Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken tillsammans hela året?  (läst 3484 gånger)

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
Bocken tillsammans hela året?
« skrivet: 14 jun-11 kl 16:55 »
Snart kanske det dyker upp några getter här på gården också, och i sånafall Jämtgetter :) En sak jag har funderat på om man måste sära på Bocken när Killingarna har blivit Könsmogna och när dom har vuxit till sig så flyttar man tillbaka honom? Eller ska man bara ha getter och hyra in en bock? Jag vet inte hur ni gör men ni kan ju berätta :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 18:25 »
En till fråga. 
Hagen som de kanske ska ha består at en kulle med berg och skog, och lite gräs här och där, även mycket sly. Runt hagen är det nu tre trådar taggtråd. Om man kan kombinera eltråd med el och taggtråd utan el om de sitter en bit från varandra så att de inte blir strömförande skulle det funka? Då menar jag alltså en tråd underst plus en eltråd mellan varje taggtråd plus en högst upp. alltså 4 styckna eltrådar. Hagen är stor men ligger bredvid ett land med olika grönsaker, är det chans att de är mer intresserade av landet och gärna hoppar över dit?  :-[

Har också funderat på huset, jag vet inte om jag bara ska ha ett vindskydd med en stängbar dörr. Visst är det tillåtet om man har djur som klarar vårt klimat? Men då får vattnet inte vara på det stället utan lite längre ifrån huset för jag kan inte dra vatten längre än så. Jag vet inte ens om detta går i uppfyllelse, allt känns så krångligt.  :(
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 19:02 »
Jag vet inte ens om detta går i uppfyllelse, allt känns så krångligt.  :(


Kul att du funderar på getter  :)! Mitt råd är att inte skaffa djuren förrän allt det praktiska är klart. Här på forumets gettavla finns massor av kunskaper och erfarenheter att ta del av. Funderar du på jämtgetter så gå också in på allmogegeten.se

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 22:58 »
Runt hagen är det nu tre trådar taggtråd. Om man kan kombinera eltråd med el och taggtråd utan el om de sitter en bit från varandra så att de inte blir strömförande skulle det funka? Då menar jag alltså en tråd underst plus en eltråd mellan varje taggtråd plus en högst upp. alltså 4 styckna eltrådar.


Så här skriver Jordbruksverket i broschyren om djurskyddsregler får & get:
Om du använder taggtråd får den inte vara strömförande. Men det är tillåtet att kombinera taggtråd med strömförande slät elstängseltråd. Eltråden måste i så fall monteras på distanshållare på den sida av stängslet där djuren hålls. Det ska vara ett horisontellt avstånd på minst 0,15 m mellan taggtråden och den elektrifierade tråden. Taggtråden måste jordas på många regelbundet återkommande avstånd."

Men...även om man får - jag skulle aldrig vilja ta risken att en get försöker ta sig igenom ett taggtrådsstängsel. Ryser bara jag tänker på vad det kunde göra med juvret....  :'(

Ska du ha jämtgetter så tänk på att det är en utrotningshotad ras och att det finns genbank för den. Köp bara jämtgetter med genbanksintyg, bli medlem i föreningen allmogegeten och skriv på ett genbankskontrakt så dina getter kommer med i bevarandet. Och köp för allt i världen inte bara hongetter utan en bock också! Könsfördelningen (och den genetiska bredden i rasen) blir katastrofal om alla ska "låna bock". Samma bock då, förmodligen. Som blir pappa till alldeles för många killingar.

I regel kan bocken och geten gå tillsammans hela året, getterna brunstar bara under sensommar/höst/vinter. Inte på sommaren. Det du kan få problem med är om det blir killingar av båda könen, då kan det bli "tonårsföräldrar" av dem om de parar sig redan när det är runt 5 månader.

Och så finns det ett forum för frågor om allmogegetter, genbank och bevarande på www.allmogegeten.se också! ;)

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 16:50 »
Ja jag googlade lite om det sen och många sa att det hände många dödsfall med det tillsammans. Men vi har så som reglerna lyder i en kalvhage för att få dom att vänja sig vid taggtråd.
Blir nog inga getter endå, mamma tyckte om det men pappa var skeptisk och gillade det inte (men endå så har han velat ha getter länge) för han trodde att dom skulle äta rundbalsplast hela dagarna utanför hagen  ::) Hagen är ju faktist 2 hektar så jag tror att de skulle hålla sig inne. men när man har 140 kor och 30 höns, 1 kanin, 2 katter, 1 hund, 4 akvarium och tre ödlor så är det lite för mycket jobb med ytterligare djur.. vi har ju 250 hektar, men nej.. plats verkar det inte finnas  o:)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 18:29 »
Jag har 5 tjejer till salu i olika åldrar  :-[ Ska tyvärr separera och måste därför göra mig av med dem  :'(

Gosiga och trevliga hela bunten och naturligtvis med genbanksintyg!!
De går på eltråd i dag (4 st varav översta är för hästarnas skull när de går i den hagen) och det funkar fint tills snön isolerar för mycket - då får man ha elnät i stället - det finns oxå att köpa här...

Tänkte att sörmland passar ju bra..  o:)

Jag har ingen jättebrådska med att "bli av" med dem, vi har inte sagt upp huset än och har 3 mån uppsägningstid.

Vill man kan man få köpa med en getlösdrift som är godkänd för 12 getter - den byggdes förra sommaren och länsstyrelsen var impade över att den var så stadig och fin  :-[

Skicka pm om du är intresserad!
Mot nya äventyr!

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-11 kl 22:43 »
Hur brukar folk göra när de ska åka bort?  ??? Är rädd att min farmor och farfar inte riktigt klarar av att ta hand om dem :P
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-11 kl 16:09 »
SannaF - jag blir nyfiken på lösdriften! Hur ser den ut? Har du en bild kanske?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 18:58 »
Jag ska försöka komma ihåg att ta bild - påminn mig gärna om det inte kommit upp någon senast måndag - det är mycket nu..... o:)
Mot nya äventyr!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #9 skrivet: 18 jun-11 kl 13:02 »
Även jag är nyfiken!  Köpa, kopiera eller inspireras!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #10 skrivet: 20 jun-11 kl 14:44 »
Påminner Sandra nu :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 16:16 »
Okej.. jag är tjatig :P Putt igen  8)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Bocken tillsammans hela året?
« Svar #12 skrivet: 25 jun-11 kl 04:33 »
Just fasiken!
Kort har jag ju glömt!
Ska verkligen försöka komma ihåg idag!  :P :-[ :-X o:)
Mot nya äventyr!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser