Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  ny höna i hönsgården  (läst 1046 gånger)

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
ny höna i hönsgården
« skrivet: 29 jun-16 kl 21:40 »
Tyvärr fann jag en av mina tre hönor död i hönshuset för ett par veckor sedan. Jag köpte en ny höna av samma ras (brhama) som var 12 veckor gammal. De andra hönorna jagade och satte sig på henne. Efter  ca en vecka lämnade jag tillbaka henne eftersom vi skulle resa bort över helgen och kunde då inte ha uppsikt över våra hönor. Nu vill jag hämta en ny höna. Har ni några råd hur jag ska gå till väga för att hönan ska kunna inlemmas i den lilla gruppen. Vilken ras och vilken ålder på hönan ska jag välja? Tacksam för svar!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ny höna i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 29 jun-16 kl 22:36 »
Först och främst ska du inte köpa EN. Själv skulle jag aldrig sälja bara en.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ny höna i hönsgården
« Svar #2 skrivet: 29 jun-16 kl 22:41 »
Eftersom du har Brahma, som är en ruvbenägen ras, är det bästa sättet att föröka flocken genom att låta  en av dina hönor ruva fram en kull  så de nya växer upp i flocken. Sedan säljer du de hönkycklingar du inte behöver själv (obs minst två  ihop alltså!) och tuppkycklingarna äter du upp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: ny höna i hönsgården
« Svar #3 skrivet: 01 jul-16 kl 19:40 »
Tack för svaren. Då jag inte har någon tupp så blir det svårt att få en kull genom mina två hönor. Eftersom du anser att man ska skaffa två hönor och inte en, så funderar jag på om jag ska skaffa två dvärghöns.
Detta eftersom jag tycker att mitt hönshus är för litet för fyra stora hönor.  Annars får jag väl nöja mig med de två hönor jag har. Vad tycker du ?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ny höna i hönsgården
« Svar #4 skrivet: 01 jul-16 kl 20:42 »
Köp två dvärghönor!
 Eftersom du inte har någon stor tupp så är det ingen risk för obekväma kärleksstunder..

Men dom små kan ju behöva ställen att gömma sig om dom stora skulle bli lite ofina av sig... Sätter du in två eller gärna tre nya så hinner inte dom stora enas om att mobba bara en höna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ny höna i hönsgården
« Svar #5 skrivet: 01 jul-16 kl 20:51 »
Du kan ju  också köpa avelsägg i valfri ras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser