Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hedemora -tidig värpstart  (läst 2572 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Hedemora -tidig värpstart
« skrivet: 30 jul-15 kl 21:27 »
Jag har tre Hedemorahönor som enligt säljaren är 17 v nu. Efter att ha varit ifrån mina höns i 1 v, hörde jag idag ett oerhört stolt kacklande. Nyfiken tittade jag in i reddelen av buren och hittade då 6 små söta ägg. :o Det minsta vägde ca 20 g och det största ca 30 g. Min man som varit hönsvakt hade inte märkt något.

Men hur kan det komma sig att minst en av dem börjat värpa så tidigt!? Säljaren sålde även hönor som var två veckor äldre. Kanske har jag eller säljaren tagit fel? Jag tror verkligen att de är helt renrasiga. Kan den tidiga värpstarten ses som ett kvitto på att de är i gott hull? (Jag menar att de i alla fall inte är för magra...).

Jättekul såklart  ;D, men undrar lite…  ::)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Hedemora -tidig värpstart
« Svar #1 skrivet: 04 aug-15 kl 10:37 »
Nu vet jag att det är "Flax-Fia" som börjat värpa, endast knappt 17 veckor gammal.  :o
Hon har hittills värpt ett ägg och dagen som nu väger ca 30 g. 
Intressant tycker jag att de individuella skillnaderna kan vara så stora inom rasen.

BerideNamNam

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hedemora -tidig värpstart
« Svar #2 skrivet: 02 sep-15 kl 21:53 »
Har hedemora jag också. 126 dagar (18v) gamla var de då första ägget kom. Jag har nu tre dagar i rad fått ett 30g ägg om dagen. Märkte vilken höna det var då första ägget kom. Den gick omkring och lät + att den kom upp i knät på mig och liksom ville mig något. Har 6 st hedemora alla från samma dag. Skall bli intressant och se när resten av hönsen börjar värpa...

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Hedemora -tidig värpstart
« Svar #3 skrivet: 10 sep-15 kl 10:05 »
Intressant att höra om andra Hedemora som börjat värpa tidigt. Mina andra två hönor började värpa vid 18 respektive 21 veckor. Den sista värper dock inte stadigt än och ibland ägg med lite avvikande form. De första två värper dock så gott som dagligen.

Idag upptäckte jag att hönan som börjat värpa vid 18 v börjat plocka fjädrar från magen. Men hon ligger inte och trycker i redet några längre stunder. Planerar hon ändå att ruva? ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare
Själv är bäste dräng, javill, GE202, Tur-Johan, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser