Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!  (läst 3463 gånger)

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Hejsan!
Vi bor bredvid en otrevlig väg, och har barn, så vi behöver ett staket. Vi har en hel del gunnebostängsel liggandes (sånt grönt vävt som brukar vara på runt skolor och dagis). Vi vill försöka sätta upp det i trästolpar, även om det knappast skulle rekommenderas av någon fackman, eftersom trådarna det hänger på ska spännas hårt. I regel gjuter man ner metallstolpar. Vi tänkte ha 60x1750 furustolpar, och banka ner dem ca 70 cm. Funderar dock på att ha grövre dimension på hörn- och grindstolpar, kanske 100 mm. Någon som har tankar om detta, eller erfarenhet av liknande?

Det jag har mest grubblerier kring är nog hur jag ska fästa spänngrejen i stolpen. Alltså den längst ner på bilden.


En krok som på bilden nedan som går genom stolpen, och en stor bricka på andra sidan, är det enda jag kommer på. Är det lätt att få tag på sådana gängade krokar? Finns det andra sätt att fästa spänngrejen, alltså en krok, i stolpen?


Alla tips och tankar välkomna, tack så mycket!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-16 kl 13:20 »
Eller så kan du ha hörnstolparna i samma dimension, men sätta dit två snedsträvor ungefär som den som stålstolpen på din bild har. Det tror jag är mer effektivt.

Om du har trästolpar kan du ha en ögleskruv med trägängor, den behöver ju inte vara genomgående. Men den får ju vara ganska rejäl om du skall kunna spänna tråden ordentligt. Biltema har några olika:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Krok/Skruvoglor-2000020110/

Om du har svets kan du köpa franska träskruv och svetsa fast en bricka på skallen att fästa i. Det blir billigare och ännu rejälare.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #2 skrivet: 24 jun-16 kl 12:07 »
Hej!

Gör ett parallellogram i hörnen med en staglina så kan du spänna hårt. Bättre än en snedsträva- snedsträvan klarar inte lika hård sträckning om den inte är väldigt lång.
Även en nedgjuten järnstolpe måste stagas.
En krok genom trästolpen gör du enkelt av en gängstång, med bricka o mutter kan du sträcka tråden.

Mvh/ Bo
PS
 Stängselboken rekommenderas!
DS

 

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #3 skrivet: 26 jun-16 kl 10:51 »
Ett svart får:
Snedsträvor har jag tänkt att ha oavsett dimension. Men ska nog testa med 60mm och se hur det går. Det behöver ju inte hålla längre än fem år eller nåt. Tills pojken blivit stor nog att ha trafikvett, eller till stängslet ändå inte hindrar honom  :o

Har haft svårt att hitta varmförzinkade sådana skruvkrokar, vill nog helst ha maskingängor och dra dem genom stolpen. Men det kanske är överdrivet. De som ser lite färggladare ut kanske är varmförzinkade? Biltema verkar inte skilja på de olika typerna.

Hittade dessa:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/beslag/klammor-793063/

Fanns till 60mm, men det blir mer pengar till klämmor än till stolpar sorgligt nog.
Har ingen svets tyvärr, har väl tänkt införskaffa så småningom. Gör man sånt med en billig MIG eller krävs det rejälare doningar?

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #4 skrivet: 26 jun-16 kl 11:05 »
bo_i_dala:

Försöker visualisera parallellogrammet, men är inte riktigt med. Enda sättet jag får till ett parallellogram i mitt huvud är om man har en staglina utanför ändstolpen, sen en parallell lina på nästkommande stolpe. Typ | | |\|\ ... plus över- och underlinan. Är det så du menar? Troligen inte...
Tack för boktipset!

PS
Fick nästan lite kalla kårar när jag såg att jag fått svar av Bo i Dala! Min son heter Bo, och bor i Dala. Ibland kallar vi honom Bo i Dala. Det är honom vi ska stängsla in! Vilket Dala bor du i (finns säkert flera i landet)?
DS

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #5 skrivet: 26 jun-16 kl 11:15 »


PS
Fick nästan lite kalla kårar när jag såg att jag fått svar av Bo i Dala! Min son heter Bo, och bor i Dala. Ibland kallar vi honom Bo i Dala. Det är honom vi ska stängsla in! Vilket Dala bor du i (finns säkert flera i landet)?
DS

Kanske är han som sitter här och lurar dig till att bygga stängsel som han kommer genom.. Har han egen surfplatta, ungen?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #6 skrivet: 26 jun-16 kl 17:12 »
bo_i_dala:

Försöker visualisera parallellogrammet, men är inte riktigt med. Enda sättet jag får till ett parallellogram i mitt huvud är om man har en staglina utanför ändstolpen, sen en parallell lina på nästkommande stolpe. Typ | | |\|\ ... plus över- och underlinan. Är det så du menar? Troligen inte...
Tack för boktipset!

PS
Fick nästan lite kalla kårar när jag såg att jag fått svar av Bo i Dala! Min son heter Bo, och bor i Dala. Ibland kallar vi honom Bo i Dala. Det är honom vi ska stängsla in! Vilket Dala bor du i (finns säkert flera i landet)?
DS


Hej!!!
Mitt Dala ligger i Falköpings kommun- vart ligger ert Dala??!

Kan inte lägga in bild- försöker förklara parallellogram

Slå ner hörnstolpen i hörnet- ytterligare en stolpe ca 3 m närmare "nästa" hörn (blir en stolpe i staketet)

Fäst en sträva mellan dessa två stolpar ( i toppen)- detta görs med en sträva som är lika lång som det är mellan stolparna i marknivå- dimension kan lämpligt vara 3x3 tum

Nu ska du dra en staglina från hörnstolpen (så långt ner mot marken du kan)

Staglinan ska sedan fästas i den andra stolpen (så långt upp du kan)

Nu sträcker du staglinan så hårt att denna sträckningen är lite hårdare än den kraft som sedan staketet kommer att utöva på hörnstolpen. Detta kan du justera lite när du är klar m staketet. Sträckning görs enklast med  https://www.bole.se/tradspannare-stabil-1-st-sb

Ditt gunnebo sträcker du med en gängstång där du bockat en krok i änden.

MVH/ Bosse



symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #9 skrivet: 28 jun-16 kl 16:11 »
Kanske är han som sitter här och lurar dig till att bygga stängsel som han kommer genom.. Har han egen surfplatta, ungen?

Nää... men han snor min mobil regelbundet. Lurt det här, hehe!

 

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #10 skrivet: 28 jun-16 kl 16:25 »
Hej Bo! Då finns det åtminstone två Bo i samma Dala!

Har sett den där modellen några gånger nu (är väldigt uppmärksam på andras staket nu för tiden), och tänkt att det kanske var det du menade. Det verkar vara ett bra alternativ. Jag har vantskruvar, kanske går att använda dem även till denna lina. De där "trissorna" vet jag inte hur man använder.

Tack för alla tips!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Sätta upp gunnebostängsel i trästolpar, behöver tips!
« Svar #11 skrivet: 30 jun-16 kl 21:29 »
Hej!

Jag skickar dej ett mejl


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser