Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?  (läst 2357 gånger)

anakin

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« skrivet: 30 jul-15 kl 22:44 »
Hej alla! Jag och min man har köpt en sommarstuga där vi vill leva hyggligt ekologiskt. Det finns ett förvuxet område men gräs, blåbärsris, hallonplantor till knähöjd, stora enar och små ekplantor som jag vill hålla öppet, kanske stort som en handbollsplan (delat av en gångstig i mitten). Ekplantorna är 'borta' nu med hjälp av en busksax och enarna tar jag med sågen, men hur hade ni hanterat resten? Jag gillar tanken att slå området med lie men för det första verkar det vara väldigt svårt att få tag på en röjlie nuförtiden (karlstad redskap verkar ha en - är den bra? Dyr? http://karlstadredskap.se/katalog2014/#p=24) och för det andra säger min lievana far bittert att grästrimmer med plastblad är betydligt enklare. Just nu sitter jag och klipper området med häcksaxen på knä, och det vill jag verkligen inte göra varje år.

Vad göra? Vi måste nästan ha en lösning i år, för nästa år vill jag helst inte ha dubbelt så stora snår...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-15 kl 22:51 »
En röjare på 45kubik eller mer rensar nog gott i slyet...glöm dom små röjarna eller trimrarna typ collibri o dylikt ...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-15 kl 07:31 »
Betesdjur är väl det bästa alternativet? I första hand getter, i andra hand får eller kor. Kanske finns någon djurägare i närheten som vill beta av området 1 eller 2 ggr per sommar.
Men ni sparar enarna, hoppas jag!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anakin

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-15 kl 10:11 »
Har också tänkt på betesdjur :-) Känner dock ingen i området än så svårt att fråga. Och en ganska rejäl kostnad samt arbetsinsats för att hägna in området! Tänkte försöka fixa ett litet trädgårdsland på delar av området nästa år (där har jag nu täckt med presenning) och tänkte ev plantera äppelträd där, så i längden blir djurlösningen inte så praktisk. Men om du har en gris eller två att låna ut är det ju väldigt lockande!

Vi har flera enar och tänkte spara de som är bakom huset, men den praktfulla honenen står tyvärr mitt i gångstigen til redskapsboden, så hon ligger illa till :-/

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-15 kl 11:27 »
Du har ingen möjlighet att ta en bild och visa oss hur grov och tät växtlighet du har på ditt område.
Svårt att säga om det är en rejäl röjsåg som behövs eller om det skulle gå utmärkt att ta gräset med vanlig lie eller kanske till och med en gräsklippare på högsta klipphöjden.

anakin

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-15 kl 12:51 »
Jovisst! Saknar förstås vettig uppkoppling men ska göra ett försök. Fina ni! Återkommer ikväll förhoppningsvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #6 skrivet: 31 jul-15 kl 14:11 »
...Kollade marknaden lite...sonderade terrängen... Två maskiner för hårda tag vad det verkar...Jonsered cc2245 eller Husqvarna 345fr , dom ligger på ca 6500kr på nätet...får komplett kit med dom...Bara att köra, that`s for sure...Köper man en för klen maskin från nätet är man rätt rökt, betyder att man får köpa en till=dubbel kostnad...Har man en maskinhandlare på orten kan man förklara sin situation och ta maskinen på öppet köp med dealen att man får byta till en kraftigare maskin om man köpt för klena grejor. Tänker du köra med tråd ska den helst vara på minst 3,3mm...Har man tur har även handlaren begagnade proffsmaskiner på lager...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #7 skrivet: 31 jul-15 kl 18:58 »
...Kollade marknaden lite...sonderade terrängen... Två maskiner för hårda tag vad det verkar...Jonsered cc2245 eller Husqvarna 345fr , dom ligger på ca 6500kr på nätet...

Jag äger en röjsåg husqvarna 345, men tycker du inte att det är lite väl mycket pengar att investera i en sådan för att röja ned lite gräs på en liten sommarstuge-tomt en gång per år? Bättre då att kolla med någon som hyr ut maskiner vad det kostar att hyra en röjsåg en dag, om man inte vill köpa en billig "grästrimmer". Hade trådskaparen varit min granne hade hon kunnat hyra min ganska oanvända nya röjsåg för 200 kr dygnet. Jag tycker det är ett otyg att varenda person i sina små stugor ska sitta på egna röjsågar, motorsågar, gräsklippare, fyrhjulingar, släpvagn till fyrhjulingen, timmervagn till fyrhjulingen, grävmaskin, betesputs, snöslunga och "you name it". Det vore bättre om vi kunde låna/hyra saker av varandra. Jag försökte hyra en slaghack till min ATV förra året men sådana hyrs inte ut men går att köpa för ca 12 000kr. Helt vansinnigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #8 skrivet: 31 jul-15 kl 19:11 »
Ett bra sätt att få rätt maskin till det grövsta röjarbetet som man behöver göra är att gå till hyresföretag och hyra en.
Och sedan skaffa in en röjlie för rent underhåll.

Annars rekomenderar jag dig att köpa någon av de som listats i tidigare inlägg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #9 skrivet: 31 jul-15 kl 22:27 »
Jag äger en röjsåg husqvarna 345, men tycker du inte att det är lite väl mycket pengar att investera i en sådan för att röja ned lite gräs på en liten sommarstuge-tomt en gång per år? Bättre då att kolla med någon som hyr ut maskiner vad det kostar att hyra en röjsåg en dag, om man inte vill köpa en billig "grästrimmer". Hade trådskaparen varit min granne hade hon kunnat hyra min ganska oanvända nya röjsåg för 200 kr dygnet. Jag tycker det är ett otyg att varenda person i sina små stugor ska sitta på egna röjsågar, motorsågar, gräsklippare, fyrhjulingar, släpvagn till fyrhjulingen, timmervagn till fyrhjulingen, grävmaskin, betesputs, snöslunga och "you name it". Det vore bättre om vi kunde låna/hyra saker av varandra. Jag försökte hyra en slaghack till min ATV förra året men sådana hyrs inte ut men går att köpa för ca 12 000kr. Helt vansinnigt.

Maskinmässigt tycker jag inte det är fel, man måste ha en maskin med riktig oooomphfff så jobbet går smidigt :D ....Trådskaparen vad jag förstod skulle inte röja en liten gräsmatta, då kan man ju ta en gräsklippare kanske. Kommer man sällan till stugan och man skådar hur djungeln brett ut sig ,kanske knappt framkomligt, hänger sly över stugan  och igenväxningen går ju som sagt snabbare än man kan ana  :o Japp då vill man inte sitta och glo med en typ collibri  8) . Finns det en eldsjäl i ett stugområde som håller ordning på maskinerna kan det nog fungera att ha gemensamma maskiner annars tror jag strulandet och käbblet får det stora övertaget.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #10 skrivet: 01 aug-15 kl 12:57 »
Kollade hyrpriser på Bauhaus, dom tar över fyrahundra kronor dygnet för en röjare...Resor till och från hyrstället ska också räknas in i kalkylen ,eventuell försäkring kanske tillkommer,får kanske köpa till skyddsutrustning...Behöver man röja mer än en gång så...Hmmm... Har själv en proffsmaskin ca 35år gammal så slår man ut nuvarande livslängd blir det nog ca 185kr om året...Frågan är om inte en röjare ska ses som ett nödvändigt redskap, en investering som man ska äga om man har en tomt med slyig utmark så effektiv landskapsvård kan bedrivas.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Hålla öppet - röjlie? Vilken? Grästrimmer?
« Svar #11 skrivet: 01 aug-15 kl 15:37 »
Hittar du ingen värsting röjsåg lokalt till vettigt pris så kanske 5% rabattkod på http://www.bygghemma.se kan vara av intresse? Gäller även redan rabatterade priser.
FPPKQ315

Om jag har fattat det rätt så kan näthandlade Husqvarnamaskiner garantiservas hos lokala serviceverkstäder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bertil, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser