Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta hedemorahöns?  (läst 1026 gånger)

Issu

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Är detta hedemorahöns?
« skrivet: 01 jul-14 kl 11:37 »
Hej!
För ett år sedan så köpte grannen höns till sig, och till mig.... Hedemora och skånsk blommehöna.
De svarta var hedemora, och de "inte svarta" var blommehöns. Inget snack om saken. Han hade redan då några års erfarenhet av de raserna.
Igår snubblade han in på att han samtidigt köpte indiska stridshöns, och han visste inte själv vad hans tupp var för ras.
Jag försökte då kolla upp på internet hur det kunde ligga till, och kom då fram till att de två svarta är indiska stridshöns, inte hedemora. De tre andra är jag inte lika säker på, men eftersom jag inte kan se något typiskt blomspättigt, så misstänker jag att det är hedemoror.
Bild 1 har de 2 bruna hönorna, och den vita tuppen, i mitten.
De är med på bild 2 också, men ena hönan göms bakom stridshönan + en "riktig" blommetupp syns på sidan.
Jag vill inte göra bilderna för små, så att de klarar kraven för uppladdning, så jag la de på min egna sida... de är knappt 400 kB vardera.  privat.gotanet.com/issu/radera/hedemora1.jpg
privat.gotanet.com/issu/radera/hedemora2.jpg  Om ni kunniga inte kan avgöra när hönorna är bakom nät, så kan jag köra en paparazzi på dem också.

Tacksam.... Lars

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Är detta hedemorahöns?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-14 kl 19:09 »
Det är blandrashöns :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Issu

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Är detta hedemorahöns?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-14 kl 10:34 »
Är det så "illa"?
Det är vare sig Blommehöna eller Hedemora, utan det ÄR blandning av två (eller (över tid) flera) olika raser?

Tråkigt med sådana köp... tack för ditt svar.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Är detta hedemorahöns?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-14 kl 13:54 »
De är jättelika mina tre hönor som jag tror är Hedemora*Åsbo men det kan ju vara någon annan blandning. Jag visste om att mina hönor var korsningar när jag köpte dem och jag är jättenöjd med dem. Goda värphöns, ekonomiska och duktiga fodersökare. Det där med ruvning "Det skiter vi i!"  :)
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Issu

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Är detta hedemorahöns?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-14 kl 20:53 »
Tack!
Då får det vara bestämt att de inte är 1-ras-fåglar i.a.f.. Jag är nöjd med hur hönorna värper, och att det blir stora och vita ägg, men det hade varit "bättre" om de varit det ena eller det andra...
Tack för hjälpsamheten :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser