Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbären  (läst 7389 gånger)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Vinbären
« skrivet: 14 mar-08 kl 22:07 »
Jag gjorde avläggare förra året. När det var fina rötter (tyckte jag) planterade jag om dom på annan mer strategisk plats. Alla dog...

Vad bövelen tänkte jag inte på? 20 plantor åt helsicke... Ska dom mellanlanda i en kruka kanske?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vinbären
« Svar #1 skrivet: 15 mar-08 kl 11:13 »
Halaj!

Konstigt.

Vad man skall tänka på när man planterar buskar och träd är flera saker:
Man skall inte bara gräva en liten grop stor nog för plantan och dess rötter utan man skall luckra upp en stor grop som är minst en meter i diameter och en halvmeter i djup.
Att bli flyttad på är en traumatisk upplevelse för en växt och för att hjälpa den på traven på sin nya plats luckrar man upp jorden så att rötterna får det lättare att rota sig.
Tänk då på att bygga en liten kulle runt växten.
Den uppluckrade jorden kommer att sätta sig och packas med tiden och då blir det en grop där annars. I gropen kommer det att samlas vatten och rötterna kan ruttna.
Om det kvarstår en kulle efter att jorden har satt sig så är det bara bra. Då kan du bättre styra växtens jords fukthalt.

Den första veckan skall den ha en rejäl rotblöta.
Jorden skall vara riktigt, riktigt pisseblöt.
Jag vet inte varför, men de bättre vetande säger så.

En jätteviktig sak är att växten får absolut inte grävas ytligare eller djupare än den satt på sitt ursprungliga plats. Om du missar på detta kommer växten obönhörligen att dö.

Kan inte komma på flera saker att tänka på, men jag tror att får man till dessa tre grejer så borde man lyckas såvida det inte är något annat som felar.

på't igen bara!  :)
gör om, gör rätt!

//T

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vinbären
« Svar #2 skrivet: 15 mar-08 kl 12:18 »
En annan sak kan ju vara att man försöker flytta avläggarna under fel tid = när de har blad. Lövfällande växter som ska flyttas (gäller även avläggare) bör flyttas när de är i vila = utan blad = vår eller höst.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Vinbären
« Svar #3 skrivet: 15 mar-08 kl 13:19 »
Jag har visst gjort en massa fel....

Jag brukar inte ta så stor hänsyn till dom där sakerna man ska göra enligt grannen & böckerna & det har funkat finemang ändå. Men, jag kanske ska & försöka göra det med vinbären iaf.  :P

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Vinbären
« Svar #4 skrivet: 16 mar-08 kl 10:33 »
Jag förökar mina vinbärsbuskar på ett annat sätt. De kvistar som jag rensar bort i jan-mars sätter jag i en vas eller spann med vatten. När de får rotskott planterar jag dem i en stor kruka. Allt detta inomhus. I juni månad planterar jag ut dem i trädgården och än så länge har alla nya plantor klarat sig.

Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vinbären
« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 11:25 »
Jag tänkte flytta en hel vinbärsbuske. Är det fel tid nu? det är ju ingen tjäle i jorden, så gräva blir nog inget problem. Men hur mycket rötter måste med? Kommer den att börja växa och få blad som vanligt tro? Eller måste man ta kvistar och börja från början?

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 16:38 »
Jag tänkte flytta en hel vinbärsbuske. Är det fel tid nu? det är ju ingen tjäle i jorden, så gräva blir nog inget problem. Men hur mycket rötter måste med? Kommer den att börja växa och få blad som vanligt tro? Eller måste man ta kvistar och börja från början?
En mkt bra fråga. Vill också gärna ha svar på den. :)
Har en buske som står lite illa till men ger fint m bär.
Vill gärna flytta den en bit.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vinbären
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 16:47 »
Du kan nog flytta den nu men, det är inte säkert att det blir några bär i år. Sämsta tiden att flytta tror jag är i maj och juni.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vinbären
« Svar #8 skrivet: 17 mar-08 kl 17:09 »
Jag flyttade en rödvinbärsbuske strax innan bären var mogna och den blev minst sagt torr fort :). Flyttade några buskar strax innan vintern men ännu ligger flera decimeter snö så jag vet ej hur det har gått.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Vinbären
« Svar #9 skrivet: 18 mar-08 kl 09:37 »
Om man vill vara säkert att allt går bra med flytta buskar då gräver man runt busken i våren och flytter man busken i hösten. Busken då har haft tid att laga en klump med nya rötter under sommarn.
Klipp busken efter flyttningen.

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #10 skrivet: 18 mar-08 kl 13:05 »
Nu har jag tre olika förslag att välja på ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #11 skrivet: 19 mar-08 kl 07:51 »
Flytta busken snarast. Börjar knopparna spricka så får du vänta till hösten när bladen har ramlat av.
Själv skall jag flytta 25 fruktträd från vårt gamla hus till det nya.
Då dom som hyr av oss tyckte att det fanns lite för många träd på villatomten. ;D

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vinbären
« Svar #12 skrivet: 19 mar-08 kl 13:14 »
Oh, Jösses, då skall jag inte gnälla över en liten buske. :o

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #13 skrivet: 19 mar-08 kl 13:45 »
Flytta busken snarast. Börjar knopparna spricka så får du vänta till hösten när bladen har ramlat av.
Själv skall jag flytta 25 fruktträd från vårt gamla hus till det nya.
Då dom som hyr av oss tyckte att det fanns lite för många träd på villatomten. ;D
Hur kan man tycka man har för många fruktträd? :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #14 skrivet: 19 mar-08 kl 15:33 »
Hur kan man tycka man har för många fruktträd? :)
Dom tyckte att 37 frukträd och 15-20 bärbuskar på 2000 kvadratmeter var för mycket. :o ;D
Pratade något om gräsmatta och lite fria utrymmen????? ;)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Vinbären
« Svar #15 skrivet: 19 mar-08 kl 20:47 »
Dom tyckte att 37 frukträd och 15-20 bärbuskar på 2000 kvadratmeter var för mycket. :o ;D
Pratade något om gräsmatta och lite fria utrymmen????? ;)

Då vet du ju allt om vilka fruktträd som ger snabb skörd!? Give me tips...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #16 skrivet: 19 mar-08 kl 23:23 »
Det är goda äpplen du vill ha. Inte snabb skörd. :)
Transparant Blanche ger oftast snabb skörd men är ett rätt kast äpple enligt mig.
Ger i alla fall gott mos.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vinbären
« Svar #17 skrivet: 19 mar-08 kl 23:45 »
Det är goda äpplen du vill ha. Inte snabb skörd. :)
Transparant Blanche ger oftast snabb skörd men är ett rätt kast äpple enligt mig.
Ger i alla fall gott mos.

Och är gott att plocka och äta direkt från trädet!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Vinbären
« Svar #18 skrivet: 20 mar-08 kl 07:39 »
Det är goda äpplen du vill ha. Inte snabb skörd. :)
Transparant Blanche ger oftast snabb skörd men är ett rätt kast äpple enligt mig.
Ger i alla fall gott mos.

Jag vill ha snabb skörd på god frukt! Tänkte att det kunde vara lite kul att ungarna fick peta i sig hemmaprodukter innan dom är vuxna.

Transparant blanche ska jag ha.

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #19 skrivet: 20 mar-08 kl 09:25 »
Och är gott att plocka och äta direkt från trädet!
Dom är underbara! Har en barndomsminne när jag var med farmor och farmor
hos farmors syster. Plockade dessa äpplen direkt från trädet.
Vet att de är väldigt stötkänsliga, har för mig att man även kallar dom
för "glasäpplen". Hur som helst, de är ljuvligt goda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser