Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga elmoped  (läst 12674 gånger)

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #60 skrivet: 25 apr-16 kl 10:04 »
ja det är ju just det att de är halvladdade som är lite märkligt . när den kommer ner till ca 12.4-12.3 och man gasar fullt så börjar den att hacka och blinka på lågt batteri , när man sen släpper gasen så går den upp på halvt på batteristapeln . tycker det känns som nått skumt , undra om det är något som slår ifrån när den kommer ner på (för) lågt eller om det är någon anslutning som inte är som den ska eller om batterierna helt enkelt inte klarar att leverera den höga strömmen när det inte är fullt , men hacka sig fram? 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #61 skrivet: 25 apr-16 kl 10:09 »
Rigga upp så du kan mäta batterispänningen under körning. Då är det lätt att se hur mycket spänningen verkligen sjunker i vart och ett av batterierna när det går tungt.

Är batterierna avsedda för elfordonsbruk med låg inre resistans osv, eller är de av en typ som inte är tänkt att kunna belastas med höga strömmar (typ fritidsbatterier, reservkraftbatterier etc)?

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #62 skrivet: 25 apr-16 kl 10:21 »
jadu det är några 30ah från biltema till gräsklippartraktorer och liknande , är väll egentligen vanliga startbatterier skulle jag tro (kalcium/kalcium teknologin står det på biltema?) . men det är ju märkligt att det hackar som om att det slår ifrån om man gasar fullt . det borde väll bara bli slött ? men det kan ju vara ett djupurladdningsskydd på den som slår ifrån , ja jag får mäta upp den mer men gissar på batterierna
« Senast ändrad: 25 apr-16 kl 10:29 av husbehov »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #63 skrivet: 25 apr-16 kl 11:08 »
Jag gissar att det är ett underspänningsskydd i motorstyrningen som stänger av den helt och hållet under en viss gräns.

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #64 skrivet: 25 apr-16 kl 11:49 »
ja så är det tror jag med . bättre batterier måste införskaffas , men då får båten dom här så blir det inte helt förgäves

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #65 skrivet: 25 apr-16 kl 13:22 »
En intressant sak med mätning under körning skulle förstås kunna vara att se om båda batterierna tappar lika mycket spänning vid belastning eller om det ena är sämre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #66 skrivet: 25 apr-16 kl 13:42 »
Något som är intressant när man sätter ihop batteripaket, oavsett om det är två bilbatterier eller 2000 AA batterier är att testa deras individuella kapacitet. Blir ju viktigare när man seriekopplar än när man parallellkopplar, men det är ju inte kul att släpa dödvikt heller. Säg att det ena av dina bilbatterier håller 15 Ah och det andra 3 Ah, inte kul :(

Jag hanterar rätt många 1,2 V NiMh AA och har tagit för vana att testa dem eftersom de kan ligga på mellan 0,1 och 2,7 Ah och det är lagom kul att få med några klena i en laddning och tro att ett instrument skall hålla strömmen en hel dag.

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #67 skrivet: 25 apr-16 kl 14:08 »
ja jag vet inte riktigt men dessa batterier har aldrig använts heller , sprillans nytt . bara stått i uppvärmt utrymme och alla håller 12.8 i vilospänning och alla håller samma spänning när jag kört tills det börjat hacka ca12.3-12.4 . har provat att ladda alla separat med . det är 4 stycken batterier 12v 30ah . nej är någon cell död blir det ju en last som drar ström . om vi säger att det vore en dålig anslutning i de rappliga kabelanslutningarna då ? då borde det märkas ännu mer vid låg spänning ?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #68 skrivet: 25 apr-16 kl 14:25 »
Det beror ju på, på vilket sätt en cell är "död". Om det har blivit kortslutning i den (vanligt på batterier som har frusit eller skakat sönder) så fungerar den ju som en belastning. Men skulle däremot en cell ha tappat kapacitet av någon anledning (kanske inte blev fylld med rätt mängd syra på fabriken) eller om det är dålig kontakt i någon förbindning mellan celler, så kan batteriet visa sig svagt vid belastning fastän tomgångsspänningen är normal.

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #69 skrivet: 25 apr-16 kl 14:48 »
så , hur ska jag kolla om så är fallet ? tänkte dock löda och dra på krympslangar iaf för jag gillar inte de billiga kabelskorna och kopplingarna de använder i dom här satserna.  men det känns som om batterierna inte kan leverera tillräckligt med ström när spänningen faller , ska kolla om det är möjligt att öppna och kolla syranivåerna på dom

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #70 skrivet: 25 apr-16 kl 17:17 »
Jag skulle helt enkelt ladda alla fullt och sedan köra moppen på bara ett åt gången och se hur långt du kommer.

Du har väl tillräcklig area på kablarna?

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #71 skrivet: 26 apr-16 kl 06:56 »
ja kablarna från batterierna är grövre än resten i satsen iaf, därför jag vart att fundera på kabelskorna och anslutningarna, de var ju inte de fastaste jag tryckt ihop direkt . jag kan inte köra ett batteri åt gången på mopeden men skulle ju kunna testa dom på båtmotorn , jag provar att löda och köra med krympslang först tror jag

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #72 skrivet: 26 apr-16 kl 09:47 »
Om det hade varit stort spänningsfall i dåliga anslutningar mm så borde det ju dels bli svårartad varmgång där och dels borde det märkas även vid fulladdade batterier.

Varför inte palla upp cykeln med bakhjulet i luften, köra för fullt och belasta lagom mycket med bromsen, och under tiden mäta spänningen i de olika batterierna samt spänningsfall över olika delar av kablaget?

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #73 skrivet: 28 apr-16 kl 08:46 »
ja det hade det ju blivit då och hade nog märkts med . nej jag tror helt på den teorin att batterierna inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm när spänningen fallit så det slår ifrån för underspänning . bättre lämpade batterier behövs nog till den . dom väger ju dessutom 53.6 kilo tillsammans .

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: bygga elmoped
« Svar #74 skrivet: 29 apr-16 kl 08:00 »
Tyvärr är det precis så bly fungerar eller snarare inte fungerar.
Men som redan skrivits i tråden så måste du kolla spänning under belastning.
du bör köp någon mätare som kan sitta på varje batteri under färd så du vet när du ska sluta gasa tex denna
http://www.hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=17864
dock kan du bara mäta spänning om du tar ut mer är 30A när du kör
tar du ut under 30A så kan du både se spänning och ström
« Senast ändrad: 29 apr-16 kl 09:31 av Alexn72 »

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #75 skrivet: 29 apr-16 kl 12:18 »
nej jag lägger inte ner någon mer energi på detta batteripack . det måste uppgraderas till litium om det ska bli något vettigt av den i slutändan iaf . båten får dom här batterierna :)

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: bygga elmoped
« Svar #76 skrivet: 01 maj-16 kl 11:26 »
nej jag lägger inte ner någon mer energi på detta batteripack . det måste uppgraderas till litium om det ska bli något vettigt av den i slutändan iaf . båten får dom här batterierna :)
elbil.forum24.se
kolla under köp och sälj. där finns batteri sen behöver du laddare och bms

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #77 skrivet: 02 maj-16 kl 11:13 »
det blir senare , nu är det annat som måste prioriteras men ska kika på det , tack för tipset :)

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: bygga elmoped
« Svar #78 skrivet: 07 apr-18 kl 06:59 »
Hej!
Var köpte du själva hjulet och elkittet?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #79 skrivet: 07 apr-18 kl 08:05 »
Trådstartaren finns inte kvar på forumet, så det är knappast troligt att det kommer något svar. Läser man mellan raderna i första inlägget så får man en känsla av att det kan vara köpt av en tillfällig nasare - kanske på Blocket eller liknande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser