Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granatäpple.  (läst 11223 gånger)

nysse

  • Inlägg: 307
Granatäpple.
« skrivet: 04 mar-11 kl 09:56 »
Nån som har planterat granatäpplefrö ? Hur gick det ?

carstens

  • Inlägg: 5
    • Gästrikland
    • Kvarnåsen
SV: Granatäpple.
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 10:12 »
Bra! De formligen sprutar ur jorden.

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Granatäpple.
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 10:47 »
Skitbra, 8 av 8 planterade skjöt upp.
Fast de klarar inte torka så bra  :-[ Har bara 1 av 8 kvar sedan blomstervakten glömde av dem.

Den som är kvar är en ganska grov rackare än så länge, 25cm.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Granatäpple.
« Svar #3 skrivet: 04 mar-11 kl 10:57 »
 :D
jag provade sätta några frön.. kul att höra att det ska växa bra och att man inte får glömma vattna..  men kan man tro att man får frukt ..  man får nog nöja sig med en grönväxt..eller? ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Granatäpple.
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 11:09 »
De växer bra här också!    ;D

Det flesta kärnor vi hittar på åker ner i jorden för att provplanteras! 

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Granatäpple.
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 11:11 »
Behandlar ni fröna på nåt sätt innan ni sätter dom?
Eller kan man bara ta frön ur en färsk frukt o sätta i jord?

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Granatäpple.
« Svar #6 skrivet: 04 mar-11 kl 11:14 »
Mina granatäpplen hade glömts längst in i kylen och torkat ihop till en fas då vi inte ville äta dem...
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Granatäpple.
« Svar #7 skrivet: 04 mar-11 kl 14:43 »
Jag gjorde som man brukar göra med tomatfrön ta bort vätskan runt frö och torka på papper .  kostar inget att prova.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Granatäpple.
« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 14:47 »
Jasåklart att man kan göra som med tomatfrön, tänkte inte på de :-\ Tack!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Granatäpple.
« Svar #9 skrivet: 04 mar-11 kl 22:04 »
Torkar på hushållspapper brukar det vara. Men jag kanske skall tillägga att det inte är jag som har huvudansvaret för den delen här i familjen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Granatäpple.
« Svar #10 skrivet: 04 mar-11 kl 22:12 »
Det skadar nog inte att skölja av fröna i vatten. Fruktkött brukar innehålla groningshämmande medel, som det är tänkt fröna skall tvättas rena från i djurens magar. Men det verkar ju som att det inte är så kritiskt på just granatäpple

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Granatäpple.
« Svar #11 skrivet: 17 mar-11 kl 10:32 »
Tack för alla svar.....Då så tester jag.....

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Granatäpple.
« Svar #12 skrivet: 19 mar-11 kl 00:06 »
Kollar denna tråden med spänning o intresse :)

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Granatäpple.
« Svar #13 skrivet: 03 apr-11 kl 22:00 »
Jag har runt fyra plantor som är inne på tredje året nu. De har fått tagit en del stryk då jag inte kunde övervintra dom första året, men nu växer dom bra igen.
Jag tog frön direkt från en frukt och sådde. Det har inte kommit några blommor än, men jag väntar spänt. Lycka till med dina frön!

mvh Markus

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Granatäpple.
« Svar #14 skrivet: 21 jan-15 kl 17:32 »
Nu är min planta snart 7 år. Ca en halvmeter hög och börjar skjuta skott och sätta blad efter vintern. Hoppas på att få ut den i ett varmt soligt läge i sommar, hoppas verkligen på blommor...

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Granatäpple.
« Svar #15 skrivet: 08 nov-15 kl 21:03 »
Nu är min planta snart 7 år. Ca en halvmeter hög och börjar skjuta skott och sätta blad efter vintern. Hoppas på att få ut den i ett varmt soligt läge i sommar, hoppas verkligen på blommor...

Hur gick det med plantan i somras?

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Granatäpple.
« Svar #16 skrivet: 21 feb-16 kl 11:27 »
Det gick sådär kan man väl säga. Inga blommor i somras. Nu är den väldigt stressad, vilket den har varit varje vårvinter. Man måste nog ha ett orangeri eller något bra övervintringsställe för att klara dom. Tycker synd om den nu och funderar om det är värt att ha kvar den.

Någon annan med erfarenhet av granatäpplen?

/Markus

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Granatäpple.
« Svar #17 skrivet: 21 feb-16 kl 21:24 »
Min mamma har ett ganska så stort granatäpple träd. Det står i ett uterum med mycket ljus och värme på vid behov. Jag vet inte riktigt hur många år det är. Men det kommer med vackra orangea blommor som hon brukar pollinera med en pensel. Det blir frukt också, men de hinner inte bli så stora och inte hinner de mogna på trädet. Jag tror inte heller att frukten har lyckas eftermogna inomhus någon gång, utan den liksom skrumpnar ihop, än så länge i alla fall. Men oavsett så är det väldigt vackra blommor och fint träd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser