Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggarfråga  (läst 752 gånger)

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
Avläggarfråga
« skrivet: 09 jul-16 kl 23:29 »
Gjorde en avläggare för drygt en månad sedan, dvs jag delade ett samhälle i två, ställde det nya med hälften av yngelramarna etc bredvid. Det funkade bra utan röveri etc, och jag kunde efter ett par veckor lätt se vilket som hade äggläggande drottning resp inte. Dock verkar det viselösa samhället inte lyckats dra upp någon ny drottning - ser inga ägg el larver och det är nu typ 43 dagar sedan jag gjorde avläggaren - borde väl finnas nu om det går en parad drottning där?
Tänkte nu flytta ett par ramar med ägg o yngel från "systersamhället". Är det alldeles konfliktfritt? Ser de på varandra (ffa de bin som följer med) som sina polare/syskon eller som inkräktare? De är ju samma samhälle från början!

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avläggarfråga
« Svar #1 skrivet: 09 jul-16 kl 23:54 »
Jag skulle ha flyttat först en ram, och några dagar senare en ram till, utan bin.

De lyckades nog dra upp en drottning, däremot kanske parningsflygningen stördes

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Avläggarfråga
« Svar #2 skrivet: 10 jul-16 kl 08:35 »
Ser de på varandra (ffa de bin som följer med) som sina polare/syskon eller som inkräktare? De är ju samma samhälle från början!
Utan bin! Det går precis i början eller på våren att flytta med bin, men inte med de förutsättningar du skriver nu. Däremot yngelramar tas tacksamt emot.

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Avläggarfråga
« Svar #3 skrivet: 10 jul-16 kl 10:53 »
Tack olof och Små, två svar med samma innebörd, glasklart!
Mats


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 8 användare (2 dolda)
Palle500, xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser