Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan äpple ge lös mage hos hönsen?  (läst 4227 gånger)

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
Kan äpple ge lös mage hos hönsen?
« skrivet: 27 sep-12 kl 09:34 »
Hej!

Vet inte om detta ämnet hör till här eller under sjukdomar, men isf får moderator flytta det  ;)

Några individer i min flock har blivit något lösa i magen...Inte diarré, men liksom lösare än vanligt och dessutom lite grå-aktigt. De har inte nedsatt allmäntillstånd eller några andra tecken på sjukdom, men det är ju såklart tråkigt att de ska gå runt med lös mage. Min fråga;
Jag ger dem en hel del äpple nu (falläpplen som vi inte vill ha från vårt träd), kan det vara det som ger den grå-aktiga, lösa avföringen?
De får också en hel del vete nu (helsäd) och lite korn (också helsäd), kan något av det ge lös mage?
För övrigt får de allfoder från lantmännen (plym eller vad tusan de nu ändrat namnet till ::) ) samt fri tillgång på snäckskal och grus och dessutom rester från köket.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kan äpple ge lös mage hos hönsen?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-12 kl 10:43 »
Korn kan vara orsaken, prova att ta bort det några dagar och se om det ändrar sig.
Problemet med Korn är just att det kan orsaka lös avföring. Byt ut det med Havre och se hur det blir.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kan äpple ge lös mage hos hönsen?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-12 kl 11:18 »
Vi hade massvis med äpplen förra hösten, över hela trädgården, hönsen pickade flitigt och var lösa i magen hela hösten.  Blev bra när snön kom.  Har bara enstaka äpplen i år, enstaka hönor lösa i magen.   Ja, jag misstänker att äpplen kan göra höns lösa i magen.
 Har dock bestämt mig för att inte bekymra mig. Fastän skiten är mindre trevlig att ha att göra med.

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Kan äpple ge lös mage hos hönsen?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 11:33 »
Korn kan vara orsaken, prova att ta bort det några dagar och se om det ändrar sig.
Problemet med Korn är just att det kan orsaka lös avföring. Byt ut det med Havre och se hur det blir.
Mina äter massor med korn och har ingen lös avföring. Det är väl mer sannolikt att frukt i stora mängder orsakar lös mage.

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Kan äpple ge lös mage hos hönsen?
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 14:25 »
ska prova minska äppelmängden några dagar  eller kanske rent av ta bort dem helt och övervaka lortarna, har precis rengjort hela hönshuset så då borde det ju vara lätt att se om där blir någon skillnad :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser