Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop samhällen  (läst 690 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Slå ihop samhällen
« skrivet: 05 aug-16 kl 09:55 »
Vi planerar att slå ihop två samhällen inför invintringen. Hur gör vi rent praktiskt?

Vi ska slutskatta nu i helgen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #1 skrivet: 05 aug-16 kl 12:22 »
Jag sätter en låda från vart samhälle ovanpå varandra med tidningspapper mellan och några små hål stuckna i det. Själv brukar jag alltid ta bort den drottningen jag inte vill ha först. Vet inte om det har betydelse, men jag sätter den delen med drottning överst. Har man trågkupor får man flytta över ena samhället i en skattlåda först.

Om man inte tar bort den ena drottningen och de är riktigt svaga så fortsätter de med två drottningar i varsin låda och går inte ihop.

När det gått ca 1 vecka (max 9 dagar) ska man riva ev nödceller i den halvan som blivit av med sin drottning. Det är en god idé att samtidigt stuva om yngelramarna så ynglet blir samlat som en förberedelse inför vintern.

En del säger att man ska ge en liten sockergiva när man slår samman, men det gör aldrig jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
skräptanten, Andreas Wallin, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser