Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att hitta friska höns!?!  (läst 6090 gånger)

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Svårt att hitta friska höns!?!
« skrivet: 31 aug-15 kl 21:01 »
För tredje gången var jag iväg idag för att köpa hem höns. Men trots förfrågan om sjukdom så har hönsen kalkben. Är det ok att de har detta? Varför verkar ingen tycka att det är ett problem med sjuka djur som säljs. Jag har själv försökt behandla  sjuka höns med kalkben, med dåligt resultat.
Tycker ni att det är ok att låta era höns leva med ohyra?

Gilbert

  • Gäst
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-15 kl 21:16 »
Köp inte livdjur så slipper du problem. Kläck själv och hämta ägg hos någon kompis eller någon du känner. Här säljs ägg och allt kallas "Avelsägg" med förhoppning att få lite mera betalt.

Många ägg som säljs håller inte måttet heller. Får man inte komma och hämta äggen och se höns och hönsgård skall man inte köpa. Vi har startat upp en helt ny hönsgård genom att kläcka själv och hämta ägg hos bekanta och därmed skakat av oss större delen av problemen.

Inte ens rasrena djur är rasrena skall du veta. All äggförsäljning har gått överstyr här på alternativ och det är dags att sanera! Man får ju inte tala om vilka som säljer dessa ägg och därmed finns ingen tillit till systemet.
« Senast ändrad: 01 sep-15 kl 11:19 av Gilbert »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #2 skrivet: 31 aug-15 kl 21:36 »
...Naturligtvis inte okey att sälja höns med kalkben...Tenutex kan hjälpa mot det om man råkar på det... Möjlighet finns ju att dom som sålde inte hade kunskap om den sjukdomen... Sedan när det gäller ohyra typ löss o kvalster så kan man generellt säga att det finns i nästan alla fågelbesättningar...Vår uppgift som hönshållare är b.la att hålla nere ohyreplågan för hönsen så gott det bara går...man förstår ju att det är plågsamt för hönorna...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 00:03 »
Just nu är det anarki i allt vad gäller höns, den här trenden med att alla skall skaffa höns är allt annat än problemfri det köps höns här och där och man ska testa nya raser stup i ett, man ska kläcka fram nya kycklingar året runt, det är ju enkelt för nästan alla äger en klockare idag, avelsägg skickas kors och tvärs över landet.
Samtidigt skapar folk ett sådant band till sina djur som inte är sunt då sjuka djur får vara kvar eftersom man inte ids eller vågar och vill avliva dem, och sedan avlar man på djur som kan vara osäkra kort pgra att de ofta blir sjuka eller påverkade av något.

Och inte nog med alla dessa hönsbytardagar där många utsätter sina djur för andra djur man inte har en aning om vad för bakgrund de har.


Svårt att hitta friska höns? Ja idag ser det nog inte bättre ut tyvär, sen gäller det att verkligen vara uppmärksam på vilka djur man väljer att ta hem.

Nästan alla hönsbesättningar har någon form av ohyra och en viss nivå får man också räkna med, men desto större ansvar har man dåmatt föröka hålla det på en acceptabel nivå och att inte vara bidragande orsak till att det sprids vidare, det gäller framförallt virussjukdomar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #4 skrivet: 01 sep-15 kl 06:13 »
Ha-ha, ungefär som detta inlägg skrev jag i en facebookgrupp nyligen. Det blev ett ramaskri!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 09:43 »
Forumets utformning skyddar faktiskt skumma äggsäljare! Nästan alla parasiter kommer med livdjuren eller besökare. Springer man själv i andras hönshus tar man alltså en risk.

Föder man upp höns från ägg till höna så blir det höns med störningar, hackkycklingar, överskott på tupp och någon död tupp/höna av normala orsaker.

Sjuka, skadade och höns med avvikande beteende skall gallras bort för att hålla en bra hönsgård.

När man läser om sjukdomar på forumet får man en föraning om näringsbrist och genetisk påverkan. De som går till Vetrinären med sin höna eller spjälar och gipsar och gör allt möjligt för att hålla en stackars höna levande är allra värst. När hönan dött efter 1-2 veckor har dessa varit de verkliga djurplågarna. Har man inte pondus nog att sköta sina höns skall man kanske inte skaffa höns. Höns är inget husdjur som hund och katt, de tillhör djurproduktion, ger ägg slaktas och konsumeras.

När vi försökte skaffa gäss träffade vi på personer som frågade om vi tänkte äta dem och då sålde man inte till oss. Har träffat på hönsägare som också frågat med vi hade ändå inte tänkt köpa då allt såg så grisigt ut, stackars höns och de kallade sig säkert djurvänner för de inte åt hönsen.
« Senast ändrad: 01 sep-15 kl 11:22 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 10:05 »
När ni skriver "nästan alla hönsbesättningar" så är det bra att "nästan" kom med. Vi har absolut inga parasiter trots 32 höns och tuppar. Vi släpper inte in någon obehörig i hönshuset och det värsta som kan hända är att få in en parasit.

Hönshuset är också byggt för storsanering, med målade glatta ytor som tål en tvätt som gör rent.

De höns/tuppar som gallrats har har använts till räv & grävling jakt och tupparna som haft lite matnyttigt har hamnat i grytan. Städar man bort avvikande djur så minskar problemen betydligt.

Höns måste kunna sandbada både ute och inne och ha utrymme att verka och slappa på. Har hönsen för lite utrymme blir det stressiga djur och de smakar sämre och blir oftare sjuka.

Kalkben oavsett antal skulle åka direkt om det fanns i vår besättning.








SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #7 skrivet: 01 sep-15 kl 14:21 »
Ja, det blir nog att kläcka fram egna nya höns. Ett av mina inköp, en tupp, som jag köpte av en "kunnig" person som lovade att hans djur var fria från sjukdomar, var ett av de värsta fallen jag sett. Den tuppen hamnade i gödselhögen kvickt. Efter att de flesta av mina höns och alla tuppar blev tagna av räven, så tänkte jag att det skulle vara trevligt med nya djur. Denna gång tänkte jag att genbanksdjur skulle vara bra. Men icke! Om det är såhär genbank fungerar så ger jag inte mycket för det... Okunskap är en sak men det finns ju kunskap att få och ingen ursäkt att inte läsa på om sina djur.
Undrar om folk tycker likadant om sina barn eller sig själva. Det är ju bara lite löss... Eller: Det är ju bara lite skabb i din hud... Det får man leva med. Hunden kanske kan leva med lite rävskabb?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #8 skrivet: 01 sep-15 kl 16:47 »
Permission och Gilbert, tummen upp för era inlägg  ;D. Oj, vad jag saknar gilla-knappen många gånger här inne på alternativet.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #9 skrivet: 01 sep-15 kl 18:13 »
Ja, det blir nog att kläcka fram egna nya höns. Ett av mina inköp, en tupp, som jag köpte av en "kunnig" person som lovade att hans djur var fria från sjukdomar, var ett av de värsta fallen jag sett. Den tuppen hamnade i gödselhögen kvickt. Efter att de flesta av mina höns och alla tuppar blev tagna av räven, så tänkte jag att det skulle vara trevligt med nya djur. Denna gång tänkte jag att genbanksdjur skulle vara bra. Men icke! Om det är såhär genbank fungerar så ger jag inte mycket för det... Okunskap är en sak men det finns ju kunskap att få och ingen ursäkt att inte läsa på om sina djur.
Undrar om folk tycker likadant om sina barn eller sig själva. Det är ju bara lite löss... Eller: Det är ju bara lite skabb i din hud... Det får man leva med. Hunden kanske kan leva med lite rävskabb?

Man ska nog inte blanda ihop löss med skabb...Starka höns sveper lätt iväg någon loppa i sitt bad om förutsättningar ges för det...Har man frigående höns så blir det ju lätt kontakt med det vilda eller vilda fåglar är i rastgården...Kan ju hoppa över en original loppa då....Det där med avelsägg...kycklingar utan mamma är väl inget att sträva efter...Lätt att räkna ut att en hönsmamma behövs för inlärande...

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #10 skrivet: 02 sep-15 kl 07:10 »
Jag har både naturruvade och maskinkläckta kycklingar. Det är ingen större skillnad på dem mer än att de maskinkläckta är lite större till växten. Så fort de verkade nyfikna på omgivningen satte jag upp ett galler till eras box med "kycklingstora" gluggar i. De har på egen hand smugit sig in i flocken och har idag alla skills som de andra kycklingarna.

Ja man har nog varit lite naiv när det gäller att ta in nya djur i hönshuset. Jag tror att mina hönor är friska så vitt jag kan se. Men jag ska nog vara försiktigare i framtiden.

Jag har ju en egen kläckare så det är inga problem att få nya kycklingar. Dock har jag dålig erfarenhet av avelsägg med usel kläckning. Vet inte vad som varit felet men av säkert fyrtio ägg som jag köpt har det blivit en kyckling. Betydligt bättre kläckning när jag använt egna ägg.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #11 skrivet: 02 sep-15 kl 18:20 »
Jag har både naturruvade och maskinkläckta kycklingar. Det är ingen större skillnad på dem mer än att de maskinkläckta är lite större till växten. Så fort de verkade nyfikna på omgivningen satte jag upp ett galler till eras box med "kycklingstora" gluggar i. De har på egen hand smugit sig in i flocken och har idag alla skills som de andra kycklingarna.

Ja man har nog varit lite naiv när det gäller att ta in nya djur i hönshuset. Jag tror att mina hönor är friska så vitt jag kan se. Men jag ska nog vara försiktigare i framtiden.

Jag har ju en egen kläckare så det är inga problem att få nya kycklingar. Dock har jag dålig erfarenhet av avelsägg med usel kläckning. Vet inte vad som varit felet men av säkert fyrtio ägg som jag köpt har det blivit en kyckling. Betydligt bättre kläckning när jag använt egna ägg.

Du har glömt den sociala biten...kan vara svårt att se...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #12 skrivet: 02 sep-15 kl 22:37 »
Sociala biten?

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #13 skrivet: 03 sep-15 kl 20:46 »
Sociala biten?
...Eller vad man vill kalla det för...Alla djurungar som går en tid hos förälder,föräldrar, finns ju en mening med det...går ju inte där i onödan...Kläcker man då ägg hej vilt t.ex med maskin ,japp då har ju kycklingarna ingen förälder...Att själv leka förälder får naturligtvis inte samma effekt, inlärande som dom behöver eller skydd och prat av hönsmamma ...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #14 skrivet: 03 sep-15 kl 21:14 »
Jaha, ja självklart skall de ha en mor!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #15 skrivet: 03 sep-15 kl 21:45 »
....Har man inte pondus nog att sköta sina höns skall man kanske inte skaffa höns. Höns är inget husdjur som hund och katt, de tillhör djurproduktion, ger ägg slaktas och konsumeras.
...
man får inte äta hund eller katt men höns måste man äta?

Självklart ska djuren skötas , men det är fritt att välja om man vill ha hönsen som husdjur eller produktionsdjur

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #16 skrivet: 03 sep-15 kl 22:15 »
Självklart är det så, djurägare accepterar sällan att andra påpekar deras djurhållning.

Det fråntar dock inte det faktum hur olika djur har domesticerats till vad de är idag.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #17 skrivet: 04 sep-15 kl 21:17 »
Jag köpte en gång 3 hönor av en förhållandevis "känd" och respektabel hönsägare som också varit driftig i hönskretsarna.

Inte ens det var garanti nog för att djuren skulle vara i bra skick, inga direkta symptom syntes till en början men två av det tre hönorna var döda efter 3 månader,  vilket elände det innebar och en ögonöppnare för mig ang de verkliga problem som hönstrenden innebär och som "peppar peppar" kanske kommer.

Älva af Fridhem

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #18 skrivet: 04 sep-15 kl 21:46 »
Har haft Hedemorahöns och värphybrider i ca 2 år nu och cream legbar i ca ett halvår, jag har peppar peppar aldrig haft någon form av ohyra ännu, trots att de går löst. Jag har haft erfarenhet av andra avels branscher tidigare, och var beredd på smittor av olika slag, och därför köpte jag kläckmaskin och kläckte fram egna.  När jag läser dessa inlägg blir jag glad att jag gjorde det valet, samtidigt ledsen att ytterligare en djurgrupp blivit besatt av okunniga, nonchalanta ägare...
Bor på gård med odlingar, höns, vaktlar, mjölkgetter, hästar och katter.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #19 skrivet: 05 sep-15 kl 02:01 »
 :D...Gott att höra att det finns dom som klarat sig utan kvalster...Verkar inte som att vilda fåglars kvalster är dom samma som finns i hönshus...http://www.fjaderfa.se/?p=19673 ....Börjar bli nojjigt att köpa höns  :o ... När man köper en stor och fin tupp som efter ett tag stupar blir man lite nojjig och försiktig ...tuppen brukar ju vara den som i princip är kvar längst.... Lite av ett lotteri att köpa...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 4 användare
javill, von tratt, Hokuspokus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser