Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hallonfrågor  (läst 3458 gånger)

Sally

  • Inlägg: 641
hallonfrågor
« skrivet: 25 jun-07 kl 19:11 »
Hej! Jag har 2 frågor ang. hallon. Några av mina hallonbuskar får stora fina bär som faller sönder när man plockar dem. Vad beror det på??? Jag undrar också om det kommer bär på fjolårsgrenar (gäller hösthallon som inte klipptes förra sommaren).

Sally
Går det...så går det!

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:hallonfrågor
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 13:18 »
Troligtvis har dina hallon virus, ett av tecknen på virussjukdom är att bären trillar sönder. Hallonplantor kan ha många olika virus samtidigt och det finns inget botemedel. Ofta kan hallonplantorna leva länge med virus och det behöver inte vara så tydliga symptom på att de är sjuka, man ska dock inte gräva upp och skänka bort plantor ifall man misstänker att de är sjuka. I stort sett alla gamla hallonplantor innehåller virus, viruset sprids ofta av insekter som sticker och suger i växten, det kan även smitta med beskärningsredskap och dyl.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:hallonfrågor
« Svar #2 skrivet: 23 jul-07 kl 23:49 »
Hm, då kanske det är virus som gör att vissa bär får vita delar. Alltså att en del av de små "kulorna" som bäret består av blir vita eller bleka snarare. Gräva upp, bränna och köpa nytt?

Sally
Går det...så går det!

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:hallonfrågor
« Svar #3 skrivet: 24 jul-07 kl 10:05 »
Om man tycker om smaken och plantorna producerar hyfsat med bär kan man behålla dem. Tycker man inte att bären är smakliga och plantorna producerar ganska dåligt kan man fundera på att byta ut dem och det kan nog vara bra att bränna upp plantorna + du måste hitta ett nytt ställe för de nya plantorna man bör inte plantera hallon på en plats där det nyligen stått hallon.

Plantorna i handeln ska vara virusrensade så de brukar få en bra start. Det finns många olika sorter och man kan plantera flera sorter så man får skörd under en lång tid, bor man inte för långt norrut så finns det även flera hösthallonsorter i handeln numera.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:hallonfrågor
« Svar #4 skrivet: 24 jul-07 kl 10:35 »
Tack Mistel! Nu är jag lite klokare!

Sally
Går det...så går det!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:hallonfrågor
« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 19:04 »
Jag har grävt upp 2 hallongrenar och satt en gren i hönornas utegård  :-[ och en gren hos kaninen.

Den i hönornas utegård verkar klara sig ok, även om den inte direkt växer, utan de blad som fanns kvar när jag satte den finns kvar nu också.

Däremot har den grenen som jag satte hos kaninen dött. Inga blad finns kvar alls.

Ska jag låta dessa grenar vara kvar över vintern och se vad som händer nästa år, eller ska jag gräva upp den döda nu och ev. sätta en ny? Vad gjorde jag för fel?

Jag är totalt okunnig om hallonbuskar, så all hjälp är välkommen, tack.  :-\ :-[
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 19:05 av Lena A »

Sally

  • Inlägg: 641
Re:hallonfrågor
« Svar #6 skrivet: 31 jul-07 kl 22:15 »
Jag är inte heller nån expert, men de hallon jag haft (ganska tidiga) har jag klippt ner på hösten, dvs de som burit frukt på sommaren. Nya grenar kommer nerifrån denna sommar som jag sparar och som bär frukt nästa sommar. Förstår du hur jag menar?

Är det hösthallon vet jag inte riktigt (därav min fråga tidigare). Alla mina hallonbuskar har burit fint med bär i år, trots "virus".

Sally
Går det...så går det!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:hallonfrågor
« Svar #7 skrivet: 02 aug-07 kl 15:04 »
Ja, jag tror jag förstår hur du menar. Jag prövar alltså i höst att plantera de nya grenarna där jag vill ha dem nästa år, så får vi se... Går det, så går det.  ;)

Tack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser