Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt  (läst 2612 gånger)

xlab

  • Gäst
AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« skrivet: 20 feb-17 kl 11:06 »
I dom flesta fall som jag talat om vad vi byggde vårt fritidshus , så har jag blivi bemött med skepticism och det blir knappast bättre nu när jag talar om vad jag har köpt Ek-virke till vår uteplats för, den kommer att bli 6*6M med trappa av Lärk samt staket i Ek eller lärk(inte riktigt bestämt mig än) men hela däcket med plinta bärlinor och trall bet jag 5000 Kr inkl. Detta köpte jag på AMA sågen i Västerås, och det finns ca 150 St sågar till i Sverige, jag talade med Krouta om vad det skulle kosta mig där , och han sa runt 50-60,000Kr.
Så mitt tips till er andra Kolla dom sågarna i kommunen ni bor i

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 11:37 »
En Googling på AMA såg gav inga användbara svar. Har du någon länk?

MVH
Magnus

xlab

  • Gäst
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #2 skrivet: 20 feb-17 kl 12:18 »
En Googling på AMA såg gav inga användbara svar. Har du någon länk?

MVH
Magnus

Man får ringa till kommunen (AMA avd ) och fråga, i och med att dom inte får konkurser med bygghandeln så är dom lite svåra att komma i kontakt med tyvärr

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #3 skrivet: 24 feb-17 kl 19:43 »
Betyder det "ArbetsMArknadsenhet" eller så?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #4 skrivet: 24 feb-17 kl 20:09 »
http://www.amaarbetsmarknad.se/deltagare/utvecklingscentrum/praktiska-verksamheter/malma-sag

Utnyttjande av arbetskraft med snedvriden konkurrens talar vi om...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #5 skrivet: 24 feb-17 kl 20:11 »
Förra veckan sa vår så kallade inrikesminister så här;

Att klippa sig för 50 kronor, ta taxi för 59 eller tvätta bilen för 99 bör vara en tankeställare...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #6 skrivet: 24 feb-17 kl 21:10 »
Är det rätt eller fel att arbetsmarknadsprojekt dumpar priser?

Man kan se på frågan i många vinklar och med helt olika ögon.
Om min plånbok skall styra så ja...
Om jag som företagare i samma branch absolut nej.
Är det moraliskt riktigt?
Vad säger lagen i frågan.

Just lagen är intressant, den är faktiskt det enda som reglerar hur sådant skall gå till.

Så nu kan vi ta en debatt i ämnet...    Bollen är kastad och är det någon som vill ge svar på tal.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #7 skrivet: 24 feb-17 kl 23:11 »
Den diskussionen fanns redan på 80talet. Då var jag verkare på en ,som det hette då "skyddad verkstad"
Det var ett jäkla liv , som jag tycker berättigat, på dom andra mekaniska verkstäderna i stan. Dom anklagade oss för prisdumpning. Vi fick ju bidrag av staten för att sysselsätta handikapade människor. So småningom efter mycket bråk och tom hot om avsked fick jag igenom att vi höll marknadsmässiga priser.
Fusk var det ändå. Vi ingick ju i hela Sveriges system av skyddade verkstäder( på den tiden driven av landstingen) och fick därigenom bra priser på materialinköp och transporter tex. genom centrala avtal. Det fortsatte tyvärr ända in i 2000talet. Nu sysslar detta "företag" nästan enbart med städning i sjukhus och annat offentligt. Verkstäderna är idag borta såvitt jag vet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #8 skrivet: 25 feb-17 kl 11:08 »
Det finns ju andra småsågar man kan fråga? Gamla bysågverk och liknande? Då behöver man inte ta ställning i den arbetsmarknadspolitiska frågan men kan ändå köpa av en förhoppningsvis lokal företagare och slippa betala till en stor byggkedja. Och kan få annorlunda dimensioner om man vill, och orkar vänta på att virket ska torka om sågen nu inte har liggande i lager utan sågar färskt virke.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #9 skrivet: 25 feb-17 kl 11:31 »
Det finns ju andra småsågar man kan fråga? Gamla bysågverk och liknande? Då behöver man inte ta ställning i den arbetsmarknadspolitiska frågan men kan ändå köpa av en förhoppningsvis lokal företagare och slippa betala till en stor byggkedja. Och kan få annorlunda dimensioner om man vill, och orkar vänta på att virket ska torka om sågen nu inte har liggande i lager utan sågar färskt virke.

Detta låter vettigt. Jag instämmer!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #10 skrivet: 25 feb-17 kl 11:44 »
En bysåg jag var vid och fick uppsågat blockade eget timmer och hade på lager. Enligt honom blev det bäst resultat att göra så.

Kul att åka till olika bysågar och se ibland gamla sågar, ibland nya väldigt exakta sågar. I våra trakter finns en kille som först körde runt med en fin Laimet-såg och sågade på plats, men sedan gjorde stationär såg av den. Den har gett bäst brädor och reglar av de sågverk jag fått hjälp av.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #11 skrivet: 25 feb-17 kl 20:17 »
Är det rätt eller fel att arbetsmarknadsprojekt dumpar priser?

Man kan se på frågan i många vinklar och med helt olika ögon.
Om min plånbok skall styra så ja...
Om jag som företagare i samma branch absolut nej.
Är det moraliskt riktigt?
Vad säger lagen i frågan.

Just lagen är intressant, den är faktiskt det enda som reglerar hur sådant skall gå till.

Så nu kan vi ta en debatt i ämnet...    Bollen är kastad och är det någon som vill ge svar på tal.
om verksamheten är skattefinansierad och säljer produkter till allmänheten för underpris så snedvrider det konkurrensen i området. I förlängningen betyder det att ordinarie jobb försvinner i företag.
det är inte tillåtet utan verksamheten skall då inriktas mot huvudmannen,dvs kommunen i detta fall.
ett liknande fall debatteras just nu,landskrona kommun bygger upp ett eget tvätteri. motivering . det skall ge jobb inom kommunen,dvs lågavlönad arbetskraft.
verksamheten får bara utnyttjas till kommunens egen tvätt. skall bli intressant att se vad tvättandet kommer att kosta kommunen.(uppbyggnad,maskinkostnader,arbetsledning m.m) Skall ju i slutänden jämföras med vad ett företag (typ det som innan anlitades) fick för samma arbetsuppgift.
Sådana här kommunala företag fanns ju förr men slopades av kostnadsskäl.Fanns tvättar på äldreboenden m.m

Jag hoppas de räknat noga för annars är det ju ett slöseri med skattemedel.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #12 skrivet: 25 feb-17 kl 21:29 »
I just ett sådant fall vore det väl bättre om kommunen skulle subventionera ett privat tvätteri, so dessa kunde anställa samma folk som kommunen skall sysselsätta. På detta viset blir det ju just otillåten konkurens.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #13 skrivet: 25 feb-17 kl 22:36 »
lönebidragssystem och utnyttjande av praktikanter är ju det mest oseriösa sättet för att sysselsätta folk.
för några år sedan räknades det ut att om företagen skulle istället bli tvingade att anställa till ordinarie kostnad,dvs du slopar alla sorters lönebidrag för friska människor  skulle det ge mellan 100000-150000  ordinarie jobb. Har själv sett hur praktikanter sätts i system och ersätter ordinarie personal.
folk som inte kan få arbete på annat sätt skall ju erbjudas utbildning i ett yrke som efterfrågas,inte sysselsättas i ett underbetalt slaveri.
Att kommuner skattesubventionerar och bygger upp egen verksamhet är lika illa. kommuner skall bara syssla med sin kärnverksamhet,inte bedriva företag.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #14 skrivet: 25 feb-17 kl 23:54 »
Jag har varit en kort tid i politiken. Bland annat förespråkade jag Dina åsikter. Och även en del egna. Som Du förstår kom ja inget vart och la av igen. Att hamna på en valsedel går bara om man håller med allt som står i partiprogrammet. Med egna ideer är man borta. Leve demokratin !!!!!!!!
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #15 skrivet: 26 feb-17 kl 10:26 »
 :) beror ju på vilket parti man företräder. Själv är jag också politiskt aktiv (fritidspolitiker) inom L. Vi har högt i tak och jag upplever inte att man inte kommer någonstans.
Sedan är det ju givetvis en annan sak att driva frågor på riksplanet,L är ju ett litet parti och måste därför samarbeta med andra för att få genomslag.
just nu håller jag på med att dra igång Gröna Liberaler i kronoberg,sveriges bästa miljöprogram.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #16 skrivet: 26 feb-17 kl 15:34 »
lönebidragssystem och utnyttjande av praktikanter är ju det mest oseriösa sättet för att sysselsätta folk.
för några år sedan räknades det ut att om företagen skulle istället bli tvingade att anställa till ordinarie kostnad,dvs du slopar alla sorters lönebidrag för friska människor  skulle det ge mellan 100000-150000  ordinarie jobb. Har själv sett hur praktikanter sätts i system och ersätter ordinarie personal.
folk som inte kan få arbete på annat sätt skall ju erbjudas utbildning i ett yrke som efterfrågas,inte sysselsättas i ett underbetalt slaveri.
Att kommuner skattesubventionerar och bygger upp egen verksamhet är lika illa. kommuner skall bara syssla med sin kärnverksamhet,inte bedriva företag.

Mycket bra inlägg!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

xlab

  • Gäst
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #17 skrivet: 04 mar-17 kl 13:08 »
Betyder det "ArbetsMArknadsenhet" eller så?

Japp Arbetsmarknadsavdelningen, men nu är det så att jag ringde runt lite till olika kommuner och frågade, det är tydligen bara Eskilstuna och Västerås som har AMA och då är min uppmaning helt felaktig. så tvärr gäller inte AMA mer:( så då är det bara mindre sågar som jag kan rek

xlab

  • Gäst
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #18 skrivet: 04 mar-17 kl 13:10 »
http://www.amaarbetsmarknad.se/deltagare/utvecklingscentrum/praktiska-verksamheter/malma-sag

Utnyttjande av arbetskraft med snedvriden konkurrens talar vi om...


Det roliga i ditt arg utgår från att dom skulle ha gjort reklam och marknadsfört sig samt att dom skulle ha erbjudit likvärdiga produkter som marknaden vilket dom inte gör

xlab

  • Gäst
SV: AMA.sågar och andra sågverk, bra och billigt
« Svar #19 skrivet: 04 mar-17 kl 13:13 »
Är det rätt eller fel att arbetsmarknadsprojekt dumpar priser?

Man kan se på frågan i många vinklar och med helt olika ögon.
Om min plånbok skall styra så ja...
Om jag som företagare i samma branch absolut nej.
Är det moraliskt riktigt?
Vad säger lagen i frågan.

Ingen som dumpar något, AMA konkurrerar inte med marknaden, dom har ej std mått, garanterar inte bärighet/hållfasthet/böjning. Och där med är dom inget hot mot marknaden, här på alternativ kände dom flesta inte till AMA vilket då gör ditt arg lönlöst!"

Just lagen är intressant, den är faktiskt det enda som reglerar hur sådant skall gå till.

Så nu kan vi ta en debatt i ämnet...    Bollen är kastad och är det någon som vill ge svar på tal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser