Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora dväghöns eller mindre stora som värper bra- vad rekommenderar ni?  (läst 1951 gånger)

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
Ja, ni får ursäkta min rubrik- men jag hoppas ni förstår vad jag menar  ;D

Pga platsbrist så vill jag ha små pullor- typ tre stycken som kan komplettera ankornas äggproduktion. (Även om sonen äter ankäggen på både längden och tvären så vill jag gärna ha mina kokta ägg från höns!)

Jag har läst på lite och är inne på dvärg Wyandotte och silkeshöns- de verkar jämnstora enligt rasbeskrivingarna (ca 1-1,3 kg) och värper rimligt mycket och har ok storlek på äggen.

Finns det fler raser? Dvärgkochin vet jag att många gillar men de ruvar ju gärna också- verkar som att man får hoppas på att man får "rätt person"  ;)

Millie Fleur/ Sablepoot är hiskeligt vackra men lite mindre- dessutom gillar jag höns med toffs på huvudet och det är också kul med olika färg på äggen  ;D

Kom med förslag- här är det villrådigt må jag lova!  ::)

(obs, höns blir det inte före semestern åt minstonne- "fönstershoppar" lite bara  o:) )

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
Dvärgsilkes är väldigt trevliga. Lägger skapligt med ägg är lugna och snälla mot sin egen och andras avkomma och blir lätt tama. Sen har dom ju ett bedårande utseende också. Men.. de ruvar nästan konstant året om, i alla fall mina. :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Fast stora dvärgar är dvärgsilkes knappast.  Inte dvärgkochin heller,  även om de ser så ut.
Dvärgwyandotte skulle jag rekommendera,  men vissa linjer, mina t.ex. är minst lika ruvvilliga som dvärgkochin.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Säger som Sonja: Dvärgwyandotte hade jag provat, men det finns säkert väldigt olika stammar med väldigt olika värpförmåga. Har man hållit på länge med fäegavel och selekterat hårt efter utseende skulle jag undvikit att köpa "bra värphöns" därifrån.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
Tack för svaren! Som sagt så känns det lite knepigt med de små raserna eftersom de antingen tycker om att ruva eller enbart är avlade på att se fina ut :(

Hur är det med de svenska dvärghönsen, typ ölandshöns? De är ju "brukshöns"!
Vad finns det andra för små stora raser utöver dvärgarna som klan tänkas värpa skapligt? Finns det några lantraser som väger runt kilot eller max 1,5? 

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Åsbohöna och Orusthöna:
Höna: 1-1,5 kg Tupp: 1,5-2 kg

Gammalsvensk dvärghöna och Öländsk dvärghöna:
Höna: 0,5-0,8 kg Tupp: 0,6-1 kg
Gotlandskaniner, genbank.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
Jag skulle vilja lyfta fram en ras som jag själv inte visste fanns,förrän förra veckan .Jag besökte en familj som hade nån höna som var naken på halsen,den rasen hette naken halsad nånting.Ägaren sade iallafall att de lade väldigt mycket ägg.Kanske nåt att kolla upp.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
"Väldigt mycket ägg" tror jag inte dom lägger.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
Jag skulle satsa på dvärghöns av lantras, trots ganska små ägg. Har man bara 3 hönor blir det väldigt sårbart om en försvinner av ett eller annat skäl, så bättre med 4-5 dvärgar. Mina svensk dvärghöna har värpt duktigt och bara en av fem ville ruva första året, mycket bra mamma f.ö., och nöjde sig med en kull. (Ägg från annat håll eftersom jag inte har tupp, sen sålde jag tre ettåriga svensk dvärghönor av platsbrist så statistiken är bristfällig efter första året.)  Äggen ligger på 34-40 g.

Svensk dvärghöna ser alla likadana ut, men det finns ju andra dvärghöns av lantras, om man inte vill sätta ringar på dem.



AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
Åsbohöna och Orusthöna:
Höna: 1-1,5 kg Tupp: 1,5-2 kg

Gammalsvensk dvärghöna och Öländsk dvärghöna:
Höna: 0,5-0,8 kg Tupp: 0,6-1 kg

Tack! Gick in på lanthönsras klubben och tittade på bilder!
Jag gillar orusthönan och den öländska dvärghönan (den blev en favorit!)

Hur är de att hantera? Är de lugna eller mer livliga?

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
Karsan:
34-40 gram är inte illa pinkat! Det är trots allt ägg- och vad jag förstår så är det ungefär den vikten som silkena har också?

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Enligt min erfarenhet av olika lanthöns så är de livliga. Med det menar jag inte att de är "hysteriska" och "flaxiga" och inte går att få tama.
Men de rör på sig mycket, söker föda och är vaksamma för rovdjur.
Skaffar man dem när de är små och lägger ner en del tid på det så brukar det gå att få de flesta höns tama.
Man kan "på ett ungefär" säga att ju lättare/slankare höna ju livligare är dom.
Gotlandskaniner, genbank.

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
ungefär hur mycket ägg lägger en dvärg kochin

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Dvärgkochins totala äggmängd är inte stor, eftersom de blir ruvlystna ideligen.
Däremot kan de värpa riktigt intensivt periodvis, men då kan man räkna med att ruvning är nära förestående.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
Kan man int "bota" ruvlusten med att plocka äggen dagligen eller börjar dom då bara sura? Skulle vilja prova att ha några dv kochin men går dom bra ihop med Hedemora o Sussex?
« Senast ändrad: 08 jul-14 kl 13:33 av UngJägarn »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Plocka bort äggen hjälper absolut inte. De ligger ändå. På golvet om inte annat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
Lyfter ett litet finger för mina favoriter: dvärg sussex! Lagom små/stora (beroende på hur man ser på saken), värper bra. Av mina 9 hönor är det bara 3 som velat ruva varav två har gjort det i två omgångar. Bra mödrar som släpper kycklingarna i "lagom" ålder (jämför med mina silkes som fortfarande går efter sina nästan ett halvår gamla kycklingar och skrockar, tokar!)
Roliga att titta på då de alltid hittar på nått nytt!

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Jag googlade dvärg Sussex. Jättefina!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 6 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Berberis, xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser