Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rök eller inte?  (läst 3530 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-15 kl 22:47 »
När man har öppnat kupan ska man ge sig till tåls ett par minuter så kryper de bin som ev. flyger upp ner mellan ramarna igen. Därefter går det, med normal försiktighet och hanterbara bin, att jobba med dem utan varken rök eller problem.
Inte mina snarstuckna tjejer  :D de kryper aldrig ner oavsett vad jag gör, sprayar med vatten, borstar eller röker på dom, möjligen kryper ett gäng neråt för att blockera mina handgrepp när jag ska försöka lyfta ramarna. Och ett gäng flyger upp och studsar mot huvan så det smäller om dom. Gudskelov är det bara två kupor (moder sh + avlägga) som håller på så och de håller bara på ibland, för det mesta är de oxå väna och trevliga. Och de är duktiga bin så tillfälliga utsläpp av mera gulfärgade argbiggor får jag försöka hantera.
Jag undrade varför du använder spärrgaller.Två yngellådor som bas låter ju helt ok,men varför vägra dem ytterligare utrymme vid arbetstoppar? Det kan jag inte förstå.Jag använder aldrig spärrgaller,skulle aldrig falla mig in...
Bina och jag är kompisar ;)
Jag har lyft frågan tidigare angående spärrgaller eller inte och då bestämde jag att ha dem kvar men finns det bra argument för att inte använda dem så kan jag ändra mig för de är bökiga och trista för bina  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Rök eller inte?
« Svar #21 skrivet: 09 aug-15 kl 22:51 »
Honungsförrådet är spärrgaller nog för bina,särskilt om det är låga ramar som används.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #22 skrivet: 09 aug-15 kl 23:04 »
Ja du verkar ha några riktigt bitchiga tjejer där,det låter nästan som att de vore lite nordiska, nästan lite oborstade helt enkelt...

Under dessa omständigheter skulle jag acceptera eventuella mindre förluster av dessa mindre trevliga arbetare när du arbetar som en del av arbetet,så att säga.Men detta kan ju komma att ändra sig så ha tålamod.
De är säkert goda arbetare,det brukar de lite mera svåranpassade vara ;)

Ja frågar du mig finns det inget bra argument alls för att använda spärrgaller,jag skulle rekommendera dig att ställa frågan till dina bin.
Vad tycker de om spärrgaller?  Gör som många andra framgångsrika företagsledare och ställ en fråga till dina arbetare om hur de vill jobba.Om jag vore ditt bi skulle jag ge dig ett finger och en svärm på köpet om du använde spärrgaller när jag och mina polare kämpar för livet och jobbar som fan...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #23 skrivet: 09 aug-15 kl 23:30 »
Ja det blir ju lite förluster för de går ju som sagt inte ner hur jag än gör. Och sen är de sura ett par-tre-fyra dagar efteråt också så de har bra minne oxå - har ett stort smultronland vid den arga avläggan och där får ingen plocka bär på ett antal dagar efter att jag grejat så den kupan måste flyttas i vinter.
Jag tycker de arga kullarna är mer gulinfärgade än de andra.
Spärrgaller, ja får väl fundera ett varv till kanske. Förra året städade jag drönarlik i spärrgallren och det var nog inte så kul för bina att ha dom liken hängande där.
Och svärmar gör de - en kupa i alla fall  :-[
Å andra sidan vill jag inte ha yngel i skattlådorna och det är himla bra med spärrgaller när en ska plocka ungbin till avläggor så jag vet inte  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #24 skrivet: 09 aug-15 kl 23:53 »
Ja det kan ju vara bra att eventuellt flytta den mer bestämda kupan lite.Hoppas att du inte är där och stör i onödan bara...

Såklart bina blir less på dig isf...,det är många biodlare som av okunskap är och stör sina hårt arbetande kompanjoner något alldeles väldigt...
Ang spärrgaller...drönarlik skiter de i till en början,när utrensningen ska vara klar så kan de säkert störa sig på eventuella eftersläntare som hängt sig i gallrena.
Mer intressant är ju detta med svärmningarna,mina svärmningar upphörde i princip helt när jag tog alla galler och la dessa i en stor hög längst in i slungrummet.Flera nybörjare som varit här har frågat när de sett den stora traven om de ev skulle få nått galler eller så och jag brukar svara...NEJ jag vill inte vare sig dig eller dina bin så illa...

Om du får yngel i skattlådorna har du antagligen för litet eller oatraktivt yngelrum eller för liten skattlåda...
Och vad skulle ett spärrgaller göra för skillnad för att plocka bin till en avläggare?
Nä det verkar vara något som inte stämmer här ;)

herzie

  • Gäst
SV: Rök eller inte?
« Svar #25 skrivet: 10 aug-15 kl 09:55 »
Ja det kan ju vara bra att eventuellt flytta den mer bestämda kupan lite.Hoppas att du inte är där och stör i onödan bara...

Såklart bina blir less på dig isf...,det är många biodlare som av okunskap är och stör sina hårt arbetande kompanjoner något alldeles väldigt...
Ang spärrgaller...drönarlik skiter de i till en början,när utrensningen ska vara klar så kan de säkert störa sig på eventuella eftersläntare som hängt sig i gallrena.
Mer intressant är ju detta med svärmningarna,mina svärmningar upphörde i princip helt när jag tog alla galler och la dessa i en stor hög längst in i slungrummet.Flera nybörjare som varit här har frågat när de sett den stora traven om de ev skulle få nått galler eller så och jag brukar svara...NEJ jag vill inte vare sig dig eller dina bin så illa...

Om du får yngel i skattlådorna har du antagligen för litet eller oatraktivt yngelrum eller för liten skattlåda...
Och vad skulle ett spärrgaller göra för skillnad för att plocka bin till en avläggare?
Nä det verkar vara något som inte stämmer här ;)

Hur kvalificerar sig yngelrummet till utmärkelsen "oattraktivt"???

Använder ingen spärrgaller längre? Förutom vi som lärt oss allt från sbr:s bok om biodling, då förstås....
Jag trodde också att det fanns stor risk för yngel i skattlådorna.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Rök eller inte?
« Svar #26 skrivet: 10 aug-15 kl 10:12 »
Det är ingen katastrof att få yngel i skattlådan. Det är bara att lyfta av den och sätta en ny under och sen på med den som blivit yngel i överst. Efter tre veckor finns inget yngel i den och bina fyller cellerna med honung i stället.

herzie

  • Gäst
SV: Rök eller inte?
« Svar #27 skrivet: 10 aug-15 kl 17:35 »
Det är ingen katastrof att få yngel i skattlådan. Det är bara att lyfta av den och sätta en ny under och sen på med den som blivit yngel i överst. Efter tre veckor finns inget yngel i den och bina fyller cellerna med honung i stället.

Offtopic igen, men jag funderar på att köra helt utan galler till nästa säsong. Jag trodde att man skulle skilja hårt på skattlådor och yngellådor men jag litar på att ni vet bättre. Och man kan ju fortfarande hålla isär på lådor avsedda som yngellådor/skattlådor.

Ontopic: Jag använder inte röken längre. Har nog snälla bin. Men har den med tänd i alla fall.

Lars i skogen

  • Inlägg: 380
SV: Rök eller inte?
« Svar #28 skrivet: 10 aug-15 kl 19:01 »
Man undrar ju hur någon kommit fram till att det tar två dagar för bina att komma i ordning efter att ha fått rök på sig. Låter väldigt mycket som en hemmasnickrad teori. Har ett par samhällen som fått en massa besök under sommaren, vissa dagar två ggr. Och rök varje gång. Funkar finfint.

Resten av mina samhällen får aldrig rök. De är mer aggressiva när jag öppnar hos dem, men funkar också de finfint. Skyddskläder räcker långt, plus att man får räkna med lite stick. Vill man arbeta under mer ordnade förhållanden så ger man dem rök. Svårare än så är det inte.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Rök eller inte?
« Svar #29 skrivet: 10 aug-15 kl 22:23 »
Jag har alltid rökpusten tänd men använder den sällan. Om man ger bina rök så fyller de honungsblåsan med nektar, men när faran är över lägger tillbaka det i cellerna. Dragbina flyger lika friskt när kupan är öppen och de kommer tillbaka med nektar. Normal kontroll av tillståndet i kupan har enligt min åsikt  marginell inverkan på binas arbete oavsett om rök används eller inte.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #30 skrivet: 22 aug-15 kl 21:20 »
Hur kvalificerar sig yngelrummet till utmärkelsen "oattraktivt"???

Använder ingen spärrgaller längre? Förutom vi som lärt oss allt från sbr:s bok om biodling, då förstås....
Jag trodde också att det fanns stor risk för yngel i skattlådorna.

Oattraktivt yngelrum är benämningen på ett yngelrum med mycket mörkt vax och inte helt sällan även ett lätt lager svartmögel längst ned på ramarna från tidigare vinters övervintring.Men vaxets ålder är nog det avgörande.

På frågan om spärrgaller,varför skulle någon använda dem?? Kommer det som en stor överraskning för dig att folk som har lärt sig ett och annat om sina bin och även om sig själva har kommit till insikt och slängt alla spärrgaller åt helvete.
Tycker du att de som inte använder spärrgaller bryter mot någon form av förväntat beteende och inte är fullvärdiga biodlare?
Med all respekt för litteratur som Åke Hansson och SBR:s böcker som skrevs för 50-100år sedan,det finns alternativ som fungerar ännu bättre...

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #31 skrivet: 22 aug-15 kl 21:22 »
Honungsförrådet är spärrgaller nog för bina,särskilt om det är låga ramar som används.

ja precis,ett helt naturligt sådant :)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #32 skrivet: 22 aug-15 kl 21:29 »
Offtopic igen, men jag funderar på att köra helt utan galler till nästa säsong. Jag trodde att man skulle skilja hårt på skattlådor och yngellådor men jag litar på att ni vet bättre. Och man kan ju fortfarande hålla isär på lådor avsedda som yngellådor/skattlådor.

Ontopic: Jag använder inte röken längre. Har nog snälla bin. Men har den med tänd i alla fall.
Ja gör gärna så,det kommer att gå jättebra både för dig och dina bin.Man behöver inte alls hålla hårt på något.Du behöver inte hålla reda på lådor avsedda för yngel eller skatt.Se bara till att du har nog många lådor på lager med tillhörande mellanväggar så sköter bina om resten.Och jag kan lova dig en sak,och det är att de har garanterat inte läst någon bok om biodling vare sig av SBR eller nån annan ändå vet det hur de ska göra ;)fränt va ;D
Grattis till din insikt att skippa spärrgallrena ,det kommer att gå jättebra!

herzie

  • Gäst
SV: Rök eller inte?
« Svar #33 skrivet: 23 aug-15 kl 07:49 »

Tycker du att de som inte använder spärrgaller bryter mot någon form av förväntat beteende och inte är fullvärdiga biodlare?



Absolut inte. Var mest lite ironisk. Har inte hunnit läsa så mycket annat.

 

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #34 skrivet: 02 sep-15 kl 23:37 »
Ok  :) det låter bra.Prova dig fram och se själv.
Det jag kan säga är att jag höll på med spärrgaller ett eller kanske två år detta utifrån vad man läst...
Kände nästan hela tiden att det var något med detta som inte var bra,men körde på som alla sa.
När jag sedan hade provat mig fram själv och lärt mig ett och annat så hamnade flera hundra spärrgaller i en jättestor hög.
Vet inte riktigt vad jag ska göra med den men jag börjar vara less på att se den,plus att den tar upp mycket plats.
Jag tror att jag ska demontera dem i trä och metall och sedan slänga dem åt helvete.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser