Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217228 gånger)

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1700 skrivet: 17 sep-16 kl 10:53 »
Kentucky burley och Black mammuth blev det i år..
Gör rätt mycket i massa, om man kan mala hela bladet med nerv.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1701 skrivet: 18 sep-16 kl 09:42 »
Jag har sparat en massa mitt nerver men inte kommit på hur dom ska bli söndermalda. Tänkte göra snus nån dag.

Jo då jag har odlat tobak i år med men dom kom ut så sent, efter midsommar :-[ så jag räknade inte med någon skörd eller tobak att tala om.

Men vädrets makter har varit med mej så det blir nog endel iallafall. Odlar Alida i år och jag måste säja att dom är mkt lika Maryland.
Det ser ut som jag ska få frön tom. Spelar ingen roll iof för jag har massor med frön.

Ska se om jag får till nån bild senare.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1702 skrivet: 03 okt-16 kl 11:34 »
Har nu fermenterat i mitt skåp i ca.17 dagar ligger runt 75_85% fuktighet och ca45 grader
Så nu till min fråga. När jag började fermentera så lyckades jag komma upp i en temp  på ca 70grader några timmar,är tobaken förstörd eller är det bara att köra på"vilket jag gör" 
Har även en del grön torkade tobak hängande i carporten. Kan man fermetera dessa eller bör dom slängas?
Tänkt göra cigarrer av detta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1703 skrivet: 03 okt-16 kl 16:16 »
 :D...Bara kör på...notera hur doft förändras vilket kan vara värdefull kunskap... Jag har läst om dom som tar blad som inte har blivit bruna..kör dom växlingsvis i ett fermenteringsskåp...Värme någon eller några dagar...sedan ut med dom...sedan in i skåpet igen för att se om det hjälper...Då fukta dom...

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1704 skrivet: 11 okt-16 kl 10:20 »
Har ju en hel del tobak hängande på tork. IFall man inte hinner eller orkar  fermentera allt i år, tar tobaken skada av att hänga i -grader under tak med ventilation?  Eller bör man plocka in den i rumsvärmen?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1705 skrivet: 16 okt-16 kl 11:47 »
Tobaksblad är som läskpapper...Jag har inte lyckats med tobak utomhus vintertid,eller uthus...Kallvind på huset kan ju gå bra för där är väl fukten lägre...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1706 skrivet: 16 okt-16 kl 13:16 »
Hur långt norrut kan man odla piptobak?  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1707 skrivet: 17 okt-16 kl 09:37 »
Vad jag vet så odlade man i Härnösand på 1800talet och med tanke på klimatförändringarna så kan man kanske komma en bra bite upp så du ligger nog bra till

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1708 skrivet: 17 okt-16 kl 09:39 »
Tobaksblad är som läskpapper...Jag har inte lyckats med tobak utomhus vintertid,eller uthus...Kallvind på huset kan ju gå bra för där är väl fukten lägre...
Hur gjorde man förr då? Hade dom värme i tobaksladorna?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1709 skrivet: 17 okt-16 kl 15:28 »
brakelund...Bonden skördade på hösten,torkade bladen så dom blev bruna i speciella lador som gick att ventilera som man ville...En del hade lador som man kunde elda i...Man höll koll på fukten...Mycket fukt lika med mögel...När dom var färdigtorkade och bladen var fint bruna kom monopolet och hämtade tobaken och vidareförädlade den...Så bonden hade inte tobaken i ladan över vintern vad man kan förstå...

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1710 skrivet: 17 okt-16 kl 18:35 »
brakelund...Bonden skördade på hösten,torkade bladen så dom blev bruna i speciella lador som gick att ventilera som man ville...En del hade lador som man kunde elda i...Man höll koll på fukten...Mycket fukt lika med mögel...När dom var färdigtorkade och bladen var fint bruna kom monopolet och hämtade tobaken och vidareförädlade den...Så bonden hade inte tobaken i ladan över vintern vad man kan förstå...
Aj då, jag som fortfarande skördar för fullt och har endast plats att hänga ute under tak.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1711 skrivet: 17 okt-16 kl 19:11 »
Aj då, jag som fortfarande skördar för fullt och har endast plats att hänga ute under tak.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Har du flyt bor du i ett område med låg luftfuktighet...Annars finns metoden att lägga i buntar under filt för att snabba på processen men jag tycker metoden är svår...blir lätt kompost om man inte är synnerligen flitig med omläggning av buntarna...

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1712 skrivet: 18 okt-16 kl 09:50 »
Jag har ca 15-20% av skörden hängande ute under tak eller kvar på planta. Det är extremt trögt att få bladen att färga om till brunt. Det gick fint fram tills slutet av september men därefter blev det NO-vind och kallare. En normalhöst kanske det hade gått ett par tre veckor in i oktober? Ett speciellt problem var en storm i början av oktober som torkade somliga av bladen jag hängt upp på bara ett par dagar medan mittnerven fortfarande var tjock med massor av fukt. Dessa blev gröna förståss...

Bladen som jag har kvar på tork hänger som tur är i en flyttbar ställning så jag kan ta in dem i garaget somliga nätter. Där är det varmare men tyvärr mycket mycket torrare. Svårt läge just nu.

Halva rusticaskörden blev kasserad. Jag lyckades inte få de bladen att färga om. Testade även att hänga hela plantor men även dessa torkade grönt. En del blad lade jag på hög och kuperade två gånger om dagen. Efter bara två dagar hade de börjat kompostera så jag slängde allt i komposten. Mina Virginia, Small stalk och Havanna lyckades jag bättre med som tur är. Snuset räcker inte ett år som tänkt men kanske 9 månader i varje fall.

Inför nästa år funderar jag på att ha så många plantor att jag kan ha en årsförbrukning av färdigtorkad snustobak redan den siste september. Resten av skörden skiter jag i. Det blir för besvärligt om man inte har bättre torkanordningar. Skulle tro att 60 plantor av större sorter räcker?
« Senast ändrad: 18 okt-16 kl 09:58 av Kahavia »

 

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1713 skrivet: 18 okt-16 kl 10:26 »
Jag har ca 15-20% av skörden hängande ute under tak eller kvar på planta. Det är extremt trögt att få bladen att färga om till brunt. Det gick fint fram tills slutet av september men därefter blev det NO-vind och kallare. En normalhöst kanske det hade gått ett par tre veckor in i oktober? Ett speciellt problem var en storm i början av oktober som torkade somliga av bladen jag hängt upp på bara ett par dagar medan mittnerven fortfarande var tjock med massor av fukt. Dessa blev gröna förståss...

Bladen som jag har kvar på tork hänger som tur är i en flyttbar ställning så jag kan ta in dem i garaget somliga nätter. Där är det varmare men tyvärr mycket mycket torrare. Svårt läge just nu.

Halva rusticaskörden blev kasserad. Jag lyckades inte få de bladen att färga om. Testade även att hänga hela plantor men även dessa torkade grönt. En del blad lade jag på hög och kuperade två gånger om dagen. Efter bara två dagar hade de börjat kompostera så jag slängde allt i komposten. Mina Virginia, Small stalk och Havanna lyckades jag bättre med som tur är. Snuset räcker inte ett år som tänkt men kanske 9 månader i varje fall.

Inför nästa år funderar jag på att ha så många plantor att jag kan ha en årsförbrukning av färdigtorkad snustobak redan den siste september. Resten av skörden skiter jag i. Det blir för besvärligt om man inte har bättre torkanordningar. Skulle tro att 60 plantor av större sorter räcker?
Samma här. Det verkar som om det är kört med att få dom bruna. Men frågan är ju om det går att göra snus på gröntorkade blad?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1714 skrivet: 18 okt-16 kl 17:48 »
Samma här. Det verkar som om det är kört med att få dom bruna. Men frågan är ju om det går att göra snus på gröntorkade blad?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Jag hade en del blad som var bruna på ovansidan men lite grönaktiga på undersidan när jag gjorde snus förra året. Kanske var det en tredjedel av bladen. Det snuset blev ok tyckte jag.

De sista bladen den säsongen blev lite mer gröna och de fuktade jag igen och körde dem i ugnen i en lufttätt stor glasburk i 40-48 timmar. Temperaturen var ca 60 grader (det lägsta jag kunde ha). Jag öppnade burken några gånger och släppte ut lite gaser och fuktade igen, med vatten samt även med whiskey någon gång  ;D När det var klart luktade det cigarr av bladen och det mesta gröna var borta   :)

Viktigt att fukta bladen så de blir mjuka igen. Då kan man lägga dem på hög som man gör en rulle av. Sedan ner i burken som en spiral typ. Jag körde nog 30 blad åt gången i den burken (1 liter) men det hade fått plats några till. När man öppnar burken för att lufta kan det vara bra att veckla ut rullen en stund för säkerhets skull så att gaserna försvinner.

Jag tänker göra så även i år med en del blad, kanske uppåt 100 st sammanlagt. Dock blir det två burkar i taget denna gång.


Edit: Möjligen var burken jag använde lite större än 1 liter, jag tror det var denna: http://sem.e0.se/ebutiken/glas-och-keramik/glasburk-fido-15-liter-blue-top/
« Senast ändrad: 19 okt-16 kl 17:03 av Kahavia »

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1715 skrivet: 22 okt-16 kl 09:16 »
Har också många grön torkade blad.
Tänkte göra något liknande. Men tänkte pröva med att ta in dom,torka dom torra,hänga ut dom igen ta in dom.osv  För att se om dom blir bruna.
Vad tror ni skulle det fungera eller blir bladen smaklösa?   
Cigarrer skall det bli.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1716 skrivet: 23 okt-16 kl 17:03 »
Har också många grön torkade blad.
Tänkte göra något liknande. Men tänkte pröva med att ta in dom,torka dom torra,hänga ut dom igen ta in dom.osv  För att se om dom blir bruna.
Vad tror ni skulle det fungera eller blir bladen smaklösa?   
Cigarrer skall det bli.

Jag testar något liknande med de flesta kvarvarande bladen just nu. Jag har en flyttbar torkställning som hängs upp i taket. Jag tar in den i garaget de flesta nätter så de får torka. Sedan ut igen för att dra åt sig fukt. Bladen färgar om men det går långsamt. Inomhus finns värme men ingen fukt och utomhus är det tvärtom. Och blåser det så torkar de även utomhus så det är bra att skydda dem från vind!

Jag har också nyss kört en massa blad i ugnen, som jag beskrev ovan. De färgar ju om och luktar fermenterat men jag vet inte om processen verkligen bryter ned klorofyllet helt. Doften ändras i varje fall för varje gång jag luftar burken. Den går från "gräsig" till "cigarr". Jag körde dem i 60 timmar denna gång.

Ytterligare ett gäng har jag lagt på hög i en låda. De skördades helgröna i går och var de sista jag hade kvar på planta. Redan idag ser jag att de börjat bli gula!
« Senast ändrad: 23 okt-16 kl 17:10 av Kahavia »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1717 skrivet: 27 okt-16 kl 21:01 »
Nu när vi fick västliga vindar och lite varmare väder börjar bladen som hänger på tork att bete sig som de ska igen :) Nu får de hänga ute även över natten några dagar.

De black mammoth som jag lagt på hög gulnade väldigt snabbt och redan efter tre dygn hänger de på tork.

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1718 skrivet: 09 dec-16 kl 15:13 »
Ni som rullar egna cigarrer! Hur gör ni med bladen innan rullning? Sträcker ni bara ut dom för hand lägger i press eller kavlar ni dom.? För att få dom så raka/platta som möjligt.

Kessu

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1719 skrivet: 28 jan-17 kl 16:26 »
Hej på er alla tobaks vänner!
Suttit och läst er intressanta diskussion under ett antal kvällar. Detta med tobaks odling måste man ju bara testa. Beställde Rustica, Burley och Virginia frön från tobaccoseed.co.uk nån annan som beställt därifrån, vad har ni för erfarenhet av den leverantören?
Många som tycks använda sin tobak till snus och kanske nån är intresserad av ett recept på det snus som jag har blivit inkört på under det glada 80 talet. Det hette Strenbergs snus och tillverkades i Jakobsstad. Strengbergs tobaksfabrik grundades 1762 köptes under 1990 talet upp av Swedish Match som lade ner verksamheten 1998. Men receptet på detta i min värld Riktiga snuset verkar finnas bevarat  :)

Blandning 1

3 msk salt
1 msk glyserol
1,25 l vatten
1 kg tobak

Salt och glyserol blandas i ljummet vatten. Mal tobaken och blanda i. Lägg blandningen i en ungnsform med lock och baka i 80-85 grader i 4-5 dygn. Temperaturen får ej överstiga 90 grader så kolla hur mycket termostaten på ungnen falskar.

Blandning 2

30 gram hjorthornssalt (ammoniumkarbonat)
20 gram salmiak (ammoniumklorid)
65 gram pottaska (kaliumkarbonat)
1 dl vatten

Blanda ingredienserna och häll över det bakta snuset, blanda allt samman. Lägg på burkar och förvara i kylskåp. Låt mogna minst en vecka innan användning.

Detta skall testas med egenodlad ekologist tobak  :D
Nån som vet vilka tobaks sorter som användes till Strengbergs snus?






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser