Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta rabarber  (läst 14613 gånger)

EmJa

  • Gäst
Flytta rabarber
« skrivet: 01 jan-07 kl 18:51 »
Hej!
Jag har flera fina rabarberplantor i min trädgård, men de är ganska konstigt placerade mitt bland en massa lupiner...
Går det att flytta dem, och när och hur gör jag isåfall?
Kan de stå i skugga eller halvskugga? Så mycket annat som vill ha en plats i solen...

Emma

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Flytta rabarber
« Svar #1 skrivet: 01 jan-07 kl 22:37 »
Har flyttat mycket rabarber..Hade en mega planta som hade bott på samma ställe i typ100 år... Grävde upp hela rot klumpen (med grävmaskin..) O hackade lös bitar som jag sparade för plantering och så försökte jag hacka sönder resten........... Hacket som blev liggandes i trädgården tog sig också fint........  ;D ;D
Gör så att du planterar nån på kanon ställe o så nån på lite skuggigare o så ser du om den i skuggan trivs så kan du flytta dit resten med  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

EmJa

  • Gäst
Re:Flytta rabarber
« Svar #2 skrivet: 02 jan-07 kl 21:05 »
Smart!  :D
När på året skall jag flytta dem??

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Flytta rabarber
« Svar #3 skrivet: 02 jan-07 kl 21:15 »
Jag satte en stor knöl på ett jättebra ställe, en överbliven lite klump slängde jag bara ner under enen för att det var onödigt att slänga.
Gissa vilken som tog sig bäst? :o

Jojo, stackaren på det fina stället får följa med mig när jag flyttar så de nya ägarna kan plantera nåt som trivs där.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Flytta rabarber
« Svar #4 skrivet: 02 jan-07 kl 21:25 »
Jag har provat flytta rabarber, eller dela rättare sagt, gjorde det på våren. Det fungerade utmärkt.

Det är nog bra att ha dem på lite skuggigare ställe, så att de bara har sol delar av dagen.

Ett tips är att när de på hösten börjar bli slemmiga täcka dem med halmblandad hästgödsel som får ligga till våren, då kan man pilla bort runt själva planterna. Resten kan ligga kvar runt på marken runt dem. Har gjort så i kombination av delning, dö fina rabarber.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Flytta rabarber
« Svar #5 skrivet: 05 jan-07 kl 13:02 »
Har en rabarber som jag är jättestolt över, min farmor hade den med sig ner på söderslätt från Helsingborgstrakten när hon gifte sig med farfar någon gång kring 1920 och sen dess har rabarbern delats och flyttats med familjen åtskilliga gånger. Ju kraftigare jord och mer sol desto bättre trivs den.

EmJa

  • Gäst
Re:Flytta rabarber
« Svar #6 skrivet: 05 jan-07 kl 21:28 »
Vad bra!
Då skall jag flytta den till våren, så kan lupinerna få stå kvar! :)
Tack för alla tips!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare
von tratt, GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser