Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasig eldriven moped!  (läst 1096 gånger)

Trasig eldriven moped!
« skrivet: 23 maj-17 kl 09:26 »
Hej!
Köpte en gammal eldriven moped klass 1. Batterierna var slut så jag köpte 4st helt nya 12v 35ah och kopplade in dem som de förra var inkopplade.
Började ladda och laddaren blinkar grönt. Kunde efter några timmar inte hålla mig utan ville prova om den fungerade. När jag gasar så hackar den och motorn låter högt och har ety knackande ljud. Kommer inte upp i någon hastighet att tala om.
Har någon erfarenhet och några idéer om hur man kan gå vidare? Är inte speciellt vass på att meka alls...
Tacksam för hjälp!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trasig eldriven moped!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-17 kl 13:20 »
Den känsla jag får är att du har lagerproblem. 
Detta åtgärdas genom att man plockar ner alla lagrade detaljer en och en för att lokalisera vilket lager som dött.
Och sedan byter man detta, dock kan det vara lönt att lägga en slant och genomför byte av alla lager då dessa är att anse som slitdetlajer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Trasig eldriven moped!
« Svar #2 skrivet: 23 maj-17 kl 18:39 »
Vad är det för märke på den?  Rent allmänt är slutväxeln vid bakhjulet en svag punkt på många EU-moppar, oavsett om de är bensin- eller eldrivna. Det är viktigt att byta olja regelbundet där och se till att oljenivån är rätt.

Har du köpt batterier av samma typ (t ex bly eller nickel-kadmium) som originalbatterierna? Om inte, så måste laddaren anpassas till den nya batteritypen för att de ska komma överens med varandra.

SV: Trasig eldriven moped!
« Svar #3 skrivet: 23 maj-17 kl 19:57 »
 Hej igen och tack för förslagen. Märket är en "elmoppo" från 2006.
Köpte bly gel batterier som de förra också var. Ska kolla det ni förslår även om det verkar lite krångligt att komma in i motorn som sitter i bakdäcket...
kanske dum fråga Torbjörn men var sitter slutväxeln?
 :)

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Trasig eldriven moped!
« Svar #4 skrivet: 23 maj-17 kl 20:39 »
Ok, om motorn sitter i bakhjulet kanske det inte finns någon slutväxel på samma sätt som i andra konstruktioner (mer troligt att det är en planetväxel eller något sånt i så fall). Men på en "normal" EU-moppe sitter den längst bak i baksvingen och växlar ner kraften från sekundärvariatorn till lämpligt varvtal för hjulet.  Det brukar finnas pluggar för oljepåfyllning och -avtappning där någonstans.
Hur det är gjort bör synas i t ex instruktionsbok eller reservdelskatalog för moppen.

Mina farhågor om skumma batterityper gällde framför allt franska elmoppar som har haft Ni-Cd-batterier från början.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 11 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser