Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatisk lucköppnare  (läst 3228 gånger)

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Automatisk lucköppnare
« skrivet: 21 jul-16 kl 07:11 »
Hej,

Jag har skaffat mig en automatisk lucköppnare, Chicken Guard Extreme ASTX, och har nu problem med den.
Efter kalibrering så sätter jag den på timer både för att öppna och stänga men när den ska öppna eller stänga så går det inte.
Felmeddelande "Door Jam" kommer upp var gång och jag får kalibrera igen och när jag kör den manuellt så fungerar den.
Jag använder mig av råspont som "glidskenor".
Till en början trodde jag luckan var för tung och bytte ut den till en lättare, den jag har idag väger 1,8 kg.

Några tips?
Ska bygga nya glidskenor idag och testa med.

mvh

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #1 skrivet: 21 jul-16 kl 07:19 »
Misstänker att råsponten är problemet.
Använd hellre metall gärna aluminium till skenorna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #2 skrivet: 21 jul-16 kl 09:50 »
Vikten är nog inte problem, klarar den inte 4kg? Men det måste också lyfta jämnt, så att det inte hakar upp sig.

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #3 skrivet: 21 jul-16 kl 10:07 »
Jo enligt tillverkaren ska den klara 4 kg.

Luckan är i rostfri plåt där jag har svetsat på en ögla på ovandelen (i centrum) som jag sedan har en kabinhake att koppla loss luckan med. Har ca 1-2 mm spel på bredden för att luckan ska kunna glida "lätt".
 
Kommer att byta ut råsponten idag mot glidskenor i rostfritt så hoppas på det bästa :)

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #4 skrivet: 22 jul-16 kl 06:32 »
Satte dit de nya skenorna igår och provkörde, inga problem då.
När den skulle stänga 21.30 igår så kom felmeddelandet "Door Jam" upp igen. Kalibrerade om luckan och testade återigen att den gick fritt.
Imorse så kom samma felmeddelande upp igen "Door Jam"....

Ibland när jag ska kalibrera efter felmeddelande så vill den varken röra sig upp eller ner. Jag har testat både med skenor och helt frihängande men samma fenomen inträffar.

Börjar tappa tålamodet nu.

Inga fler tips?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #5 skrivet: 22 jul-16 kl 10:38 »
Skulle det inte vara bättre med två öglor och sedan en vajer eller något igenom dem båda, så att det lyfte jämnare och verkligen lyfter ute i ändarna. Om man bara lyfter i en ögla så tycker jag att risken att det går ojämnt är större

Här finns lite olika monteringsanvisningar (se på bilderna)

http://www.poultryzoo.com/en/luckoppnare-till-honshus/98-lucka-och-glidskenor-till-luckoppnare-chicken-guard.html

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #6 skrivet: 22 jul-16 kl 11:09 »
Ska testa det idag, borrar hål ute i vardera hörn och fäster sedan ett snöre mellan dem för att sedan haka i lucköppnaren i dessa.
Så som 9.20 in i detta klippet https://www.youtube.com/watch?v=OE1jYYnHAsM

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #7 skrivet: 22 jul-16 kl 22:35 »
Prata med Chickenguard direkt vet ja, skicka ett mail ska du se.

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #8 skrivet: 22 jul-16 kl 23:09 »
Behövs inte, problemet löst  ;D

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #9 skrivet: 23 jul-16 kl 04:58 »
Om du talar om vad du tror var det ursprungliga orsaken till problemet, så kanske du hjälper andra som kan ha samma problem

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #10 skrivet: 24 jul-16 kl 21:52 »
Problemet var tydligen inte löst...
Jag gjorde som i klippet som det var länkat till med att borra hål och sätta ett snöre så den verkligen lyfter i centrum. Den gick ner första kvällen men på morgoen gick den inte upp. Igår gick den varken upp eller ner, samma idag.

Nu vet jag inte vad nästa steg är.
Kanske får köpa de skenor som de säljer till som tillbehör.

Gilbert

  • Gäst
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #11 skrivet: 25 jul-16 kl 09:53 »
Jag använder råspont som skena utan skarv, borde fungera fin-fint till ditt också. Så jag tror inte det är glidet det är fel på.
Råsponten kan helt enkelt inte fastna om den är utan skarvar, är raka och hörnen på luckan inte är vassa och den har ca 1 mm glapp på skenan på båda sidor.

Motorn är inte så stark men klarar luckan utan problem. Jag har en lucka i 5 mm plexiglas och en infästning mitt på luckans överkant.

Vid minsta lilla friktion där snöret går hakar den upp sig. Snöret måste glida lätt på t ex hjul eller block och får aldrig fastna.

Min lucka har aldrig krånglat.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175043.msg1648246#msg1648246

barumjake

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #12 skrivet: 06 aug-16 kl 17:43 »
ber om ursäkt för sent svar, har varit upptagen med att bygga en hönsgård.
Jag blev trött på skiten och beställde en annan modell från axt-electronic och den har fungerat felfritt från första stund.


Gilbert

  • Gäst
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #13 skrivet: 06 aug-16 kl 18:21 »
Vilken köpte du?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser