Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Budgetbokashi  (läst 8007 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Budgetbokashi
« skrivet: 26 apr-15 kl 12:20 »
Tänkte göra en tråd om mitt bokashiexperiment. Inspirationen kommer härifrån: https://newspaperbokashi.wordpress.com/category/newspaper-bokashi/
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #1 skrivet: 26 apr-15 kl 12:33 »
1. Göra färskost av yoghurt, fil, kefir, etc. OCH SPARA VASSLAN.

Behöver: syrad mjölk, sil, skål. En liter ger mycket mer vassla än som behövs. Vill man ha det riktigt billigt så skaffar man syrningskultur och syrnar själv, eftersom mjölk brukar kosta mindre än fil. (i alla fall i Norge)

Biprodukt: Färskost (som ju är ganska dyr att köpa)

Jag går inte in på hur man gör färskost här, det är ett eget ämne, men jag fick mitt recept från den vise alsmäktige google.

Rekomenderar å det starkaste att använda en linneduk, bommullsduk, etc. istället för kaffefilter. Dom bara blev sladdriga och gick sönder när jag skulle klämma ut den sista vasslan.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #2 skrivet: 26 apr-15 kl 13:03 »
2. "Infisera" tidningspapper med bakteriekulturen fårn vasslan.

Behöver:
Vasslan från förra steget
Tidningspapper
socker, honung, melass, etc.
skål
vatten
plast

Tidningar dimper det ner i brevlådan vare sig jag vill det eller inte, så detta var gratis för mig. Plastpåsar är också nånting som dom flesta brukar ha mer av än dom behöver.

blanda:
6 delar vatten
1 del vassla
1 del socker, honung, melass, etc.

Melass ska tydligen vara det bästa (och billigaste) men jag hade bara socker hemma, så tog det. Kokade upp litegrann av vattnet och gjorde sockerlag för att det skulle lösa sig ordentlig, och såg till att det var ordentligt kallnat innan jag satte till vasslan.

Dränk tidningspapper i blandningen, se till att det är ordentligt genomblött. Låt sen överflödig vätska rinna av, men låt det inte torka. Packa ordenligt in i flera lager plast och pressa ut så mycket luft som möjligt.

Jag klippte rundlar av tidningspappret för att dom skulle passa i burkarna som jag tänkte använda sen, men det kommer jag aldrig mer att göra för det tog en evighet. Rekomenderar att bara ta hela tidningsblad och så riva dom i passande bitar senare om det behövs. Har man en makuleringsmaskin kan man ju köra dem genom den, men det är inget måste.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #3 skrivet: 26 apr-15 kl 13:22 »
3. Efter minst 2 veckor, ta ut tidningspappret och torka det. Bre ut mellan handdukar, häng i klänypor på et klästreck eller vad som nu passar. (Det luktade bokstavligen talat fitta!)

När tidningspappret är helt torrt, packa in det igen. Se till att det förvaras helt lufttätt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #4 skrivet: 26 apr-15 kl 13:33 »
4. Efter ca 2 veckor till, varva tidningspappret med matrester i lufttäta burkar. Håll bokashin borta från solljus.

Behövs:
Lufttäta behållare
Bokashi-tidningspapper
Matrester

Jag tycker att dom bokashihinkar som finns att köpa är på tok för stora, så jag tog syltburkar. Såna blir ju dessutom gratis om man ändå hade tänkt köpa sylt.

Det visade sig att mitt kompostavfall är väldigt torrt, så jag hade inga problem med vätska som samlade sig i botten på burkarna, men har man det så lägger man några cm. med absorberande material i botten. Kan vara tidningspapper, sågspån eller egentligen vad som helst som absorberar vätska och som man kan tänka sig att ha i sin jord.

Jag knökade burkarna så fulla som det bara gick för att det skulle vara så lite luft som möjligt i dem. När det inte fick plats mer satte jag undan dem obestämd tid. (men det ska vara minst 2 veckor)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #5 skrivet: 26 apr-15 kl 14:18 »
5. Blanda bokashin med jord.

Behövs:
1 del bokashi
minst 2 delar jord
diverse annat som du anser passar i en odlingsbädd
Hink

Nu när våren pockar på och det rycker i odlingsnerven kom jag mig äntligen för att dra fram mina bokashibyttor. Det luktade överraskande aptitligt när jag öppnade burkarna, nästan som något jag skulle vilja äta. Som någonting surt, syrligt inlagt. Och så hade det bildats massa vitaktigt svamplignande. Det är ett bra tecken vad jag förstår så jag klassificerar därmed experimentet som lyckat.

Jag la ett rejält lager med jord i botten på en hink, så fyllde jag på med bokashi, benmjöl, krossad grillkol, biobakt, sågspån, mera jord och annat som jag hade hemma och tror gör sig bra i jord för grönsaksodling. Så täckte jag allt med ett tjockt lager jord och ställde undan. Jag kommer att titta till det lite då och då för att se om det har rätt fuktighet. När det blir dags att använda jorden kommer jag tillbaka hit och berättar hur det gick!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #6 skrivet: 26 apr-15 kl 14:31 »
Så hur mycket kostar det här?

Det beror på om man måste köpa några nya redskap eller inte, men jag har bara använt sånt som är vanligt att ha i ett hushåll, inga specialredskap.

Så beror det på om man brukar köpa färskost eller inte. Eftersom färskost är ganska dyrt i affären, men kommer som en biprodukt av att göra bokashivasslan, så kan det tänkas att man sparar penga på det.

Dom förbrukssaker man behöver är:

Tidningspapper
Mjölk eller syrnad mjölk
socker, melass eller honung
vatten
jord
matrester

Vatten, matrester och tidningspapper brukar vara gratis, jord brukar finnas i trädgårdslandet, blomkrukorna eller skogen. Mjölk och socker behövs det väldigt lite av.

Kostar inte många kronor, skulle jag vilja säga.

Det är inte särskilt svårt, och kräver inte särskilt mycket arbete (jag klarade det ju...), och funkar även i lägenhet, men man måste ha tiden och tålamodet att vänta mens bokashin goar till sig. Både när man gör tidningspappret, själva bokashin och jorden efteråt.

Billigare och enklare än köpe-bokashi-system. Och mer praktiskt för oss som bor så till att vi har svårt att få tag på bokashiströ, bokashibyttor, bokashi-ditt och bokashi-datt.
« Senast ändrad: 26 apr-15 kl 14:37 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetbokashi
« Svar #7 skrivet: 26 apr-15 kl 14:41 »
Det finns ingen anledning att varken köpa bokashi eller göra någon egen, och framförallt inte på detta sätt! Först selekterar man bakterier som bryter ned enkla sockerarter, sedan svänger man plötsligt till bakterier som bryter ned ren cellulosa. Vanlig varmkompost fungerar utmärkt, precis som med mjölksyrning så finns det ingen som helst anledning att tillsätta mera bakterier än de som ändå kommer med avfallet hela tiden.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #8 skrivet: 26 apr-15 kl 14:55 »
Men vanlig varmkompost är svårt att ha i en lägenhet. Generellt känns det rumsrenare i en lägenhet att ha nånting som luktar pickles och är instängt i en burk än nånting som luktar matrester och står öppet och drar till sig ohyra. Särskilt om det är en hyreslägenhet, särskilt om hyreslägenheten är i källaren och hyresvärden bor i villan ovanpå och bostadsbristen är så stor att man inte vill riskera att komma på kant med sin hyresvärd.

Dessutom ska tydligen bokashi brytas ner till jord fortare än vanlig kompost sägs det. Om det stämmer vet jag ännu inte, vi får se hur det går. Men har man ont om plats och inte möjlighet att lägga upp stora komposthögar, som tex. i en lägenhet, så behöver det gå fort.

Kanske borde lagt tråden under inomhusodling istället...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetbokashi
« Svar #9 skrivet: 26 apr-15 kl 16:16 »
Men det du beskriver är ju just en vanlig varmkompost! Den luktar inget speciellt, och har ingen "ohyra". En näringsrik kompost, som den är om den innehåller matavfall, behöver inte vara speciellt stor, det  låter som du blandar ihop den med en näringsfattig trädgårdskompost!

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #10 skrivet: 26 apr-15 kl 16:57 »
Jag trodde att en varmkompost måste vara minst ca 250-300 liter för att kunna komma upp i rätt temperatur. Det var i alla fall vad jag hittade när jag sökte på nätet. Men om du vet hur man gör en varmkompost på ca. 10-20 liter för inomhusbruk, balkong eller terass utan att använda något särskilt med pengar, så berätta gärna! :)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Budgetbokashi
« Svar #11 skrivet: 26 apr-15 kl 17:06 »
Det finns många som hävdar att bokashi är onödigt, de flesta av dem brukar inte ha någon erfarenhet i frågan. För mig som också bor i lägenhet finns det inte så många alternativ. På kort tid förvandlar jag mina matrester och gammal uttjänt jord till näringsrik mylla. I år har jag hittills "skördat" 150 l jord (50% bokashi och 50% gammal jord) och 150 l är på tur i olika stadier att bli färdig jord. Till det kan man även lägga allt lakvatten jag får som har gjort mig helt självförsörjande på flytande näring. (har dyra kranhinkar)

Jag köper bokashiströ, men hoppas att ditt hemgjorda system kommer att fungera lika bra.

När jag letar efter info om komposter att ha inne i lägenhet så kommer bara maskkompost och bokashi upp. Så frågan är om man kan ha en vanlig varmkompost inne. Är den helt tät lär ju maten ruttna och är det lufthål så skulle inte jag vilja ha den inne när man fyllt på benrester.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetbokashi
« Svar #12 skrivet: 26 apr-15 kl 17:31 »
Det finns väl 10 000-tals installerade mulltor! De är i princip varmkomposter!

Om bakterierna i bokashiströet skulle skynda på nedbrytningen, så växer alltså dessa bakterier i komposten, varför skulle man då kontinuerligt behöva tillföra mera bakterier? Den enda vettiga effekten bokashi har är att det gör att folk regelbundet tillför (dyrt) strö till sin kompost, så att den hålls i bättre fuktbalans

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #13 skrivet: 27 apr-15 kl 17:06 »
Jahapp, jaja, så fint för dem... Men för oss oinvigda som inte vet hur man sätter upp en välfungerande varmkompost för ett litet hushåll med ont om plats, och för dom som helt enkelt föredrar det, så är fortfarande bokashi ett tänkbart alternativ.

Funderar på att lägga färskt matavfall i en hink med jord på samma vis som bokashin, och se om det blir någon skillnad i hur det bryts ner, och hur det växer i jorden sen. Visserligen är väl inte ett försök tillräckligt till at utesluta att en evt. skillnad beror på slumpen, då behöver man nog upprepa det några gånger, men ändå, kunde vart kul.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Budgetbokashi
« Svar #14 skrivet: 27 apr-15 kl 18:50 »
Det finns väl 10 000-tals installerade mulltor! De är i princip varmkomposter!

Om bakterierna i bokashiströet skulle skynda på nedbrytningen, så växer alltså dessa bakterier i komposten, varför skulle man då kontinuerligt behöva tillföra mera bakterier? Den enda vettiga effekten bokashi har är att det gör att folk regelbundet tillför (dyrt) strö till sin kompost, så att den hålls i bättre fuktbalans

Varför dissa någons arbete? Rädd för att pröva något nytt? Ok, varmkompost är toppen, men inte så funktionsduglig i lägenhet. Om det nu fungerar med bokashi så toppen. Det gör ju att man inte kastar matavfall ;D Själv har jag inget matavfall, det går genom höns och kaniner. Så för min del blir det varken eller...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetbokashi
« Svar #15 skrivet: 27 apr-15 kl 19:27 »
Varför dissa någons arbete? Rädd för att pröva något nytt? Ok, varmkompost är toppen, men inte så funktionsduglig i lägenhet. Om det nu fungerar med bokashi så toppen. Det gör ju att man inte kastar matavfall ;D Själv har jag inget matavfall, det går genom höns och kaniner. Så för min del blir det varken eller...

Jag har odlat bakterier i ett oändligt antal år, så det är inget nytt för mig att odla bakterier. Men jag brukar använda mig av en viss form av logik. I vissa fall finns det skäl att tillsätta bakterier som startkultur, men att kontinuerligt tillsätta samma bakterier som redan skall finnas där finns det ju ingen logiskt skäl att göra.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Budgetbokashi
« Svar #16 skrivet: 05 maj-15 kl 12:47 »
Hej, nu kastar jag mig in här bland åsikterna.
Midvinter - tack för en jättebra redogörelse för ett spännande expriment!
SofiaB - håller med dig om att det finns utrymme för alla varianter.
Kurt - jag tror säkert du kan en massa om varmkompostering utomhus, men alla har ju inte tillgång till plats för varmkompost. Sen finns det ju de som förespråkar kompostering i staplade plastbackar med mask inomhus. Eftersom jag vet vad det luktar när jag gräver om i mina varmkomposter ute i trädgården, kan jag tänka mig hur en varmkompost inomhus måtte lukta. Även mask behöver viss syretillgång och kan syret gå in kan väl lukten gå ut? Men om du har erfarenheter får du gärna berätta!

Säljare på nätet påstår att bokashi inte luktar, men de har ju intresse av att få det att verka jättebra. Midvinters expriment har fördelen att vara kommersiellt oberoende.

I min ungdom fyllde jag köksavfall i två öppna tioliters-hinkar ute på balkongen, utan varken mask eller speciella mikrober. Det blev - som Kurt säger - kompost av det. Hinkarna stod på balkong på sjätte våningen från typ januari till juni. Ohyra var inget problem, men inte hyresvärden heller ;-) Själv märkte jag inte av någon lukt men jag satt ju inte heller ute på balkongen vid den årstiden och när sommaren kom var lukten väck.




grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Budgetbokashi
« Svar #17 skrivet: 05 maj-15 kl 15:30 »
Midvinter> Kul att se ditt experiment Midvinter! Gillar när folk testar & delar med sig, tror jag följer ditt exempel och provar.

Kurt> Har du någon annan idé om hur det kan se ut i typ samma storlek så spotta ut det. Provar gärna det också.

Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Budgetbokashi
« Svar #18 skrivet: 01 aug-15 kl 18:27 »
Nu har jag använt bokashijorden till en plantering. Det som fanns kvar av matresterna som jag kunde känna igen var en mangokärna, två avokadokärnor och tidningspapper. Dessutom hittade jag några få klumpar som såg ut att vara rester från bokashin men dom var så nedbrutna att det inte gick att se vad det hade varit för nåt. Mest var det bara svart, fin mylla. Är nöjd med resultatet och kommer fortsätta med det här.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Budgetbokashi
« Svar #19 skrivet: 10 maj-16 kl 13:28 »
I veckans avsnitt av Odla med P1 intervjuas forskaren Cecilia Lalander vid SLU som forskar just på kompostering, och hon konstaterar helt korrekt att de mikroorganismer som tillförs när man köper s.k. bokashi inte har någon som helst effekt. Däremot innehåller bokashin också näringssubstrat, som i sin tur gör att det blir bra förhållanden för nedbrytning, men det kan man själv ordna i vilken kompost som helst helt utan någon bokashi.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718006?programid=1667

http://www.slu.se/en/departments/energy-technology/research/environmental-engineering/members/cecilia-lalander/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 2 användare
von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser