Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flygplanspropeller ... är det någon ide ?  (läst 4015 gånger)

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« skrivet: 19 mar-10 kl 21:02 »
Jag har en flygplanspropeller med två blad ca 1 meter i dia .
Är det någon ide att fundera vidare om ett vindkraftverk av denna ?

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 23:07 »
Nä... det är nog ingen hit  ;)

Det ska vara annan stigning och fler blad. En vindsnurra rör sig relativt långsamt om man jämför med en propeller.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-10 kl 01:14 »
Här är en annan konstruktion. Kanske det går att bygga själv?

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article367956/Vertikal-vindsnurra-ska-varma-villan.html


esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-10 kl 07:11 »
Tack Getalina det var en intressant artikel  :D

Har sett en liknande konstruktion tidigare och haft planer på att bygga ngt liknande .

Propellern får snyggas till lite grann och lackas för att bli väggprydnad då i stället .
det är en gamal i trä .

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-10 kl 16:07 »
Min kusin berättade att vår farfarsfar inte gillade sina barnbarns uppfinning. Pappa och hans lille bror hade konstruerat en propeller som skulle generera ström. Först stod den ute på åkern och det var kanske inte så bra. För farfarsfar döpte den till "kalvadödaren"  ;D

Nåja den kom upp på taket så småningom men jag vet inte om den gjorde så stor nytta. Kul historia i alla fall.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-10 kl 21:11 »
Nä... det är nog ingen hit  ;)
Det ska vara annan stigning och fler blad. En vindsnurra rör sig relativt långsamt om man jämför med en propeller.

Tvärt om. Det kan vara en framkomlig väg.

Motivering:
Finns ingen anledning till fler blad. Det är det av "turbinens" totala svepyta som ger effekten. Inte hur många vingar som finns.

Ja den är konstruerad för högre hastigheter men vänd på det.
Den är framtagen för högsta möjliga effektivitet och aerodynamik. Det krävs rätt mycket arbete att själv ta fram den bästa vingprofilen och bearbeta fram den ur ett trästycke. Du kommer inte utan mycket transpiration fram till närheten av den kvaliten.

En högre hastighet är bättre för generatorer. Mindre växelåda med mindre förluster behövs.

Fixa en lagring och sätt upp den provisoriskt och se vad som händer. Ev häng på en broms och se hur mycket kraft den ger.







Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 09:20 »
Eftersom den fanns så , skulle det vara kul att testa .
Så tack för tips . Jag bor ju öppet och på en Ö så blåser gör det .

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-10 kl 17:05 »
Propellerns varvtal har med stigningen och ytan på bladen att göra. Man kan inte generellt säga att en vindsnurra har högt eller lågt varvtal utan det är alltså beroende på generatorn.

Har man något som måste gå långsamt t.ex en vattenpump väljer man stor yta på bladen alt. många blad och större stigning.

Som tidigare sagt så passar en högvarvig propeller oftast bättre för strömgenerering då de flesta generatorer har högt varvtal. Därför har man växellåda i en hel del stora vindkraftverk. Dessa är en stor felkälla.

Ju större propeller desto långsammare går de också. Periferihastigheten kan dock vara rätt lika.

Effekten är produkten av varvtalet och momentet så en snabbsnurrande kan lämna mer än en långsam trots att den långsamma kan ha mycket större vridmoment.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #8 skrivet: 22 mar-10 kl 17:09 »
Vingarna är ganska jämnbreda hela vägen från centrum till spets . mellan 15-20 cm .

 

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: flygplanspropeller ... är det någon ide ?
« Svar #9 skrivet: 22 mar-10 kl 19:06 »
Som en propeller är utformad så är det inte så mycket bredden på vingspetsen utan att den där har en annan vinkel än inne vid centrum.  Vingens hastighet är högre där och möter en luftström mer från sidan än framifrån. Själva propellern är utformad ungefär som en vinge med en rund och en plan sida där vinden ger ett tryck på ena sidan och ett undertryck på andra. Därför de olika "atackvinklarna"

Den har oftast ett idealiskt varvtal vid en given vindhastighet och det är där som möjligtvis problemet är. Verkningsgraden är förmodligen som högst vid normal flyghastighet och så kraftiga vindar kommer man inte upp i på marken.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser