Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg wyandotte  (läst 4439 gånger)

Jen

  • Inlägg: 5
Dvärg wyandotte
« skrivet: 22 apr-14 kl 08:38 »
Har läst allt jag kommer över om färger på dv wyandotte men blir ändå inte klok på detta.
Har förstått att man inte kan blanda randad med bandad men om jag håller mig till ett mönster, kan jag fortfarande inte blanda alla färger inom mönstret?
Kan jag inte blanda enfärgade med mönstrade? Säg att jag har bandade höns och bandade tuppar, vad händer om jag stoppar in enfärgade höns i gruppen?

Vill ha en hushållsflock med 10-12 höns och 2-3 tuppar och är inte intresserad av utställning men vill ju ändå ha fina höns så det inte blir en sörja tillslut ;) Hade ju varit roligast med lite färgvariation men jag vill inte hålla på att dela upp hönsen. Hönshuset blir bara runt 7 kvm och hönsgården ca 100kvm så har varken plats eller lust att hålla mer än en flock.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dvärg wyandotte
« Svar #1 skrivet: 22 apr-14 kl 08:58 »
Nu svarar jag beträffande svartbandade,  för där har jag  erfarenhet.

Svartbandade förekommer i tre grundfärger:  guld,  orange (en ljusare variant av guld)  och silver.

Guld och orange är okomplicerat att korsa,  guld är dominant,  orange recessivt.
Silver nedärvs könsbundet.  Här är det lite mer komplicerat,  men för att summera,  man får alltid färgrena hönor vid korsning med guld/orange,  men en del tuppar blir silver med lite guldton. Dessa kan dock lämna färgrena döttrar.

Vill man  vara säker på att få riktigt fina toppenfärger bör man hålla sig till en färg. Men man kan få fina färger även vid korsning, inte lika säkert dock.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jen

  • Inlägg: 5
SV: Dvärg wyandotte
« Svar #2 skrivet: 22 apr-14 kl 09:50 »
Inte säker på att jag förstår helt men om man har guld, orange och silversvartbandade hönor till en silversvartbandad tupp. Får man färgrena kycklingar då?
Eftersom jag mest vill ha sällskapshöns som lägger ägg så är perfekta utställningsfärger inte jätteviktigt men jag vill ju inte förstöra färgerna helt.

Var inne på gammalsvenska dvärghöns från början men sen lutade det mer åt dv wyandotter eftersom de har fler färger men kan man i alla fall inte ha olika färger i samma grupp så är det ju inte lika kul ;)

Stämmer det att dv wyandotte är lätta att få tama och inte så flaxiga? Har en treårig son så vill gärna ha en ras somkan trivas med (djurvana) barn...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dvärg wyandotte
« Svar #3 skrivet: 22 apr-14 kl 11:24 »

Om du har en silver tupp,  blir alla döttrarna silver,  oavsett mammornas färg.
Sönerna blir silver eller silverkorsningar.  Men dem äter ni väl ändå upp.  Det är trots sin storlek utmärkta slaktdjur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jen

  • Inlägg: 5
SV: Dvärg wyandotte
« Svar #4 skrivet: 25 apr-14 kl 07:47 »
Aha, är det så det fungerar. Beror hön-färgen alltid av tuppen? Är som du förstår ute efter en så färggrann grupp som möjligt och funderar på vilka färgkombinationer som genererar lite olika färg på kycklingar.
Guldblårandad var ju superhäftig t.ex. går de att blanda med någon annan färg utan att förstöra färgerna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser