Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glöm inte tranbären  (läst 4086 gånger)

Suresh

  • Gäst
Glöm inte tranbären
« skrivet: 14 sep-06 kl 00:31 »
När jag nyss var ute och plockade lingon vid myrkanten fick jag av en fellow bärplockare tipset att gå lite längre ut på myren och ta tranbären också.

Och där växte de. I massor. Som utspillda lingon på mosskullarna. Röda, hårda och sprängfyllda med nyttigheter.

De har blivit till gelé i många av mina burkar nu. De kan med fördel även plockas på våren efter snösmältningen och de lär enligt SilverX tom kunna ersätta antibiotika visd infektioner.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Glöm inte tranbären
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 13:12 »
Tror knappt att jag sett några tranbär "live" växer de i hela Sverige tro?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Glöm inte tranbären
« Svar #2 skrivet: 14 sep-06 kl 13:18 »
"Utbredning. Tranbär är vanlig i nästan hela landet, men är mindre vanlig i fjälltrakterna och är sällsynt på Öland och Gotland. Den växer oftast i vitmossa på fuktiga marker, som kärr och myra"

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Glöm inte tranbären
« Svar #3 skrivet: 14 sep-06 kl 16:09 »
"Utbredning. Tranbär är vanlig i nästan hela landet, men är mindre vanlig i fjälltrakterna och är sällsynt på Öland och Gotland. Den växer oftast i vitmossa på fuktiga marker, som kärr och myra"



Då ska jag kolla efter tranbär när jag är ute i fuktiga marker nästa gång.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Glöm inte tranbären
« Svar #4 skrivet: 15 sep-06 kl 08:59 »
växer också på kobbar och skär ute i havsbandet i ytter skärgården...

Har man problem med urinvägarna tex är tran bär ett säkert hjälpmedel..
Har prövat själv...
Men på det dyrare sätter... ock- tranbärsdryck....

Funkade för mig....

har även läst att det är etenskapligt bevisat... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Glöm inte tranbären
« Svar #5 skrivet: 15 sep-06 kl 15:39 »
Tranbärssaft är dessutom oumbärligt i barskåpet. drinkar som cosmopolitan och seabreeze kräver tranbär. Och ja, även om jag är lite skogsmulle så gillar jag härliga drinkar. Men jag kokar själv, saften alltså  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser