15 kl 01:35 »
Kahavia... på din fråga nr 3...Antingen har du en typ svampsjukdom på bladet eller så har det råkat bli kompost...om du har svampsjukdomen på bladet kan du nog se det innan du lägger det i högen och klippa bort det...klipper man inte bort det så växer det och blir större ,blir liksom tunnare där. Detta kan gälla om jag minns rätt...för mig det står något om det i den gamla tobakstråden..

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #25 skrivet: 15 sep-15 kl 11:19 »
Kahavia... på din fråga nr 3...Antingen har du en typ svampsjukdom på bladet eller så har det råkat bli kompost...om du har svampsjukdomen på bladet kan du nog se det innan du lägger det i högen och klippa bort det...klipper man inte bort det så växer det och blir större ,blir liksom tunnare där. Detta kan gälla om jag minns rätt...för mig det står något om det i den gamla tobakstråden..

Det kan nog stämma med bägge orsakerna. Det blev tunnare just i fläckarna och det luktade lite svampaktigt. Jag klippte bort det mesta av det i de blad jag ändå sparade. Sen gjorde jag högen luftigare så att det skulle torka snabbare. Det verkar vara under kontroll nu.

Torkar det kanske det inte spelar någon roll om det är lite kvar? Jag ska ju köra mjölet i 90-95 grader i ugnen när jag gör snus och det borde ta kol på bakterier och sporer som kan vara kvar, antar jag?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Snustillverkning
« Svar #26 skrivet: 15 sep-15 kl 15:35 »
...Japp det mesta borde avlida i den värmen...

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
En lösning på mitt problem med gröntorkade blad?
« Svar #27 skrivet: 12 okt-15 kl 13:45 »
Nu när det bara är snustillverkningen kvar (förutom fröskörd) tänkte jag visa några bilder av mina vedermödor och besvär.

Blad som torkat lite grönt. Det mesta gröna finns på den "inrullade" undersidan av bladen. Översidan ok:
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=9193

Pile Curing: De mognare bladen färgar om bättre och får en mörkare färg men det tar veckor! och undersidan är fortfarande något grönaktig:
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=9194

Fermentering i ugn med något gröntorkade blad gjorde susen:
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=9195

Resultatet:
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=9196
« Senast ändrad: 12 okt-15 kl 13:56 av Kahavia »

 

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Snustillverkning
« Svar #28 skrivet: 13 okt-15 kl 12:32 »
Intressant det med fermenteringen  i ugn av gröna blad. När du tog ut dom efter 40h var dom fortfarande fuktiga antar jag hängde du upp det lite då?
Blev aromen bra?

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #29 skrivet: 13 okt-15 kl 19:45 »
Jepp, de blad jag tänkte mala ned till snus hängde jag upp och lät torka inomhus. Det tog bara några dagar innan de var helt torra igen.

De blad jag skulle ha till cigarrer klippte jag bort mittnerven på. Därefter lät jag bladen torka lite grann i en luftig hög i plastburken som jag vände ofta under ett par timmar, kanske mindre. När den mesta fukten var borta fast bladen fortfarande var mjuka vek jag ihop dem till små knyten och stoppade dem i en ren glasburk med lock.

Jag tror det är viktigt att bladen inte är blöta, bara lite fuktiga men ändå mjuka innan de går i burken så att det inte blir mögel. Jag har klarat mig hittills. Ta i trä...

Jag har inte gjort något snus av mina blad än så jag vet inget om smaken men de jag fermenterade i ugnen doftar bättre än några andra blad hittills :)

PS. Jag funderar på om det kan bli ännu bättre resultat om man ökar till 48 eller tom 60 timmar?
« Senast ändrad: 13 okt-15 kl 19:53 av Kahavia »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Snustillverkning
« Svar #30 skrivet: 13 okt-15 kl 20:24 »
Är du orolig för mögel så fixar brännvin det hela...Går inte åt så mycket om man använder en duschflaska...

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #31 skrivet: 13 okt-15 kl 23:36 »
Brännvin!

Jag höjde temperaturen till ca 80 grader de sista två timmarna. Tänkte att det skulle räcka som pastörisering. Men jag glömde berätta: När jag satt och väntade på att det skulle bli klart så tog jag en whiskey. Då kom jag på idén att hälla lite över tobaksbladen också medan de svettades i ugnen. Jag tror doften blev ännu bättre med det :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Snustillverkning
« Svar #32 skrivet: 14 okt-15 kl 17:20 »
 :D ...Sprit framhäver tobakssmaken...

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #33 skrivet: 09 nov-15 kl 19:05 »
Finns det någon snustillverkare här som med framgång lyckats använda stjälkar för att dryga ut sitt snus med? Jag skulle gärna vilja veta en metod som fungerar vad gäller malning och torkning för icke-bladdelar.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Snustillverkning
« Svar #34 skrivet: 10 nov-15 kl 09:30 »
Jag kör ned stammar i en kompostkvarn innan dom torkat,sen torkar jag dom knastertorra det sista i ugn sen maler jag dom 2ggr i en Elektrolux hushållsassistent med kött kvarn(dom gamla maskinerna är bäst 50-80-tal körde sönder en nyare variant på 5min då dom har plast kugghjul i vinkelväxeln)Har även röktorkat dom i en stor rökugn och gjort snus på bara stam vilket var ganska nikotinsvagt men en kraftig röksmak.Men nu tar jag 25%stam och kör i 4-5 dygn innan jag kör i resten(blad) och kör 2-3 dygn till tycker att konsistensen blir mycket bättre med  det grova stam mjölet och det blir mer snus.Pratade med en gubbe som hade varit med sin morfar och skördat tobak i östra skåne på 50-talet dom tog tillochmed vara på rotknölarna.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #35 skrivet: 11 nov-15 kl 15:51 »
Jag har nu testat med en liten sats stammar. Jag tog enbart de övre 3-4 decimetrarna och "hyvlade" ner dem till flisor i hushållsassistenten (en 80-talare). Nu har jag torkat fliset och tänkte testa att mortla ner det till ännu mindre bitar innan jag ska försöka göra mjöl av det med någon metod.

Jag har också en gammal hushållsassistent, en Bosch från 60-talet skulle jag tro. Möjligen testar jag med köttkvarnen i den.

Uppdatering 2015-11-12:
Jag fick bara ut en väldigt liten del mjöl. Fliset var för hårt för att hackas sönder av den utrustning jag har. Det måste nog till en kraftigare kvarn.
« Senast ändrad: 12 nov-15 kl 07:35 av Kahavia »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #36 skrivet: 14 nov-15 kl 11:54 »
Känner någon till om den råtobak man kan köpa på lösvikt för snustillverkning, t ex från Prillan, är fermenterad? Den doftar kraftigare än det tobaksmjöl jag producerat själv. Eller handlar det enbart om bättre torkning och andra tobakssorter?

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Snustillverkning
« Svar #37 skrivet: 19 nov-15 kl 17:32 »
Jag vet vad du menar.
Den tobaken du odlat denna säsong
Borde inte andvändas egentligen
Förrens nästa år , lagras i burkar med lock för ventilering då o då för att få fram en liknande arom, fermentering i sig.

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Snustillverkning
« Svar #38 skrivet: 19 nov-15 kl 17:39 »
Torka tobaken tills det är 12 % fuktighet kvar för att sedan lagras
I lämpliga slutna lådor

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Snustillverkning
« Svar #39 skrivet: 10 dec-15 kl 14:13 »
Igår började jag baka mitt första snus av egenodlad tobak. Jag fick bara ihop ett halvkilo på mina tolv plantor. Det var visserligen lite svinn i form av mögel men det hade inte gjort någon stor skillnad om allt kunnat räddas heller.

Jag hällde upp allt i en balja och noterade att volymen var rätt stor trots den ringa vikten. Då hällde jag upp det i en av Prillans plastlådor för ett kilo råtobak och såg att det var ju nästan samma volym! Hur kan det stämma? Antagligen var ju Prillan-satsen hoppackad genom transporten men ändå!?

Jag kommer ihåg att Prillans råtobak aldrig dammade vid hantering. Det gjorde däremot mitt tobaksmjöl. Det var helt enkelt mycket torrare. Därav skillnaden i vikt.

Men jag hade tänkt att utgå från Prillans recept med ca 120 gr salt och en liter vatten till 1 kg råtobak. Hur skulle jag göra i mitt fall? Jag bestämde mig till slut för att gå halvvägs och ta ca 8 dl vatten och 90 gr salt. Vi får se imorgon hur resultatet blir. Det doftar i varje fall väldigt gott från ugnen :)


Torka tobaken tills det är 12 % fuktighet kvar för att sedan lagras
I lämpliga slutna lådor
Vad använder du för att kolla fuktigheten i tobaken? Jag har en fuktighetsmätare för virke. Kan den fungera?
« Senast ändrad: 11 dec-15 kl 11:44 av Kahavia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser