Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Håltagning genom timmersyll  (läst 1764 gånger)

Sara Strömberg

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Håltagning genom timmersyll
« skrivet: 24 feb-17 kl 16:47 »
Jag håller på att dra nytt avlopp i vårt hus från 1920. Stommen på huset består av ca 7 cm tjocka stående brädväggar samt timmersyll med dimensionen 14x14 cm.

Jag behöver nu ta upp ett 75 mm hål igenom timmersyllen för att dra avlopp från en utbyggnad in till samlingsledningen som ligger under det ursprungliga huset. Eftersom att grunden består av 1 m tjocka granitblock kan jag inte dra röret genom grunden utan är tvungen att dra det genom syllen.

Min fråga är hur jag på bästa sätt ska kunna göra detta utan att få sättningar i den delen av huset på grund av försvagad syll. Min tanke är att dra röret under en av dörrarna då den vertikala belastningen där bör vara minst. Till kruxet tillkommer dock att syllen under dörren inte helt ligger dikt an mot granitgrunden utan bara ligger på en ca 15 cm lång upphöjning i stenen. Tanken är att slå in flata stenar i hålrummen för att trycket ska fördelas mer jämt.

Bör jag sätta hålet på plats nummer 1 eller 2 enligt bilden?

Hur ska jag förstärka upp bjälken? Spikband med ett 75 mm hål mitt i på var sida? Har även tänkt att jag kan tillverka tjocka plåtar i samma utförande som ett spikband för än mer stabilitet.

Tacksam för svar!



fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #1 skrivet: 24 feb-17 kl 18:24 »
Jag skulle dreva igen avståndet till höga om 2. Så den stående belastningen ligger på 2 punkter. Hålet skulle jag ta upp pretsis mellan 1 och två. Då är Du nära punkten där syllen hat stöd och som längst ifrån där den inte har det stödet. Borrar Du mitt ovanför stödet hamnar trycket rakt under hålet. Hålet mitt ovanför svackan blir belastningen tvärsom.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #2 skrivet: 24 feb-17 kl 18:37 »
2!!!

Vad finns innanför syllen? Finns utrymme att lägga en 18mm plywoodremsa innanför, som skruvas in i syllen? Jag är tveksam till att annan förstärkning behövs runt ett 75mm hål på plats 2.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sara Strömberg

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #3 skrivet: 26 feb-17 kl 14:05 »
Jag skulle dreva igen avståndet till höga om 2.

Vad skulle du använt för drevningen? Precis till höger om dörröppningen ligger syllen emot grundstenarna hela vägen.

2!!!

Vad finns innanför syllen? Finns utrymme att lägga en 18mm plywoodremsa innanför, som skruvas in i syllen? Jag är tveksam till att annan förstärkning behövs runt ett 75mm hål på plats 2.

Jag har möjlighet att komma åt syllen i just det här partiet vid dörröppningen från alla sidor förutom underifrån då.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #4 skrivet: 26 feb-17 kl 15:20 »
Går det inte att borra loss hörnet av en sten så du får ett hål?

Det brukar gå bra att borra 12 eller 16 mm hål tätt med en kraftig slagborrmaskin (borrhammare) och sedan slå loss hörnbiten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #5 skrivet: 26 feb-17 kl 15:37 »
Eftersom att grunden består av 1 m tjocka granitblock kan jag inte dra röret genom grunden utan är tvungen att dra det genom syllen.

Genom stenen var inte aktuellt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sara Strömberg

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #6 skrivet: 01 mar-17 kl 11:36 »
Vad tror ni ger bäst styvhet: Spikplåtar eller 22 mm plywood som skruvlimmas?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #7 skrivet: 01 mar-17 kl 12:03 »
Vad tror ni ger bäst styvhet: Spikplåtar eller 22 mm plywood som skruvlimmas?

Plywood.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #8 skrivet: 03 mar-17 kl 09:23 »
Är nog ingen fara hur som, plankhus brukar stå pall för det mesta. Borra med minst 80 mm borr om du ska ha igenom en 3" pipa. För säkerhetsskull kan du kila mellan syll och sten på höger sida om hål 2. Lägg lite tjärpapp under kilarna. 


/Daniel

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #9 skrivet: 03 mar-17 kl 20:21 »
Sara!
Du é som om du skulle gå till en tandläkare och förklara hur en rotfyllning fungerar för hen!
Det går givetvis att borra igenom ett avlopp genom granit kolla med proffsen!
MVH Deadman 8) 8) 8) 8)
lycka till
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Håltagning genom timmersyll
« Svar #10 skrivet: 06 mar-17 kl 17:16 »
Det går givetvis att borra igenom ett avlopp genom granit kolla med proffsen!

Självklart går det! Men det kostar åtskilliga tusenlappar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser