Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frustrerad torpsökare  (läst 2979 gånger)

GME

  • Inlägg: 48
Frustrerad torpsökare
« skrivet: 21 sep-14 kl 20:23 »
Hej alla självhushållare och torpälskare!
Jag behöver skriva av mig min frustration och få goda råd och feedback.
Min livssituation är helt OK, men jag känner mig ofta djupt frustrerad, för jag är nu 50+ och lyckas inte (vågar inte?) få till min dröm, som skulle få mig att må bra i själen och bli riktigt lycklig. Ända sedan jag var liten har jag velat bo i en stuga i skogen med djur, men jag vill inte "sätta mig i sjön"...
Jag har en trygg bostadsrätt norr om Stockholm värd drygt en miljon. Dock ett lån på knappt 400,000 kr.
Jag har hundar som levebröd och tjänar numera hyfsat pga närheten till Stockholmsregionen.
Jag har under förra året och detta år letat efter torp i närheten av "trevliga storstäder" som t ex Uppsala, Västerås, Linköping, så att kundkretsen är säkrad. Även städer som Norrtälje eller Nyköping duger bra. Jag vill alltså vara kvar i Mellansverige, helst inte kallare än zon 3.
 
Mitt ena bekymmer är att det verkar svårt att ta något extra lån. Banken där jag har mitt bostadsrättslån, SBAB, säger nej. De tycker att min inkomst är för låg.

Mitt andra bekymmer är att jag inte hittar något lämpligt torp för det pris jag är beredd att betala, max ca 600,000 kr. Jag söker nästan dagligen på Blocket, Hemnet, Booli, Carlsson Ring med flera. Jag planerar att torpet är färdigbetalt när jag har sålt min bostadsrätt. Utan lån så blir bostadskostnaderna låga.

Jag vill ha kvar en kundkrets, att folk kan t ex köra till mig och lämna sin hund till mig på pensionat. Men då blir ju husen för dyra. Eller så saknar de vatten och avlopp, och eftersom jag bl a vill bedriva hundpensionat så måste jag ha indraget vatten. Över huvud taget så verkar Östra Mellansverige nästan tömt på billiga torp - om man inte vill bo i Österfärnebo bland myggen...

Det blir lite Moment 22. Jag vet att jag skulle upparbeta en kundkrets och klara mig bra, i kombination med sparsamt leverne och viss självhushållning. Men då måste jag ha det där torpet först - som jag inte har råd med.

Som det är i dag så kan jag lägga undan en del pengar, troligen åtminstone 50,000 per år, men jag har svårt att stå ut i fler år i min lägenhet. Och jag blir ju inte yngre.

Jag kör på och jag tjänar pengar på mitt hundföretag. Men känner djup frustration och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill inte behöva vänta tills jag är pensionär (och då har minimiförsörjningen tryggad)  och då bosätta mig mitt i Sörmland eller Bergslagen eller så...

Jag undrar om det är något jag inte har tänkt på. Hur kommer jag loss, hur fixar jag ett liv på landet med hundpensionat mm? Jag har resurser, men kanske inte vet hur jag ska använda dem på bästa sätt. Behöver fräscha idéer.

PS Jag är ensamstående, men har lantbruksutbildning samt viss erfarenhet av att renovera gamla hus. Och jag kanske hittar någon likasinnad när jag flyttar ut?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #1 skrivet: 21 sep-14 kl 20:39 »
Den delen av landet är nog den mest hopplösa när det gäller billiga torp, särskilt om man vill ha vatten och avlopp också. Kanske du kan på plats i något kollektiv eller liknande, annars tror jag det enda är att försöka hitta jobb i någon annan del av landet och flytta.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #2 skrivet: 21 sep-14 kl 21:29 »
Sälja bostadsrätten och hyra något billigt, för att göra lös pengar? Eller bedriver du hundverksamheten i bostadsrätten?

GME

  • Inlägg: 48
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #3 skrivet: 22 sep-14 kl 18:07 »
Den delen av landet är nog den mest hopplösa när det gäller billiga torp, särskilt om man vill ha vatten och avlopp också. Kanske du kan på plats i något kollektiv eller liknande, annars tror jag det enda är att försöka hitta jobb i någon annan del av landet och flytta.

Hej Ett svart får! Tack för svar! Det känns lite läskigt att flytta långt bort. Jag är som sagt ensamstående och behöver känna att jag hör hemma någonstans. Och om då nästan alla talar en helt annan dialekt så... Men det kanske har blivit bättre numera. Och om folk från andra länder, som Tyskland, vågar så borde ju jag våga också... Men hur få inkomster från hundkurser och hundpassning ute i landet där de billiga torpen finns??

GME

  • Inlägg: 48
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #4 skrivet: 22 sep-14 kl 18:08 »
Sälja bostadsrätten och hyra något billigt, för att göra lös pengar? Eller bedriver du hundverksamheten i bostadsrätten?

Hej Pentti! Tack för svar! Ja, jag bedriver hundverksamheten i bostadsrätten.  :-\

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #5 skrivet: 14 okt-14 kl 06:47 »
Jag vet ett hus med billig hyra som är ledigt. Det ligger i norra Västerviks kommun. Hyra 1400. Jag har själv bott där, det är trevligt! När man väl är på plats är det mycket lättare att hitta något eget.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

 

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #6 skrivet: 26 okt-14 kl 00:37 »
Här i Värmland är vackert och det finns många små fina gårdar till rätt pris.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

mothergoose

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #7 skrivet: 25 dec-14 kl 06:33 »
Kanske kan man utvidga  sökningen och försöka hitta ett billigt torp utan avlopp och för resten av pengarna bygga ett avlopp. Enskilt avlopp eller dra det till det kommunala. Hoppas du får din dröm uppfylld.
Nyss köpt loss sommartorp och 1500m2  skogstomt nära stad.  Vet bara att jag vill ha det enkelt och i kretslopp. Teoretiskt  är en sak, men har aldrig odlat, komposterat eller slaktat söta djur och är usel snickare. Nu står jag här med mitt torp......(el och brunn finns iaf)

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #8 skrivet: 25 dec-14 kl 13:34 »
billiga "torp" hittar du inte på kända nätsidor!  ut i skog och mark och leta reda på lämpliga objekt sen med hjälp av adresser/koordinater kontaktar du lantmäteriet och får reda på vem som äger det ! Ser torpet lite trött och övergivet ut så kan det bli riktigt billigt om det inte råkar tillhöra ett större markområde men det visar sig;) jobba på många samtidigt så behöver det inte ta så länge, lycka till
den som frågar är aldrig vilsen

Nyckel1

  • Inlägg: 8
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #9 skrivet: 29 dec-14 kl 02:23 »
Då måste jag fråga, jag som också är i  torpsökartagen och lika frustrerad jag,  hur går det till rent praktiskt? Skogen tar upp massor av yta i Sverige. Man kan ju gå vilse om man ska slänga sig ut i skog o mark och bara leta. Måste man inte ha ett hum om var det kan ligga ngt? Kan man komma över ngn slags fastighetsbeteckning först. ..eller? Har någon här hittat sitt drömtorp av en stunds letande i några skogar?

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #10 skrivet: 29 dec-14 kl 09:50 »
Fastighetsbeteckningarna står väl på ekonomiska kartan?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #11 skrivet: 29 dec-14 kl 12:42 »
Här är en bra karta för att hitta fastighetsgränser http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html jag vet inte om någon onlinekarta där man kan se fastighetsbeteckningar gratis. Men, om man klickar i "Sök inom befintlig kartbild" i länken ovan så får man fastighetsbeteckningar för de fastigheter där det finns någon form av fornlämning. Har man tur finns det en på det tänkta objektet, annars har man ofta en i närliggande fastighet och därmed någonstans att börja nysta.


Vad gäller priser är det tyvärr så att "lagom nära en stad och halvmodernt" lockar väldigt många och därmed stiger priserna.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

drengen

  • Gäst
SV: Frustrerad torpsökare
« Svar #12 skrivet: 29 dec-14 kl 13:02 »
Skickar dig ett PM.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser